Raijin Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) Jeg er nybegynner når det gjelder OC. Har bare klokket litt på skjermkortet mitt. Fikk lyst å prøve å klokke cpu'en litt, og lurer på hvor jeg bør sette grensen. Er det også slik at når man klokker CPU så må man også klokke RAM? Oppsett: Ic7 max3 P4 2.6 Corsair XMS PRO 4000 512 9600XT Suntek midi tower Maxtor 160gb S-ata Kjører med boxed kjøler, og har ingen kabinettvifter. Har tenkt å kjøpe noen i nærmeste fremtid. Raijin Endret 29. juli 2004 av Raijin Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) Du burde greie ca 3.0 GHz med boxed kjøler, kanskje mer. Sjekk forøvrig CPU-databasen hos www.overclockers.com. Endret 26. juli 2004 av Aetius Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Ok. Takk for svar. Er det forresten best å klokke via multiplikator eller FSB? Lenke til kommentar
lperik Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Ok. Takk for svar. Er det forresten best å klokke via multiplikator eller FSB? Får ikke stilt MP på Pentium, så fsb klokking er nok eneste alternativ her. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 De fleste P4C greier ca 240-250 på FSB, men da må du ha hovedkort og minne som går så langt også, med mindre du begynner å kjøre minne og FSB asynkront. Det virker som om du har god RAM, og IC7 er overklokkeren over alle overklokkere (har hatt det selv, men det tok kvelden), så jeg vil nok tro du greier oppunder 3.2 GHz med mye godvilje og stock kjøler, men skal du klokke så langt, vil jeg på det STERKESTE anbefale deg å kjøpe en bedre kjøler, som f.eks Zalman CNPS7000ACu. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Har planlagt å kjøpe Zalman kjøleren pluss et par kabinett vifter. Tenkte litt på PAPST viftene. Ser at det er forskjellige versjoner av den. Liker ting som ikke bråker så mye, så jeg tenkte å skaffe den som er oppgitt til 12 db(80mm). Men lurer litt på om den kjøler nok, eller om jeg burde gå for de som støyer litt mer. På Suntek's hjemmesider står det at det er plass til en "second fan" og en "fan duct cooling". Fan duct cooling, er det det samme som en normal vifteplass? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 En fan duct er en slags traktformet adapter som kan la deg bruke en viftestørrelse som ikke normalt ville passet i vifteplassen. Termen kan også brukes om rør som leder luften til/fra (eller begge deloer) viften og inn/ut av kabinettet. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 27. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2004 Ok. Takk for det. Når jeg overklokker, må jeg øke fsb steg for steg, eller kan jeg hoppe f.eks. opp til 3ghz? Lenke til kommentar
Talker Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 (endret) Min P4 2.4C ligger på 3088MHz med stock kjøler som går på 80% Men da kjører jeg minnet asynkront: 5:4 Kabinettet har 2 blåsevifter foran, 2 sugevifter bak og en blåsevifte i sidedøren som alle går på 5v.. I nød 12v Her er alt så varmt at når jeg slår av viftene, så får jeg 45°C i kabinett-temp i idle Endret 28. juli 2004 av Talker Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg får ikke overklokket cpu'en min... Hvis jeg øker FSB'en så finner ikke pc'en harddisken min... Lenke til kommentar
Terje82 Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg får ikke overklokket cpu'en min... Hvis jeg øker FSB'en så finner ikke pc'en harddisken min... Lås AGP/PCI på 66/33mhz Lenke til kommentar
Talker Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg får ikke overklokket cpu'en min... Hvis jeg øker FSB'en så finner ikke pc'en harddisken min... Lås AGP/PCI på 66/33mhz ja denne agp/pci lock'en.. Jeg syns jeg kunne huske at i bios kunne du velge 3stk. sånne agp/pci locks, men hva er forskjellen på de? Bare høyere verdier.. Det vil si da? Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 30. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2004 Hvordan låser jeg agp/pci? Har aldri gjort dette før... Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå