Gå til innhold

Hovedkort, Minne, Prossesor og noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

hei, jeg sitter her hjemme med en pc som jeg kjøpte på komplett for 2 år siden

spec;

ASUS A7V333 RAID

Athlon XP 2000+ (256Mb Cach)

PC 2700 512Mb

Geforce 4 TI4400

Creative SoundBlaster Audigy2 (nettopp skaffet)

Det jeg lurer på er, jeg har nå planer om i nærmere fremtid og oppgradere denne pc til noe litt bedre men forsatt beholde hovedkortet mitt.

Det vil si, jeg er egentlig ganske blond på dette stedet for jeg ser etter en ny prossesor men utifra hovedkortet mitt kan jeg ikke gå høyere enn Athlon XP 3000+.. Stemmer dette? jeg har planer om og kjøpe Athlon XP 2500+ (512Mb Cache). Stemmer dette? Da tenker jeg på hastigheten for hovedkortet støtter kun 166*2 har jeg forstått (333Mhz)

Kan jeg og kjøpe Silent Twin vifte til denne? Går det bra?

Og når det gjelder minne, har jeg sikklet over 1024Mb minne, hvem her er best til 2000 - 3000kr? Kan jeg bare velge Pc 2700 minne brikker siden hovedkortet mitt støtter 333Mhz eller kan jeg gå høyere og samtidig får bedre ytelse?

Jeg er ikke helt fornøyd med pc min slik den er i dag og vil gjerne ha en litt sterkere pc som kan takkle grafiske tunge spill. Så derfor lurer jeg på om det er noen bra og sterke ATI grafikk kort som anbefales mentil en grei penge. X800 er litt i det dyreste laget syns jeg.

Og vil denne pc med de nye spec`ene gjøre at jeg får en litt bedre ytelse messig pc som takkler spill helt greit og kontor arbeid grei. kjøre programmer osv.

Takker for alle svar som sakt ikke slå meg jeg er ganske blond i dette. hehe :blush:

ps: ikke interisser i Athlon 64 som sakt, vil ikke bytte hovedkort ;)

MvH BanAnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vil si, jeg er egentlig ganske blond på dette stedet for jeg ser etter en ny prossesor men utifra hovedkortet mitt kan jeg ikke gå høyere enn Athlon XP 3000+.. Stemmer dette? jeg har planer om og kjøpe Athlon XP 2500+ (512Mb Cache). Stemmer dette? Da tenker jeg på hastigheten for hovedkortet støtter kun 166*2 har jeg forstått (333Mhz)

Etter det jeg kjenner til støtter VIA KT333 (ditt brikkesett) kun 266MHz FSB, men 333MHz minnehastighet (VIA er litt :wallbash: ), så je tror nok ikke den 2500+'en vil funke (trenger bekreftelse/avkreftelse fra andre her).

Kan jeg og kjøpe Silent Twin vifte til denne? Går det bra?

Jupp, alle socket A vifter passer.

Og når det gjelder minne, har jeg sikklet over 1024Mb minne, hvem her er best til 2000 - 3000kr? Kan jeg bare velge Pc 2700 minne brikker siden hovedkortet mitt støtter 333Mhz eller kan jeg gå høyere og samtidig får bedre ytelse?

Du trenger ikke velge PC2700 brikker da alle brikker er bakoverkompatible, men noe høyere ytelse en DDR333MHz får du ikke. TwinMos brikker gir mye for pengene (billige og greie brikker) og har det du trenger i ditt tilfelle.

Jeg er ikke helt fornøyd med pc min slik den er i dag og vil gjerne ha en litt sterkere pc som kan takkle grafiske tunge spill. Så derfor lurer jeg på om det er noen bra og sterke ATI grafikk kort som anbefales mentil en grei penge. X800 er litt i det dyreste laget syns jeg.

Du trenger ikke noe X800 i ditt system, nei. Power Color Radeon 9800 Pro 128MB gir veldig mye ytelse for pengene og burde holde lenge i ditt system, ellers kan Sapphire Radeon 9600XT 128MB være et litt billigere alternativ.

