Gå til innhold

Au, strøm fra phono kabel fra tven.

Anbefalte innlegg

Har vist seg at det ikke er datarelatert, men spør allikevel (trodde det var i dataenden det skjedde, men)

Det er iallefall slik at jeg får strøm gjennom enden av phono kabelen når jeg kobler de til av out på tven.... er så pass at jeg må slippe de.. slik er det hele tiden uansett kabler... litt skummelt å putte den inn i pcen da....

noen forslag hva jeg kan gjøre? noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er både pc'en og TV'en jordet?

Står de langt unna hverandre?

Hvis verken TV eller PC er jordet, kan det oppstå ganske store forskjeller i jord-potensiale mellom dem (Dvs, det går strøm i kabelen for å utjevne forskjellen)

Dette problemet øker ofte om de står et stykke unna hverandre.

Hvis både pc og TV kobles i samme jordede stikkkontakt, bør problemet forsvinne.

Lenke til kommentar

Mange har opplevd det samme, har vært en del innlegg om dette.

Det er et nettfilter i PC'en som lager potensiale mot jord, derfor skal egentlig en PC jordes. TV'en blir ofte jordet via antennekabel.

Det er en viss fare for å ødelegge elektronikk når det kobles sammen. Når det først er koblet så skal faren være minimal. Det tryggeste er å koble fra nettledning på PC når du kobler signalkabler.

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet selv. Etter diverse målinger viste det seg at PSU'en på PC'en dyttet 120V inn i jordingen. Slikt blir det trøbbel og karameller av.

Fikk noen saftige da jeg kopet opp en prosjektør også...

(Alt utstyr som inneholder vifter/motorer SKAL jordes pga faren for jordfeil.)

Når du skal kople sammen, dra ut alle sikkontakter, foreta kopingen og du er oppe å kjøre igjen. Hvis ikke ser du masse gnister mot kabinettet om du kommer borti med kabelen :cry:

Lenke til kommentar

Dette er typisk jordfeil i kabelanlegg, er veldig vanlig og har nok brent noen datakomponenter og forsterkere.

Det du trenger er et galvanisk skille som du kobler på antennekabelen. Dette kan bl.a kjøpes hos Odd Rygh Satellitt-TV AS Service i Oslo for 200 kr. Det fins også et rimeligere skille som du kan sette på audiokabler som kan kjøpe hos biltema for rundt 60 kr. Imidlertid skal dette visstnok forringe signalet (noe som ikke merkes når det er på antennekabelen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...