Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva trenger jeg til ett lite hjemme nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL moden type Thomson SpeedTouch 510i. jeg har to pc`er som jeg skal dele adsl linja på, og spille litt spill i nettverk osv. hva trenger jeg, jeg skal gjøre det så biligt som muligt, trenger jeg da bare en 10/100 Mbps Switch ,eller må jeg kjøpe en router osv. kan jeg da også bruke vanlige TP kabler mellom modem og switch, og så to vanlige TP kabler ut fra switch til hver av de to pc`ene.

skal handle i dag trenger hjelp nå.

 

Her er ADSL modemet jeg har (det har bare en utgang http://www.dvdirect.com.au/catalogue/categ...023/product3471

Endret av mX mann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ÅÅÅ??

og hva begrunner du dette med?

argumentet er nok at modemet tar seg av autentiseringa - men det er jo ingen garanti for at modemet da deler ut mer enn 1 ip, eller takler mer enn 1 mac addresse.

 

har du bluecom så har du flaks, disse deler ut ip'er i hytt og pine virker det som :)

Lenke til kommentar
argumentet er nok at modemet tar seg av autentiseringa - men det er jo ingen garanti for at modemet da deler ut mer enn 1 ip, eller takler mer enn 1 mac addresse.

 

har du bluecom så har du flaks, disse deler ut ip'er i hytt og pine virker det som :)

men hvis ISPen bare leverer ut 1 ip, som er det normale, så sitt trådstartern med skjegget i postkassa og en switch han antagelig ikke har bruk for.

Lenke til kommentar
Eh, folkens? Hvis modemet (som da er en standalone-router) tar ansvar for tilkoblingen, har det virkelig ingenting å si hvor mange IPer det deler ut, hvis den da ikke er plassert i et merkfundig subnet.

Ett modem er ett modem, en router er en annen ting.

Lenke til kommentar
Eh, folkens? Hvis modemet (som da er en standalone-router) tar ansvar for tilkoblingen, har det virkelig ingenting å si hvor mange IPer det deler ut, hvis den da ikke er plassert i et merkfundig subnet.

Ett modem er ett modem, en router er en annen ting.

Mange av enhetene ISPer leverer har router og modem integrert i samme løsning. Dersom trådstarter ikke trenger å logge på til ISPen fra en av maskinene, er det rimelig å anta at en router tar seg av dette. Dersom han kun har én boks (som jeg leser ut av denne tråden), er det helt klart mest sannsynelig en router/modem-løsning, i hvilket tilfelle han kun vil trenge switch!

 

Edit: Ja, selvfølgelig er "ett modem ett modem". Det ville vært urimelig å tro at ett modem er to modem, da 1 ikke er lik 2. Vit at det er en forskjell på "et" og "ett".

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Dersom trådstarter ikke trenger å logge på til ISPen fra en av maskinene, er det rimelig å anta at en router tar seg av dette.

Det er de færreste ISP-er i norge som bruker pålogging, TN og NGT er vel de to mest kjente, TN bruker PPPoE og NGT PPPoA med de fleste andre tildeler via DHCP, jeg snakker her om xDSL-ISP-er.

Lenke til kommentar
Jeg har ADSL moden type Thomson SpeedTouch 510i.

Hei. Telenor bruker dette modemet og jeg regner med at du har ADSL fra Telenor.

 

Telenor kjører PPPoE (Point-to-Point Protocol over Ethernet) mellom seg og ADSL online kundene. Thomson SpeedTouch 510i inneholder ADSL modem såvel som ruter med DHCP og Telenor har følgende standardoppsett for dette:

 

a) 510i terminerer PPPoE og gir deg standard TCP/IP ut på LAN-pluggen.

 

b) 510i er satt opp som DHCP server og dette bruker du for automatisk oppsett av TCP/IP for PCene dine. Kjører du Windows så går du inn i nettverksoppsettet for LAN-porten din og setter TCP/IP oppsettet slik at IP adresse og DNS info settes automatisk.

 

NB: setter du opp PC som server sett fra internett må du vite hva du gjør, anbefaler sterkt at du kun åpner porter som er nødvendig og gjerne setter opp ruter med DMZ.

 

Info om ADSL oppsett fra Telenor

Se http://www.online.no/kundeservice/veiledni...uter_print.html

 

 

Hva trenger du og hvordan kobler du dette opp

* Billigst er å kjøpe en enkel HUB. Denne kobler du til LAN-porten på 510i vha. en vanlig LAN-kabel. Så kobler du PCene dine til hver sin LAN-port på HUBen vha. en vanlig LAN-kabel.

