Paynster Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Jeg har et Chieftec fulltower, og tenkte å ha litt ok og billig kjøling, samt at det må være ekstremt stillegående. Noe modding er allerede gjort på kabinettet mitt, bl.a. har jeg kledt den innvendig med lydisolerende materiale, faktisk noen matter fra Biltema, og jeg fant ut at disse er temmelig gode også som varmeisolasjon, samt at kabinettet ble temmelig tett. Idé Har i det siste tenkt på å strippe en fryser og bruke den til å kjøle/fryse ned kabinettet, men det blir temmelig mye arbeid (ja, jeg er lat) og kan bli temmelig kostbart. I den forbindelsen snakket jeg med en kamerat som jobber med ventilasjon og luft-kjøling, og han satte meg på en ide. Tanken er å lage den nedre delen av kabinettet til en kald del, og den øvre til en varm del. Et greit peltier med den kalde siden ned og den varme opp kunne gjøre susen. Planen er så å kjøle ned luften som er i den nedre delen med dette peltier elementet, samt føre varmen fra den varme siden ut av kabinettet i den øvre delen. Resultatet er et peltier element som har en god kjøleribbe på hver side, samt vifter for å sørge for at den kalde luften sirkulerer i den nedre delen av kabinettet, og at luft med romtemperatur strømmer gjennom den øvre kjøleribba for å kjøle ned peltier elementet. En slik løsning ville varme opp den øvre delen av kabinettet for mye, så da slo en annen tanke meg, og det var å lage en luftekanal, som suger kald luft utenfra, pusher luft gjennom ribba, og blåser den varme luften rett ut av kabinettet igjen. Utstyrsliste [*] 4 stk 80x80mm Papst vifte 45m3/t 19dB(A) [*] 1 stk 80x80mm Delta vifte, 136m³/time, 52dB(A) [*] 2 stk Thermalright CPU-kjøler AX7BS [*] Diverse materiale for å bygge kanaler I følge prisene på Microplex ligger kommer alle nødvendige komponenter på kr 1595,-. I tillegg kommer materialer til luftekanalene, noe som sikkert kan hentes på høggern eller fåes til en rimelig penge hos en blikkenslager. Noe godt varmeisolerende materiale til å kle kanalene med er også nødvendig. Tegning Oppsummering Kommer med bilder og resultater av kjølinga og byggeprosessen fortløpende som jeg jobber med den. Tar nok en uke eller to før jeg handler komponentene. Er glad for tilbakemelding. PS: En liten bonus blir at det ikke kommer støv inn i maskinen. [ Denne Melding var redigert av: Paynster på 2002-04-25 14:50 ] Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 En liten tanke. Jeg er absolutt ingen ekspert på peliter, men jeg har sett her på forumet at et luftkjølt peliter ikke vil kunne fjerne så mye varme som prosessoren genererer (i alle fall hvis du har AMD). Når du da har varmeisolert kabinettet så vil jo den delen av kabinettet bare bli varmere og varmere etter hvor lenge pc'en står på siden varmen ikke slipper ut og peliter elementet ikke klarer å fjerne alt. Desto varmere luft det er i kabinettet desto varmere blir prosessoren. Jeg har også hørt at en vanlig luftkjøler (ribbe med vifte) vil kjøle bedre med mindre støy enn et peliter med ribbe og vifte. Hadde vært fint hvis noen med peiling kunne bekreftet/avkreftet dette. Det stilleste tror jeg du får med vannkjøling (pumpe og radiator i et annet rom), men du kan komme veldig langt med vanlige luftkjølere og store vifter (120mm - 92mm) på 5V. Min er nå knapt hørbar med den luftkjølte løsningen. _________________ EP-8KHA+ m/Zalman northbridge kjøler AMD XP1700+ m/Zalman 6000-CuAl 256Mb DDR ATI Radeon 8500LE m/Zalman GPU kjøler IBM Deskstar 120GXP 40Gb m/silentdrive [ Denne Melding var redigert av: john_^ på 2002-04-25 17:06 ] Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Hehe. Gleder meg til og se de bildene av en overopphetet cpu. gå for vannkjøling du. De komme rikke til og bli lydløs. 4 vifter på 19 Db vil bli 31 db. Det ekke stille. Lenke til kommentar
Paynster Skrevet 25. april 2002 Forfatter Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 17:45, Bøgge Bakken skrev:Hehe. Gleder meg til og se de bildene av en overopphetet cpu. gå for vannkjøling du.De komme rikke til og bli lydløs. 4 vifter på 19 Db vil bli 31 db. Det ekke stille. Hva har du brukt som formel for å komme frem til at 4 støykilder på 19dB(A) blir tilsammen 31dB(A)?? Noe som skurrer Lenke til kommentar
Paynster Skrevet 25. april 2002 Forfatter Del Skrevet 25. april 2002 Quote: Det stilleste tror jeg du får med vannkjøling (pumpe og radiator i et annet rom), men du kan komme veldig langt med vanlige luftkjølere og store vifter (120mm - 92mm) på 5V. Alt skal inn i et kabinett. Så slanger og piss inn i et annet rom er utelukket... Lenke til kommentar
