Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To routere sammen...

Anbefalte innlegg

og en ting til darkness: har du noen gang tenkt på at problemene av å prøve og feile kan overgå fordelene med det man lærer? :roll:

Nå er "å prøve og feile" et uttrykk da. Uansett så er jeg av den tror at det er på denne måten man lærer mest. Det å faktisk skjønne sammenhengen mellom ting, og ikke bare gjøre sånn og sånn fordi noen forteller at "slik gjør man det".

Et annet moment, er at det ikke var selve wlan-oppkoblingen han lurte på, men å få ruter og ap til å funke sammen. Forresten så bør man ikke bli heeelt paranoid heller. Regner med at du satte ting på spissen, men likevel..

Jeg setter som oftest ting på spissen, og prøver å ta ting så basic som over hode mulig. Jobber i dag innen for it, og opplever ofte frustrerte personer som har mistet dataene sine pga lite kunskap, sløve rutiner o.l.

senest i vår traff jeg på en student som hadde mistet hele hovedoppgaven sin, et helt jævla års arbeid, besto av videoer og masse bilder også. I fjor høst kom en politiker som hadde mistet 4 års arbeid, uten å ha backup. Alt va borte, og umuli å rekonstruere. Kan ikke/og ser ingen grun til å gå dypere inn i detaljer på dette.

Kan jo også vri det over på en annen måte, det er en grund til at jeg drar til et verksted med bilen, og til lege når man er syk :p

Uansett så beklager jeg at jeg ikke oppfattet spørsmålet korrekt, og at jeg undervurderte enkelte hær.

.... og så synes jeg bare det er så kjipt når "hjelp jeg er biltt hacket" er neste topic! :cry:

Edit: Detalj

Endret av LiTe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Meningsløst? Hvor meget må man kunne for å spørre om hjelp av deg da? Noen andre som har et svar på dette?... eller er dere bare ute etter å be meg lære mer om dette. Har faktisk bra kunnskap om nett, men ikke akkurat denne saken. Sp igjen; hvis dere ikke har noe konstruktiv å komme med, så hold kjeft!!!!

svaret på spørsmålet er enkelt og innlysende hvis du vet nettopp dette. har du bare en ip trenger du en NAT router. har du allerede en NAT router så trenger du ingen flere. da bør du deaktivere all ruting å gjøre device'n om til en bridge i stedet. Å i det hele tatt spørre hva du skal med DHCP er nesten ulogisk.

Det blir som å spørre hvordan gasspedalen til en bil ser ut og om man kan bruke den hvis den er trekantet istedet for firkantet, uten at du engang vet hva en bil er for noe, eller har noen planer å sette deg inn i det. Når du har lært deg å kjøre skjønner du at gasspedalen er noe du tråkker på uavhengig av hvordan den ser ut. Den kan både være trekantet eller firkantet. Du må selv vite hva du trenger og hvordan du ønsker at nettet ditt skal fungere.

Lenke til kommentar
Hei. Har fra før bredbånd fra BKK i Bergen og en D-Link 601 Router. Har gått til innkjøp av en trådløs router (624) og tenkte å hekte den på 601. Prøvde dette i går, men jeg får ikke noe kontakt i det hele tatt. Satt WAN tilkoplingen til DHCP, men ikke noe kontakt mellom de.  Har kryptering i 624, har dette noe å si for sammenkoplingen? Kanskje jeg rett å slett skal ta vekk 601 og bare bruke 624? Hva slags tilkopling bruker BKK da?..

Siden alle sporer av her så kan jeg komme med løsningen på problemet. Sett kabelen fra din eksisterende router inn i en av LAN portene på den trådløse, den vil da fungere som en switch og alt vil fungere knirkefritt! Da vil den første routeren dele ut IP'en (hvis den er satt til DHCP). EOD

EDIT: mitt utsagn baserer seg på at den første routeren din har fungert med BKK før. Hvis den gjorde/gjør dette og du har koblet "slik":

BKK-601-PC,

så skal det fungere på denne måten:

BKK-601-624(trådløst)-PC

............\

..............PC

Hvis det var forståelig.

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Hei. Har fra før bredbånd fra BKK i Bergen og en D-Link 601 Router. Har gått til innkjøp av en trådløs router (624) og tenkte å hekte den på 601. Prøvde dette i går, men jeg får ikke noe kontakt i det hele tatt. Satt WAN tilkoplingen til DHCP, men ikke noe kontakt mellom de.  Har kryptering i 624, har dette noe å si for sammenkoplingen? Kanskje jeg rett å slett skal ta vekk 601 og bare bruke 624? Hva slags tilkopling bruker BKK da?..

Siden alle sporer av her så kan jeg komme med løsningen på problemet. Sett kabelen fra din eksisterende router inn i en av LAN portene på den trådløse, den vil da fungere som en switch og alt vil fungere knirkefritt! Da vil den første routeren dele ut IP'en (hvis den er satt til DHCP). EOD

EDIT: mitt utsagn baserer seg på at den første routeren din har fungert med BKK før. Hvis den gjorde/gjør dette og du har koblet "slik":

BKK-601-PC,

så skal det fungere på denne måten:

BKK-601-624(trådløst)-PC

............\

..............PC

Hvis det var forståelig.

blir vel egentli det samme som jeg sa da :p

Ha en fin helg folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...