(Helt til slutt vil jeg bare si: Abit NF7 v2.0 er nå svinbillig og kan gjøre hverdagen din mye gøyere enn med med ditt gjeldende kort. Det tar ikke så langt tid å skife heller ;) )

Lenke til kommentar

Å tusen takk for svaret! Nå lærte jeg meg noe nytt i dag og :D

Hmm det du sa angående prossesoren var ganske nyttig og vite men jeg har lyst til og oppgradere kan jeg ikke dette pågrunn av hovedkortet mitt støtter 266Mhz som du sier. Det er jo litt surt for meg.

hehe takk for tipset men jeg har aldri tatt fra hverandre pc totalt og satt i et nytt hovedkort selv så jeg er litt skepisk til og gjøre det og selv om det kansje hadde vært litt lurt. (redd for og ødelegge hardwaren.. :ohmy: )

Men hvis det er noen andre som kan og bekrefte det som endrebjorsvik89 sa om prossesoren så blir jeg veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
leste nettopp på ASUS sin hjelpe side om hovedkortet mitt å der sa dem at A7V333 støtter alle prossesorer som har 333Mhz hvis dem har oppgradert PCB R2.00.

hva er dette for noe???

Takker for alle svar

Asus er et bra merke. jeg klarte og kjøre en Xp2400+ på mitt elgamle Asus A7M266 hovedkort. i manualen sto det at maks CPU var enten 1.2 eller 1.33ghz cpu, oppgraderte Bios og satte i en XP2400+. og fungerte fint som bare det.

for å være på den sikre siden, ville jeg sjekket opp litt mer.

men etter hva jeg kunne så på her : http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

så skal den klare opptil xp3000+ som du også nevner. ville da tro at det skulle kunne gå, men du må sansynligvis oppdatere BIOS, det kan være litt knotete hvis du aldri har gjort det før. spør noen som har greie på det, å gjøre det for deg hvis du er usikker.

Lenke til kommentar

ok, takk for hjelpen mekkern. Jeg har lest litt rundt om kring nå å det virker som det skal gå greit. Jeg sende pc inn på rep på komplett i 2002 og jeg sjekka nettopp at jeg hadde BIOS version 1011.

Vil det holde med denne oppgraderingen i f.eks XP 2600+ - XP 3000+ ??

Har lest så mye nå så nå begynner ting å gå litt rundt her..hehe ;)

Helt enig ASUS er et rå bra kort aldri hatt noen trøbbel med den!! :thumbup: *bank i bordet*

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar
ok, takk for hjelpen mekkern. Jeg har lest litt rundt om kring nå å det virker som det skal gå greit. Jeg sende pc inn på rep på komplett i 2002 og jeg sjekka nettopp at jeg hadde BIOS version 1011.

Vil det holde med denne oppgraderingen i f.eks XP 2600+ - XP 3000+ ??

Har lest så mye nå så nå begynner ting å gå litt rundt her..hehe ;)

Helt enig ASUS er et rå bra kort aldri hatt noen trøbbel med den!! :thumbup: *bank i bordet*

ja vil da tro at skal gå greit. men jeg har sett litt rundt nå at prisene på Socket A CPU'er ser ut til å være på vei opp. det var litt dumt, for en tid tilbake kunne man få en Xp3000+ til ca 1000.-kr nå er den oppe i 1300.-kr ser jeg på komplett nå.

jaja uansett hva slags 333mhz Bus prossesor du velger å kjøper er jeg ganske sikker på at det ikke skal være noe problem. :)

Lenke til kommentar

ja har merket dette selv, litt synd. Stive priser syns jeg. Men men uasnett så takk for hjelpen jeg hadde aldri greid dette uten hjelp fra deg og dere andre. Nå blir det snart en litt mer raskere maskin skal vi se, hvis jeg greier og oppgradere BIOS da.. :cry: hehe

Lenke til kommentar

Har du vurdert å overklokke prosessoren? XP 2000+ er vel en av de beste for deg å overklokke, skulle jeg tro. Min A7V333 taklet FSB opp til 180 MHz, så det skal ikke stå på det. Før du kjøper en Barton 2500+, så kan du jo teste prosessoren din (kjapt kurs i overklokking):

Du må uansett ha en ny vifte, så du kjøper en som er merket med "3200+". Når du har festet den (pass på at du ikke knuser kjernen på CPU-en!!!!), så går du inn i bios (trykk "del" når lysene på tastaturet blinker, rett etter at du har slått på maskinen), og sett hastighet til "Manual".

