Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva trenger jeg til ett lite hjemme nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal bestille snart så det hadde hvert fint om dere kunne komme med deres meninger. er det no stor forskjell på de forskjelleinge routerne.

Hei igjen, du klarer deg med den rimeligste 10/100 switchen (eller ruteren) du finner, for eksempel http://komplett.no/k/ki.asp?sku=117818&view=detailed (på Komplett) eller Jensen switch fra Elkjøp :) . Husk å kjøpe LAN-kabler også...

 

Forskjellen mellom HUB, switch og ruter er bl.a. forklart her: http://www.dslreports.com/faq/5456. SpeedTouch 510i inneholder også NAT-funksjon, dvs. at hvis du bruker en HUB eller switch og kobler PCene til denne så kommer alle PCene ut på internett. Du kobler 'uplink' eller 'WAN' - porten på switchen til LAN-porten på 510i.

Endret av pjboberg
Lenke til kommentar
Jeg skal bestille snart så det hadde hvert fint om dere kunne komme med deres meninger. er det no stor forskjell på de forskjelleinge routerne.

Hei igjen, du klarer deg med den rimeligste 10/100 switchen (eller ruteren) du finner, for eksempel http://komplett.no/k/ki.asp?sku=117818&view=detailed (på Komplett) eller Jensen switch fra Elkjøp :) . Husk å kjøpe LAN-kabler også...

 

Forskjellen mellom HUB, switch og ruter er bl.a. forklart her: http://www.dslreports.com/faq/5456. SpeedTouch 510i inneholder også NAT-funksjon, dvs. at hvis du bruker en HUB eller switch og kobler PCene til denne så kommer alle PCene ut på internett. Du kobler 'uplink' eller 'WAN' - porten på switchen til LAN-porten på 510i.

ok. Er det 'uplink' eller 'WAN' - porten på alle switch.

Lenke til kommentar
Hva blir egentilg forskjellen med og bruke en swich og en router, det biligste er jo swich da. LAN kabel, mener du vanlig TP kabel.

Switcher og routere har forskjellige funksjoner, en router deler en IP på mange maskiner mens en switch ikke gør annet enn og fordele det som kommer inn og er avhengig av at du har en router eller at ISP deler ut nok adresser fra sitt nettverk.

Lenke til kommentar
Du kobler 'uplink' eller 'WAN' - porten på switchen til LAN-porten på 510i.

WAN-port finnes da ikke på normale switcher, uplink er også så godt som borte i og med switchen selv håntere dette og ikke trenger uplinkport.

ok. så jeg bare kobler kobler kabelen fra modemet til en av de 4 utgangene på swichen og så fra swishwn til maskinene. blir litt forvirret her nå.

Lenke til kommentar
Hva blir egentilg forskjellen med og bruke en swich og en router, det biligste er jo swich da. LAN kabel, mener du vanlig TP kabel.

Switcher og routere har forskjellige funksjoner, en router deler en IP på mange maskiner mens en switch ikke gør annet enn og fordele det som kommer inn og er avhengig av at du har en router eller at ISP deler ut nok adresser fra sitt nettverk.

men jeg behøver vel bare en swich da hvis modemet gjør den jobben med IP`en

Lenke til kommentar

Dette fant jeg på siden. det står da no om IP routing.

 

Hardware specifications

• Interfaces:

- LAN:

• 10/100Base-T (RJ45)

• either 1 Ethernet port or a 4-port Ethernet switch

- WAN:

• ADSL line (RJ11) for ADSL/POTS or ADSL/ISDN

• Dimensions: 33 x 153 x 180 mm

(1.30 x 6.02 x 7.09 in.)

• Temperature: 0° to 40° C (32 to 105 F)

• Humidity: 20% to 80%

• AC voltage: 100 to 120, 220 to 240 V

• Frequency: 50/60 Hz

ADSL modem specifications

• ADSL (ANSI, ETSI, G.dmt for POTS and ISDN,

G.lite and G.hs (automode and selection))

• Up to 8 Mb/s downstream for POTS and ISDN, 832 kb/s

upstream for POTS and 640 kb/s upstream for ISDN

 

Services

• Bridging

• IP routing

• NAPT, DHCP, DNS

• Embedded firewall

• WAN protocol model:

- Routed PPPoE/PPPoA

- Relayed PPPoA and DHCP-to-PPP Spoofing

- Bridged Ethernet/Routed Ethernet

- Classical IPoA

• UPnP Internet gateway device including NAT traversal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...