fredde Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Skal skjøte inn et stykke på ca. 30 cm på 2 stk. kalde katoder. Kan jeg bruke bare en vanlig 12V kabel til dette? En f.eks. 1,5-2 mm vanlig kabel fra biltema? Fint om noen som hadde peiling kunne svare meg på dette :-) Vil det forringe lyseffekten på noe vis isåfall? Mvh Fredde Lenke til kommentar
Launch Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Sålenge den motstanden i ledningen (Ohm) øker så blir lyset svakere, men det skal noe mere enn 30 CM lampett ledning til for å se det. Vanlig kobber ledning kan helt sikkert brukes f.eks høytaler ledninger med tverrsnitt på 1,5-2mm Lenke til kommentar
fredde Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Ok, da satser jeg på at det går bra... :-) koster jo ikke så mye å kjøpe nytt om det går til HELV... heller. Takk for rask respons. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 I fra inverteren og til katoden er det ca. 600V, så det kan hende at 12V lednong ikke virker, men her kan jeg være på ro-tur, for jeg kan egentlig nesten ikke noe om elektronikk. Men du får jo kjøpt forlengere på 30cm på microplex! Lenke til kommentar
fredde Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 I fra inverteren og til katoden er det ca. 600V, så det kan hende at 12V lednong ikke virker, men her kan jeg være på ro-tur, for jeg kan egentlig nesten ikke noe om elektronikk. Men du får jo kjøpt forlengere på 30cm på microplex! Kan noen som har peil kommentere Braterns kommentar? Er jeg på tynn is om jeg bruker vanlig biltema koblingskabel, eller høytalerkabel? Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Du bør finne en ledning som har så liten motstand (ohm) som mulig, siden det er høye spenninger inne i bildet vil dempingen i kabelen bli stor. (mener det er no sånt, lenge siden jeg gikk elektro ) Lenke til kommentar
fredde Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Ja jeg trodde det var slik at nesten enhver ledning kan føre masse Volt, men når vi snakker mye Ampere så smelter fort en slik tynn kabel. Nå har jeg aldri tatt kurs i elektro da, men slik trodde nå jeg det var. Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) riktig med 600 volt ja.. men det er kun noen få milliampere ut ifra inverteren... Endret 26. juli 2004 av kensyv Lenke til kommentar
notarget Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Sunbeam forlengerkabel til Kald Katode ? Lenke til kommentar
fredde Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) Sunbeam forlengerkabel til Kald Katode ? Gidder ikke vente, gidder ikke betale lots of penger i frakt og eksp. gebyrer for 30 usle kr, dessuten skal jeg skjøte 33cm ser det ut til så da gidder jeg ikke å ha 27 cm som slenger langs veggen... :!: Selvgjort er velgjort...kanskje? Endret 26. juli 2004 av fredde Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) Det med hvor mye spenning kablene tåler avhenger på hvor god ISOLASONEN i kabelen er. Man vil jo ikke at spenningen inni kabelen skal slå gjennom isolasjonen og over i periferien. Når det gjelder motstand gjelder ohms lov og det er derfor f.eks kraft overføres med høyspent. Høy spenning og lav strøm gir fremdeles høy effekt. Poenget mitt er dersom du har med 600V å gjøre bør du ha kabler som takler denne spenningen ellers kan du risikere at spenningen hopper over til andre komponenter i PCen. EDIT! Greier sekundærsiden på konverteren å levere 30mA eller mere på 600V har du en døderlig kombinasjon! Endret 26. juli 2004 av perpyro Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Viss du får tak i pn-ledning (spør en elektriker) kan du bruke desse, de er laget for max. 750 V. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hadde satset på høytalerkabel! Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Spørst om høytalerkabel har god nok isolasjon da Men den holder sikkert Lenke til kommentar
fredde Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Har nå forsøkt med vanlig biltema 1,5mm kabel. Funker forsåvidt greit så lenge ledningene er ca. 2 cm fra hverandre. Legger jeg de tett inntill hverandre så blir lyset svakere. Er dette farlig? Ser at de opplyser dette på Microplex også, på de standard skjøteledningene... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Det er nok pga. for dårlig isolasjon vil jeg tro... hvilken type kabel er det du bruker? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) Edit: Dobbelpost Endret 26. juli 2004 av ok2k Lenke til kommentar
fredde Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Helt vanlig 1,5mm kabel kjøpt på rull på biltema... ca. 35cm er skjøtet på. Lenke til kommentar
fredde Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 En kabel ja, med mange tråder i.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå