Gå til innhold

Skjøte kabel på katode! Hvilken type kabel?

Anbefalte innlegg

Skal skjøte inn et stykke på ca. 30 cm på 2 stk. kalde katoder. Kan jeg bruke bare en vanlig 12V kabel til dette? En f.eks. 1,5-2 mm vanlig kabel fra biltema?

Fint om noen som hadde peiling kunne svare meg på dette :-)

Vil det forringe lyseffekten på noe vis isåfall?

Mvh

Fredde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge den motstanden i ledningen (Ohm) øker så blir lyset svakere, men det skal noe mere enn 30 CM lampett ledning til for å se det. Vanlig kobber ledning kan helt sikkert brukes f.eks høytaler ledninger med tverrsnitt på 1,5-2mm

Lenke til kommentar
I fra inverteren og til katoden er det ca. 600V, så det kan hende at 12V lednong ikke virker, men her kan jeg være på ro-tur, for jeg kan egentlig nesten ikke noe om elektronikk.

Men du får jo kjøpt forlengere på 30cm på microplex!

Kan noen som har peil kommentere Braterns kommentar? Er jeg på tynn is om jeg bruker vanlig biltema koblingskabel, eller høytalerkabel?

Lenke til kommentar

Ja jeg trodde det var slik at nesten enhver ledning kan føre masse Volt, men når vi snakker mye Ampere så smelter fort en slik tynn kabel. Nå har jeg aldri tatt kurs i elektro da, men slik trodde nå jeg det var.

Lenke til kommentar

Det med hvor mye spenning kablene tåler avhenger på hvor god ISOLASONEN i kabelen er.

Man vil jo ikke at spenningen inni kabelen skal slå gjennom isolasjonen og over i periferien.

Når det gjelder motstand gjelder ohms lov og det er derfor f.eks kraft overføres med høyspent.

Høy spenning og lav strøm gir fremdeles høy effekt.

Poenget mitt er dersom du har med 600V å gjøre bør du ha kabler som takler denne spenningen ellers kan du risikere at spenningen hopper over til andre komponenter i PCen.

EDIT! Greier sekundærsiden på konverteren å levere 30mA eller mere på 600V har du en døderlig kombinasjon!

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Har nå forsøkt med vanlig biltema 1,5mm kabel. Funker forsåvidt greit så lenge ledningene er ca. 2 cm fra hverandre. Legger jeg de tett inntill hverandre så blir lyset svakere.

Er dette farlig? Ser at de opplyser dette på Microplex også, på de standard skjøteledningene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...