Da får du aktivert nye valg på samme side. Prøv først å sette FSB til 150 MHz. Omstart, og la windows starte opp. Går det greit, så kan du øke FSB i små sprang, helt til PC-en ikke lenger vil starte opp normalt, eller du får problemer med å spille spill (dvs at de kræsjer). INGEN PANIKK når det skjer: du vil ikke ødelegge prosessoren så lenge du ikke øker volten utover det du har anledning til i BIOS. Personlig liker jeg å kjøre på default volt, selv ved overklokking, for å holde temperaturen så lav som mulig.

Jeg antar at det ideelle for deg ville være å nå en FSB på 166 MHz. Da har du fått en prosessor som går på ca. 2 GHz, eller noe over det. Det er ANTAGELIG mulig å presse den opp i 2,2 GHz, men det er en relativt lav multiplier på 2000+, så det er hovedkortet som blir begrensningen.

Klokkehastigheten til 2500+ er 1,83 GHz. Den har større L2 cache enn 2000+, men du vil ikke merke stor forskjell på en overklokket 2000+ og 2500+, og poenget mitt her er at det er hovedkortet som er begrensningen. Du får ikke overklokket 2500+ noe særlig på det hovedkortet uansett, så hvorfor ikke overklokke den gamle prosessoren du har, og heller bruke sparte penger på et enda bedre skjermkort? Med en differanse på 600,- kr, så er du innen rekkevidde av en X800. Noe å tenke på?

Kanskje du til og med slipper å oppgradere BIOSen?

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
ja har merket dette selv, litt synd. Stive priser syns jeg. Men men uasnett så takk for hjelpen jeg hadde aldri greid dette uten hjelp fra deg og dere andre. Nå blir det snart en litt mer raskere maskin skal vi se, hvis jeg greier og oppgradere BIOS da..

bare moro det. det å oppdatere BIOS kan være vanskelig for dem som ikke har gjort det før, men ingen umulig sak. er du veldig usikker så få som sagt noen til å gjøre det for deg du.

Lenke til kommentar

Det er litt merkelig med chipsett navn givningen til via :

Se her for chipsett features/support .

http://www.via.com.tw/en/apollo/kt400.jsp

(kt400 vs kt333 vs kt266)

http://www.via.com.tw/en/k7-series/kt600.jsp

(kt600 vs kt400)

Kt400 har merkelig navn givning da dette supporterer 400mhz DDR

men kun 333mhz fsb .

Man bør også merke seg at fom kt400 kommer AGP 8X støtte samt

en dobling av nord/sør side båndbredden .

Et kt333 vil uansett være en flaskehals i ett moderne oppsett idag .

Offisiellt skulle/skal kt333 støtte fsb cpu på 333mhz .

Dog var det en del produsenters tidlige hovedkort hvor 5:2 divideren

skrantet . Samt at automatisk fsb_sense ikke virket ,som kunne omgås

med å sette fsb manuellt til 166.

Så på ett kt333 kort er man nødt til å ha 5 divideren for å kjøre fsb=166 .

Har man det skal det være uproblematisk med en 333mhz athlon cpu.

Divider på via setter frekvensen på pci bussen til 33mhz og agp til 66mhz

og benytter fsb/5 * 2 for rett setting ved fsb=166(333)

166/5 =33 (PCI)

og denne * 2 = 66 (AGP) .

Så hvis 5 divideren ikke virker eller max divider er 4 ser man selv at 166/4 * 2

gir for høye frekvenser på pci og agp bussen hvilket kan medføre ustabilitet eller i værste fall skade på enhetene .

Med 400mhz athlon må via chipsettet tilsvarende ha en 6 divider , men

denne finner man desverre bare på kt600 .

.....

