Gå til innhold

FORSKJELL - Geforce Ti4600, Ti4400, Ti4200


mbst

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på Geforce Ti4600, Ti4400, Ti4200-kortene?

 

Bare klokkefrekvensen på prosessor og minne, eller er det noe mer?

 

Altså, har de like mange / raske pixel- og vertex shaders, T&L units etc..?

 

 

Vil det lønne seg å gå for feks et Ti4400 i stedet for Ti4200 med tanke på at spillene etter hvert vil kreve mer av kortene, og at ytelsesforskjellen følgelig øker mer og mer?

 

 

Vet om forskjellen på Ti4200-kortene. De med 64MB har 0,5ns raskere RAM enn de med 128MB, dette fører til at 64MB-versjonen i mange tilfeller er den raskeste av de to.

Dette vil antakeligvis endre seg etter hvert som spillene krever mer og mer maskinkraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-25 14:27, mbst skrev:

Hva er forskjellen på Geforce Ti4600, Ti4400, Ti4200-kortene?


Arkitekturmessig er de prikk like.

 

Forskjellene er:

 

1. Ulik klokkefrevnens for kjerne og minne

2. Minnet (ulik ns-spesifikasjon samt at Ti4400/Ti4600 har den nye BGA-innpakingen, Ti4200 har den gamle TSOP-innpakingen)

3. Størrelsen (Ti4200 er noe kortere enn 4400/4600)

4. Ti4200 er fabrikert med 6-layers, Ti4400/4600 har 8 layers.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-25 14:27, mbst skrev:


Bare
klokkefrekvensen på prosessor og minne, eller er det noe mer?


 

Det er bare klokkefrekvensen som er forskjellig

 

Quote:



Altså, har de like mange / raske pixel- og vertex shaders, T&L units etc..?


 

Ja. Eneste forskjellen er at noen Ti4200 kort kommer i 64MB utgaveb (som du allerede vet).

 

Fasongen på Ti4200 er også noe endret(noe mindre som du har sett), men hardwarestøtten er den samme.

Lenke til kommentar

---------------------------------------

GeForce4 Ti 4600

 

Vertices per Second: 136 Million

Fill Rate: 4.8 Billion AA Samples/Sec.

Operations per Second: 1.23 Trillion

Memory Bandwidth: 10.4GB/Sec.

---------------------------------------

GeForce4 Ti 4400

 

Vertices per Second: 125 Million

Fill Rate: 4.4 Billion AA Samples/Sec.

Operations per Second: 1.12 Trillion

Memory Bandwidth: 8.8GB/Sec.

---------------------------------------

GeForce4 Ti 4200

 

Vertices per Second: 113 Million

Fill Rate: 4 Billion AA Samples/Sec.

Operations per Second: 1.03 Trillion

Memory Bandwidth: up to 8GB/Sec.

---------------------------------------

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-25 14:37, Howard skrev:


2. Minnet (ulik ns-spesifikasjon samt at Ti4400/Ti4600 har den nye BGA-innpakingen, Ti4200 har den gamle TSOP-innpakingen)

4. Ti4200 er fabrikert med 6-layers, Ti4400/4600 har 8 layers.


 

Takker for svarene! :smile:

 

Hva er BGA / TSOP?

 

Og hva er layerene godt for?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-25 17:20, mbst skrev:

Hva er BGA / TSOP?


Og hva er layerene godt for?


Layers = Lag. Selve kretskortet er bygd opp som en "sandwich". Antall "layers" er rett og slett hvor mange lag kretskortet er lagd av. Desto fler lag, desto dyrere. Men det blir også plass til flere baner da.

BGA / TSOP er rett og slett to forskjellige typer minnebrikker. BGA = Ball Grid Array = Firkantede brikker med pinnene på undersiden. TSOP = (husker ikke i farta) = Rektangulære brikker med pinnene på sidene.

Såvidt jeg husker er det forskjellene.