 

* Det koster nesten ikke noe ekstra å kjøpe en ruter istedet for en HUB. Men ruteren må også settes opp, vanligvis kommer den med et standardoppsett som virker for det meste. Merk at rutere normalt kommer med innebygget DHCP server. Du kan kjøre to DHCP-servere etter hverandre (510i + ruteren du kjøper), eller så kan du sette opp 510i eller ruteren du kjøper til å kjøre i bridged modus. Fordelen med sistnevnte oppsett er at dette gir enklere oppsett dersom en av PCene dine skal stå som server sett fra internett. Du kan øke sikkerheten for PCene dine dersom du kjøper en ruter med brannmur/portfilter, sett opp portfilter til å sperre alle porter for innkommende trafikk. Det finnes rutere med egen printerport og dette kan være nyttig hvis du får det til å virke...

Ruter kobler du opp på tilsvarende måte som HUB, koble ruterens WAN-port til LAN-porten på 510i og PCene dine til ruterens LAN-porter.

 

* Hvis du (senere) ser for deg å bruke trådløs kommunikasjon kan du kjøper en ruter som også har støtte for dette. Det anbefales å kun kjøpe trådløst utstyr som er Wi-Fi sertifisert. Slik sertifisering betyr at utstyret oppfyller aktuelle WLAN standard(er) samt tilfredsstiller funksjonelle og kvalitetsmessige krav slik at det skal virke med annet utstyr. 3Com har f.eks. en bra Wi-Fi sertifisert ruter: 3CRWE554G72-ME 3Com OfficeConnect Wireless 54Mbps 11g trådløs ruter med 4 port switch. Sjekk priser hos ulike nettbutikker for på denne på http://hardware.no. Netshop har denne til 725.-

Lenke til kommentar
Jeg har ADSL moden type Thomson SpeedTouch 510i.

Hei. Telenor bruker dette modemet og jeg regner med at du har ADSL fra Telenor.

 

Telenor kjører PPPoE (Point-to-Point Protocol over Ethernet) mellom seg og ADSL online kundene. Thomson SpeedTouch 510i inneholder ADSL modem såvel som ruter med DHCP og Telenor har følgende standardoppsett for dette:

 

a) 510i terminerer PPPoE og gir deg standard TCP/IP ut på LAN-pluggen.

 

b) 510i er satt opp som DHCP server og dette bruker du for automatisk oppsett av TCP/IP for PCene dine. Kjører du Windows så går du inn i nettverksoppsettet for LAN-porten din og setter TCP/IP oppsettet slik at IP adresse og DNS info settes automatisk.

 

NB: setter du opp PC som server sett fra internett må du vite hva du gjør, anbefaler sterkt at du kun åpner porter som er nødvendig og gjerne setter opp ruter med DMZ.

 

Info om ADSL oppsett fra Telenor

Se http://www.online.no/kundeservice/veiledni...uter_print.html

 

 

Hva trenger du og hvordan kobler du dette opp

* Billigst er å kjøpe en enkel HUB. Denne kobler du til LAN-porten på 510i vha. en vanlig LAN-kabel. Så kobler du PCene dine til hver sin LAN-port på HUBen vha. en vanlig LAN-kabel.

 

* Det koster nesten ikke noe ekstra å kjøpe en ruter istedet for en HUB. Men ruteren må også settes opp, vanligvis kommer den med et standardoppsett som virker for det meste. Merk at rutere normalt kommer med innebygget DHCP server. Du kan kjøre to DHCP-servere etter hverandre (510i + ruteren du kjøper), eller så kan du sette opp 510i eller ruteren du kjøper til å kjøre i bridged modus. Fordelen med sistnevnte oppsett er at dette gir enklere oppsett dersom en av PCene dine skal stå som server sett fra internett. Du kan øke sikkerheten for PCene dine dersom du kjøper en ruter med brannmur/portfilter, sett opp portfilter til å sperre alle porter for innkommende trafikk. Det finnes rutere med egen printerport og dette kan være nyttig hvis du får det til å virke...

Ruter kobler du opp på tilsvarende måte som HUB, koble ruterens WAN-port til LAN-porten på 510i og PCene dine til ruterens LAN-porter.

 

* Hvis du (senere) ser for deg å bruke trådløs kommunikasjon kan du kjøper en ruter som også har støtte for dette. Det anbefales å kun kjøpe trådløst utstyr som er Wi-Fi sertifisert. Slik sertifisering betyr at utstyret oppfyller aktuelle WLAN standard(er) samt tilfredsstiller funksjonelle og kvalitetsmessige krav slik at det skal virke med annet utstyr. 3Com har f.eks. en bra Wi-Fi sertifisert ruter: 3CRWE554G72-ME 3Com OfficeConnect Wireless 54Mbps 11g trådløs ruter med 4 port switch. Sjekk priser hos ulike nettbutikker for på denne på http://hardware.no. Netshop har denne til 725.-

Jeg har ikke ADSL fra telenor men fra tiscali. dette var en fin veileder.

Er dette noe og satse på http://www.dlink.com/products/?pid=62 er denne enkel og koble opp, det jeg er ute etter er og dele internett på to pc`er og kunne spille i nettverk (LAN). Jeg har ikke noe bruk for det der med serevere osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...