Lenke til kommentar

Jeg kikket innom VIA sine sider for å skjekke ut KT333 brikkesettet og der fant jeg jammen meg dette bildet som viser at det virkelig støtter 333MHz FSB, så det er nok bare å kjøre på med en eller annen Barton med 333MHz bus :yes:

AMD Athlon 2500+ og 2800+ er nok det to beste valgene i dag med tanke på ytelse/pris

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

hmmm dette er spennende og lese, jeg fikk litt lyst til og overklokke CPU`en min for jeg taper ingen ting på det, annet enn at den sprenger ved føttene mine her men får vel ta den sjansen. Så takk for tipset skal prøve meg litt fra her, tenker opp til 166Mhz. :thumbup:

Takk for tipset igjen, viste ikke at man kunne dividere det sånn for å se ha skal FSB og Mhz man kan finne på kortet sitt.

Men si meg, som sakt her det er vel ikke umulig og oppgradere BIOS selv, hvis jeg printer ut en Guide og følger den burde alt orde seg vel...?

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar

Det største problemet med overklokking er kanskje (?) multiplieren til skjermkortet. Når du går inn i listen over MHz på FSB i BIOS, så ser du at det står skrevet f. eks. 133/33, eller 150/30. Det siste tallet er det tallet som alle multipliere på hovedkortet forholder seg til. Derfor kan det være bedre med 150/30, enn f.eks. 148/37, for det er ikke sikkert at skjermkortet ditt takler 4x74, eller evt. 8x74 (les: 4x37x2...). Det samme forholdet gjelder selvsagt for RAMen. 166/33 MHz er i så måte ideelt for deg, for da fungerer alle andre komponenter på default hastighet. Håper at overklokkingen går greit. Du har ingenting å tape på det, som du selv skriver.

Når du laster ned ny BIOS, og installasjonsprogrammet for dette, så trenger du en diskett (1,44 MB), og en instruksjon. Du finner begge på hjemmesiden til ASUS.

En ting til: kjøp kjølepasta sammen med CPU-vifta, og les en instruksjon om hvordan du bruker den. Jeg anbefaler ArcticSilver 5, som kommer i en hendig liten sprøyte, og som vinner alle tester for kjølepasta. Fjern den rosa eller hvite guffen som følger med på undersiden av kjøleribben, før du bruker kjølepastaen. Når du smører på kjølepasta, så gjelder to ting: den må være heldekkende (på kjernen), og: jo mindre, jo bedre. Kjølepastaen er der for å fjerne luft, den har ikke allverdens av varmeledningsevne (den skal tross alt ikke lede strøm).

Lykke til!

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

ok godt at du sier, kommer til og kjøpe meg ny CPu vifte snart og da tenker jeg at jeg skaffer meg Silent Twin. Er denne go nok til det? Jeg hater støy bare for og si det sånn. Selv om kassa bråker ganske heftig fra før av her.

Og en ting til en kamerat av meg fortallte meg at hvis jeg overklokker CPU`en nå er det større sjanse for at den stryker. Siden den har gått på sin lusne 1,6GHz på 266Mhz så takkler ikke CPU plutselig en høyere hastighet.. Er dette sant??

Men når jeg nå skal overklokke da er det vel ikke vits med en oppgradering vel?? Av BIOS`en tenker jeg.. Eller blir det bare krøll hvis jeg lar være og beholder nå min gammle BIOS.

og enda et lite spørsmål angående BIOS. Jeg ser at på ASUS siden er det 2 A7V333 men på den ene står det `A7V333 - X` Hva er dette? står det for RAID kansje.. Synd hvis jeg velger feil for da går vel hele hovedkortet til dass. hehe

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar
Og en ting til en kamerat av meg fortallte meg at hvis jeg overklokker CPU`en nå er det større sjanse for at den stryker. Siden den har gått på sin lusne 1,6GHz på 266Mhz så takkler ikke CPU plutselig en høyere hastighet.. Er dette sant??

Heller tvert imot vil jeg si . Cpu'en har jo her hatt endel arbeidstid bak

seg (innkjørt) kontra en ny ubrukt en .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...