SpearThor Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 17:45, Bøgge Bakken skrev:Hehe. Gleder meg til og se de bildene av en overopphetet cpu. gå for vannkjøling du.De komme rikke til og bli lydløs. 4 vifter på 19 Db vil bli 31 db. Det ekke stille. 4 vifter på 19 dB blir ikke 31 dB, det blir 25 dB. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 17:57, Paynster skrev: Quote: Det stilleste tror jeg du får med vannkjøling (pumpe og radiator i et annet rom), men du kan komme veldig langt med vanlige luftkjølere og store vifter (120mm - 92mm) på 5V. Alt skal inn i et kabinett. Så slanger og piss inn i et annet rom er utelukket... Ja, og det neste alternativet jeg skrev opp var luftkjøling. Skjønner ikke hvorfor du tenkte å varmeisolere/lyddempe hovedkort og CPU når du egentlig har flyttet nesten alle viftene utenfor støyisoleringen. (Ser at deltavifta bråker mye, men skjønner ikke hvorfor du ikke bruker en mere stillegående) Tror du vil kunne høre deltavifta på 52dB ganske godt selv med støydempning. [ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-04-25 19:15 ] Lenke til kommentar
Paynster Skrevet 25. april 2002 Forfatter Del Skrevet 25. april 2002 Quote: Skjønner ikke hvorfor du tenkte å varmeisolere/lyddempe hovedkort og CPU når du egentlig har flyttet nesten alle viftene utenfor støyisoleringen. (Ser at deltavifta bråker mye, men skjønner ikke hvorfor du ikke bruker en mere stillegående)Tror du vil kunne høre deltavifta på 52dB ganske godt selv med støydempning. Deltavifta var et valg pga den dytter masse luft. Det som er inni maskina pr idag, 63dB(A), måles til 19dB(A) utvendig. Så en 52dB(A) vifte kommer ikke til å bråke så utrolig mye. Selvfølgelig kan jeg gå for andre vifter som er større og som dytter tilsvarende luft med lavere støy. Saken er egentlig bare å finne et peltier som "flytter" nok antall grader, og å skuffle unna nok luft på den varme delen slik at det kjøles nok ned. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Forslaget ditt vil bli ineffektivt iforhold til direkte kjøling av cpu med peltier, med din løsning så vil peltier elementet hente varme fra omgivelsene også. Et peltier element på f.eks 156W vil også avgi så mye varme at en luftkjøler vil ha store problemer med å avgi tilstrekkelig. Tror neppe du får noe wow resultater. Kondens vil også dannes på undersiden av peltier elementet og det vil dannes vann som renner ned inni kanalen din. Problemet med kjøling under rom-temp er kondens.. det finner du nok ut av :wink: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 17:55, Paynster skrev: Quote: On 2002-04-25 17:45, Bøgge Bakken skrev: Hehe. Gleder meg til og se de bildene av en overopphetet cpu. gå for vannkjøling du. De komme rikke til og bli lydløs. 4 vifter på 19 Db vil bli 31 db. Det ekke stille. Hva har du brukt som formel for å komme frem til at 4 støykilder på 19dB(A) blir tilsammen 31dB(A)?? Noe som skurrer Quote: On 2002-04-25 18:45, SpearThor skrev: Quote: On 2002-04-25 17:45, Bøgge Bakken skrev: Hehe. Gleder meg til og se de bildene av en overopphetet cpu. gå for vannkjøling du. De komme rikke til og bli lydløs. 4 vifter på 19 Db vil bli 31 db. Det ekke stille. 4 vifter på 19 dB blir ikke 31 dB, det blir 25 dB. En stigning på 3dB er en fordobbling av lyden. Det vil se vis du har fire vifter som støyer like mye må du legge til 12dB 19+12=31 dB Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Quote: Bøgge Bakken skrev (2002-04-25 20:57):En stigning på 3dB er en fordobbling av lyden. Det vil se vis du har fire vifter som støyer like mye må du legge til 12dB19+12=31 dB nei, du kan ikke bare si 4 vifter x 3dB pr. vifte gir 12bB økning. 2 vifter á 19dB gir 3dB økning altså 22dB. 4 vifter kan sees på som 2 og 2 vifter der hvert par med 2 vifter har et støynivå på 22dB u får altså en fordobling av lyden når du går fra 2 til 4 vifter og dermed en økning på 3dB til 25dB. Dobler du igjen til 8 vifter får du en ny økning til 28dB og får å oppnå 31dB med en gruppe 19dB vifter må du altså doble igjenn og bruke 16 vifter. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Dette ser ikke så veldig effektivt i forhold til pengene du kommer til å bruke. En 50w peltier vil ikke kjøle så mye. Siden luft er dårlig varmelder, vil det bli enda mindre effektivt, peltier er fungerer best ved direkte kontakt. Du må opp i en 100w peltier på en cpu skal det fungere, den kan derimot ikke bli luftkjølt. Jeg hadde enten gått for en kopperkjøler + kabinett vifter, budsjett 600kr. Eller vannkjøling; budsjett 1500-2000.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå