Gå til innhold

Praktiske løsninger ved hjemmebygging.

Anbefalte innlegg

HVIS LANGE POSTER KJEDER DEG: hopp ned til den 3 biten.

------------------------------------takk for sist-----------------------------------------

Hei igjen. Lenge siden sist jeg postet. Jeg har ikke vært like moddefiksert det siste året. Det var vel følelsen av å ha sett allt. Allt var gjordt før. Når du konsekvent kjenner igjen alle kobinettmodellene i alle nettbutikkene du er i blir ikke casemoding like gjøy lenger. :(

Nokk om det. Som den entusiasten jeg er kar jeg ikke riktig lagt denne hobbyen på hylla enda, og der det er nettopp derfor jeg nå har de store planene klare for den neste kassa.

-----------------------------------praktisk om hjemmebygg-------------------------------

Som dere alle vet er en viktig del av det å casemodde det å han noe nytt og kult som ingen andre har. En del av oss har nok opplevd at den nye chieftecen eller termaltaken deres ikke er like kul etter 1/2 år når alle har en. (se bare på TG)

Dessuten såtr det mye mer respekt av det enn det står av noen som helst premod.

Men det å bygge kasse selv er ikke enkelt. Jeg har registrert at nesten alle hjemmebyggere bygger i tre i disse dager. Tre er et fantasik matriale. Det er bare det at det er så tungt! Ikke einer dte eg spesiellt godt i sølvfarget heller. Det ligger derfor helt naturlig for meg å bygge i metall.

Så er det metall da:

Jern er tungt. Dessuten må det behandles for å ikke ruste.

Aluminium er MEGET atraktivt, og det er derfor det brukes i så og si ALLE kvalitetskasser i disse dager. Det er bare det at det går ikke ann å lodde på aluminium.

------------------------------------Så over til spørsmål-------------------------------------

Med utagangspunkt i at kassen skal bygges i aluminium

1. Det sier seg selv at metallplatene må festes, og et er ikke like enkelt. Sveising er en fin taknikk, men direkte enkelt er det ikke for en nybegynner. Er det noen steder man kan få slike jobber utført? (murligens mot fat betaling)

2. Jeg er ikke spesiellt fan av nagler. er det derfor noen annen måte en sveising og nagler som fungerer på aluminiumsplater? Er det murlig å holde kassen sammen med lim? hva med å lime 2X2x2 cm blokker fast i alle hjørnene?

matt eller blank

Jeg har alltid vært fan av pur aluminium. Som vi så på itavisen kan blank aluminium være vakkert. (hverken mer eller mindre)

Så en gang en kar som gjorde det på metku.net

Dette er pent, men snaynilig hvis ikke særlig slitesterkt. Det hjeper lite med en kasse du kansje har plassert 4000-5000 kroner i hvis den er stygg og slitt etter et halvt år. Hvor for man forresten kjøpt slik lakk?

2. Det er jo som kjennt ganske kult med børstet stål og da. Forrige gang jeg modda kasse endte jeg med å børste stålet selv etter en del slitasjeskader. Det viste es ikke å vøre særlig lett.

1. Jeg brukte for grovt sandpapir.

2. Jeg klarte ikke å holde slipefalten stille. (ujevnt resultat)

3. Det viste seg rett og slitt å bli ganske anderledes. Fabrlikkslipt metall har jevne heltrukkende linjer. Det jeg børstet selv fikk ofte korte 3-4 cm korte linjer. Resultatet ble mye grovere, og noe uprofft. Er det murlig å gjøre dette på en smule mer profesjonell måte?

Går det ann å bestille ferdigbørstet aluminium?

Og hvor kjøper man da aluminiumsplater i Norges land nåtildags?

takker for alle svar.

right. Som om noen gidder å lese dette uansett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bor du i Oslo-området er absolutt Astrup Maskin å anbefale. Der har de alt fra Astrup (alt av plexi og metall), Luna (alt av verktøy) og de kan skaffe alt fra Tingstad (alt av skruer og slikt). Hadde de i tillegg hatt sortimentet fra elfa hadde de jo vært modders-heaven, men slik er det ikke.. :roll:

Bilen Lotus Esperit har et chassis av aluminium. Aluminiumsprofilene der er limt sammen med en spesiell epoxy-blanding. Liming av aluminium skal gå bra. Jeg ville ha laget et par prøver på forhånd for å teste ut limtypen, samt vært nøye med avfetting på forhånd.

Et alternativ er jo å lage en ramme av aluminiumsprofiler med spor til innsetting av plater. Du får kjøpt slike på bla. Astrup maskin og Claes. Det er jo en enkel løsning.

Blind-muttere (festes på samme måte som pop-nagler) er en metode jeg har valgt ved flere anledninger. Dette fordi det gjør det enkelt i ettertid med montering/demontering. Med lim/nagler/sveis er jo det litt vanskelig..

Lenke til kommentar

OK. gode svar må jeg si.

Ja jeg bor i Osloområdet. (nærmere bestemt Asker)

Hvor ligger denne Astrup maskin?

Og hvordan fungere blind-muttere? Jeg kan viel si at jeg ikke liker pop-nagler særlig godt. De er synlige fra utsiden, og legger igjen et ganske "røfft" utseende(sorry skriveliefen). Det er ikke like kult med masse nagler eller skruer på utsiden av kassa. Dessuten trenger de masse ekstrautstyr for monteringen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Problematikken avbygging er vel at oss datanisser ikke er så dreven på å jobbe med slike materialer. Ta kontakt med folk som driver med det for tips. Bil lakkere er sinnsyke til å få til ting. Sett modder m helt ville lakk jobber med bladgull og hele sjiiiiten. Finnes forresten mange som jobber med metall og. Kanskje en mail til Elektrokompaniet og deres folk kunne hjelpe deg? Lager jo mye elektronikk med metall rundt seg som forsterkere osv? Bare lete på gule sider

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...