Gå til innhold

Summing i høyttalere

Anbefalte innlegg

Hjemme har jeg koblet opp følgende:

koblingsskjema.png

(Forsterker og video har helt vanlige strømledninger uten jording. Video er koblet til forsterker (audiokabler), og antenne fra vegguttak er koblet til video. PC har vanlig PC-strømledning som er jordet. PC er koblet til forsterker med audiokabler fra lydkort).

Med dette oppsettet så summer det i høyttalerne. Hvis jeg kobler antennen fra videoen, så forsvinner det, og høyttalerne er helt stille selv om jeg stiller volumet høyt på forsterkeren.

Kobler jeg til antennen, men kobler fra PC'en, så summer det heller ikke.

Altså er det kombinasjonen av antennen og PC'en som gjør at summingen oppstår.

(Det er ikke videoens feil. Hvis jeg kobler antennen rett til TV'en, så summer det også, fordi TV'en er koblet til DVD-spilleren via SCART, som igjen er koblet til forsterker via audiokabler).

Forsterker og video er koblet til samme kontakt i veggen, PC'en er koblet til en kontakt i motsatt hjørne av stua. Begge er på samme krets i sikringsskapet.

Er det noen med god peil på elektrisitet som kan forklare årsaken, og en eventuell løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har også proboblemer med summing i høytalere, men tror ikke jeg har jord i det hele tatt, eller muligens antenne. Men vil det bli mye susing når en har lange audioledninger , ca 15 meter?

Det som er merkelig er at susingen varierer i styrke når jeg kjører en film fra pc, når jeg kjører full screen er den lav, mens vist jeg kjører den i vindu så er det ganske kraftig susing. :hmm:

Lenke til kommentar

Har funnet en løsning på problemet. Det finnes 3 løsninger:

Koble til en jord-isolator mellom antennen og VCR. Dette kan redusere kvaliteten på signalet om isolatoren ikke er av god kvalitet.

Koble til en jord-isolator mellom lydkort og forsterker. Kan også redusere kvalitet om den ikke er av god kvalitet.

Jorde forsterker. Min forsterker har mulighet for jording. Jeg tok en vanlig PC strømkabel, klipte av enden på den og isolerte blå og brun leder. Koblet gul/grønn (jording) til forsterkeren, og satte kabelen i kontakten. Det funket veldig bra, og summingen er nå borte.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor, for nå er det ikke bare 2 veier til jord, men 3.

PC og forsterker går forsåvidt til samme jord, mens antennen går til egen jord.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvorfor, for nå er det ikke bare 2 veier til jord, men 3.

PC og forsterker går forsåvidt til samme jord, mens antennen går til egen jord.

Før hadde du pc'en koblet til nett-jord i huset og forsterkeren(gjennom VCR) til jord gjennom antenne med egen jord. Disse to jordingene kan ha forskjellige jordpotensialer, og som alle andre tilfeller med forskjellig spenningspotensialer så vil det gå en strøm. Altså en strøm gjennom skjermen til signalkablen mellom pc og forsterker. Skjermen vil faktisk her fungere som en støykilde.

Grunnen til at det fungerer med 3 veier er at 2 av de har samme spenningspotensiale. De to med samme potensiale er tilkoblet på hver side av signalkablen, og hvor det er samme spenningspotensiale vil det ikke lengre gå noen strøm.

Det vil derimot nå være potensialforskjell mellom antenneuttaket ditt og nett-jord som nå er koblet til forsterkeren, og dermed gå en størm her, men dette vil ikke påvirke lydsignalet. Du har bare flyttet problemet unna lydsignalet så det ikke vil påvirke lyden :)

Håper dette var en grei forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...