Og som sagt tidligere, forskjellen på Ti4600-4400-4200 er rett og slett hastigheten på kjernen og hastigheten på minnet. Alle tre leveres med 128Mb minne, Ti4200 kommer også med 64Mb minne.

Det er også verdt å merke seg at Ti4200 med 64Mb minne får raskere minne enn 128Mb utgaven. (Sannsynligvis for å holde prisen på 128Mb utgaven så lav som mulig).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-25 17:30, Ash skrev:


Det er også verdt å merke seg at Ti4200 med 64Mb minne får raskere minne enn 128Mb utgaven. (Sannsynligvis for å holde prisen på 128Mb utgaven så lav som mulig).


 

..eventuelt for å passe på at ikke Ti4200 skal overgå Ti4400 i ytelse.. :wink:

Lenke til kommentar

Har sett på komplett så er det ca 700 kr forskjell mellom 4200 Gold edition og 4400 (ikke gull). Er det vitts å å legge til de ekstra kronene?

Og hva er gold edition, gullbelagte kontakter? Noe å si på ytelse/kvalitet?? Vits i å legge til noen ekstra kroner for det?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-27 20:47, boy2star skrev:

Har sett på komplett så er det ca 700 kr forskjell mellom 4200 Gold edition og 4400 (ikke gull). Er det vitts å å legge til de ekstra kronene?

Og hva er gold edition, gullbelagte kontakter? Noe å si på ytelse/kvalitet?? Vits i å legge til noen ekstra kroner for det?



 

Magefølelsen min sier gå for 4400. Hvis det er den billigste av de to.

 

Hvis gullet gir bedre signaler, forstår jeg ikke helt hva det skulle være godt for sett i forhold til bedre ytelse.

Alle kort skal jo fungere, og da er det vel ikke så farlig for den som sitter og ser på skjermen hva som får det til å fungere - gull eller ikke gull.

 

Mulig jeg er helt på villspor, men det var i hvert fall meningen min.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-27 20:47, boy2star skrev:

Har sett på komplett så er det ca 700 kr forskjell mellom 4200 Gold edition og 4400 (ikke gull). Er det vitts å å legge til de ekstra kronene?

Og hva er gold edition, gullbelagte kontakter? Noe å si på ytelse/kvalitet?? Vits i å legge til noen ekstra kroner for det?



 

nei det er golden sample raskere ns på minnet slik at man kan ok minnet høyere det er det jeg digger med gainward at de har golden sample

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-28 01:18, Mulch skrev:

Noen som vet hvordan 2D kvaliteten er på GF4 Ti serien?



 

Det lurer jeg også på. Sitter nå med et Geforce2-kort i 1280x1024, og bildet er litt uskarpt.

Til sommeren skal jeg oppgradere, da blir det et Geforce 4-kort, og siden jeg har kjøpt meg en dyr Sony-skjerm, er jeg interessert i god 2d-kvalitet.

 

Etter hva jeg har lest skal GF4-kortene visstnok ha 2d-kvalitet på høyde med ATI-kortene. Med andre ord god kvalitet. Men hvor god det i praksis vil si vet jeg ikke..

 

:/

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-28 13:38, Cobos skrev:

mbst: Personlig ville jeg ventet til 14 mai som tilsynelatende er datoen for lanseringen av Parhelia og sett hvor bra/dårlig det er ?


Cobos


 

Hva er Parhelia?

 

Jeg kommer uansett til å vente til i juli, så det skulle nok gå bra...

 

:smile:

 

Edit:

Fant det ut selv.. Ser ut til at det er Matrox' nye Geforce-dödare du snakker om..

Blir spennende å se om de får til driverne da.

Slet de ikke litt med OpenGL-støtten tidligere?

 

Blir nok en GF4 er jeg redd, men det blir uansett interessant å se hvordan de andre henger med.

 

Noen som har noe info om Parhelia da?

 

:smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-04-28 14:09 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...