Gå til innhold

En "Hvordan få hjelp i forumet?" guide.


Anbefalte innlegg

Jeg tror nesten at det kan trengs med en liten ABC i hvordan man oppnår å få hjelp. Har sett så alt for mange som klager og bitcher når folk ikke klarer å hjelpe dem, for ikke å nevne dem som gjør narr av rådene de får. (Selv om disse er reelle nok.)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel som en ser det? Guider er vel en del av HW.no?

 

Men ikke for å dvele ved det. Den rungende stillheten rundt forslaget avslører vel heller en heller lunken mottagelse på mitt spontane men ellers meget gjennomtenkte forslag. ;)

 

Over og ut.

 

-KJ

Lenke til kommentar

God ide!

 

Jeg kan jo begynne med et utkast til guide:

 

1. Velg rett forumkateogori. (Bruk evt menyen nede på venstre side eller den horisontale helt øverst for å velge riktig)

 

2. Lag en kort overskrift som sier noe om spørsmålstemaet. Unngå å bruke bare store bokstaver og "hjeeeeeellp". Dobbeltsjekk rettskrivingen siden det skaper unødvendig irritasjon om du skriver grove feil.

 

3. Innled problemstillingen. Bruk gjerne 3-5 linjer på å fortelle når og hvordan problemet oppsto eller andre forutsetninger for spørsmålet. Unngå å skrive mer enn 8-10 linjer da mange ikke gidder å lese en hel avhandling før man kommer til saken. Mer utfyllende info kan du komme med lengre ute i tråden.

 

4. Fyll inn med relevant tilleggsinfo. F.eks relevant maskinvare og/eller programvare. Her er det også lurt å begrense seg til noen få linjer.

 

5. Om du allerede har tenkt på en måte løse spørsmålet så kom med et kort forslag. (f.eks om du vil bruke penger på løsningen og evt hvor mye). Fortell også om egne ønsker (f.eks ønsket produsent)

 

6. Korrekturles, sjekk at du har en høflig tone, korrekt forumlering og post tråden.

 

7A. Hvis du ikke får svar innen 2-3 dager kan du bumpe tråden èn gang. Hvis fortsatt ingen svarer så er det neppe noen som vet. Ikke mas mer og spør andre steder enn dette forumet.

 

7B. Hvis du får hjelp så husk å svar på spørsmål. Dette vil være essensiellt for å kunne løse problemet ditt. Hold leserene oppdatert med hvordan det går og avslutt tråden med å fortelle om hvordan det gikk til slutt og kom gjerne med en takk dersom det er noe å takk for. Dette er oppløftende for de som prøver å hjelpe og motiverer for mer spørsmålssvaring. På denne måten beholder vi ildsjelene med gode kunnskaper.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En god idè dette!

 

Jeg ville også da oppfordre til å lage en søkeguide, hvor vi lærer opp brukere til å søke etter informasjon selv.

Dette gjelder både søking på google el. og søking i dette forumet!

 

Det er etter min mening alt for mye repetering av spørsmål. Hvis alle brukerene hadde lært hvordan man søker etter informasjon på riktig måte, ville det spart mange mye cut'n paste av linker til andre steder på forumet...

Lenke til kommentar

Gode forslag alt sammen. Det er nye nettikette og retningslinjer på vei og å lage en mini-versjon av det er ikke dumt. Spørsmålet er bare, hvor skal de ligge? Hvis vi legger den i forummenyen tviler jeg på at noen flere gidder lese den enn de som allerede har lest nettiketten. Legger vi den som sticky må vi legge den i *alle* kategorier og i tillegg betyr ikke det automatisk at den blir lest. Legger vi den under signup gidder ikke folk lese den uansett da de er i hastverk med å få opp kontoen sin slik at de kan få postet spørsmålet sitt ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...