Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To routere sammen...

Anbefalte innlegg

Hei. Har fra før bredbånd fra BKK i Bergen og en D-Link 601 Router. Har gått til innkjøp av en trådløs router (624) og tenkte å hekte den på 601. Prøvde dette i går, men jeg får ikke noe kontakt i det hele tatt. Satt WAN tilkoplingen til DHCP, men ikke noe kontakt mellom de. Har kryptering i 624, har dette noe å si for sammenkoplingen? Kanskje jeg rett å slett skal ta vekk 601 og bare bruke 624? Hva slags tilkopling bruker BKK da?..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må koble den nye routeren først til pc'en din direkte uten den du har brukt fra BKK. Så går du inn på den adressen som er på den nye routeren din(f.eks. 192.168.0.1 eller noe sånt). Så setter du den til fast IP, og velger en IP-adresse som er i samme range som den du har fra før (f.eks. 192.168.123.xxx) som er lavere enn DHCP-området til din opprinnelige router.

Altså hvis din opprinnelige router har DHCP-område 192.168.123.100-200, så setter du IP-adressen til 192.168.123.50 f.eks. I tillegg må du skru av DHCP på den trådløse routeren.

Så kobler du opp den opprinnelige routeren din som du har hatt tidligere, og kobler den trådløse routeren til din "gamle" med en nettverkskabel.

Du KAN sikkert bare bruke den nye routeren også, men jeg vet ikke hvordan oppkobling BKK bruker...

bertie

Lenke til kommentar

Tja, ikke lett dette.

Routeren har en LAN adresse ja, 192.168.0.1. Men hva med Type tilkopling

under instillingene for WAN? DHCP, Static IP..osv..?

Skjønner ikke helt forfor jeg skal skru av DHCP på den trådløse, den skal jo dele ut IP til de maskinene som sitter bak den nye routeren....

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men jeg trur du burde finne noen som har litt peiling til å komme hjem å hjelpe deg.

Det er så mange usikkre elementer rundt trådløst nett, at det er mye man bør gjøre ordentlig, ellers så kan du få store problemer.

Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk, men jeg trur du burde finne noen som har litt peiling til å komme hjem å hjelpe deg.

Det er så mange usikkre elementer rundt trådløst nett, at det er mye man bør gjøre ordentlig, ellers så kan du få store problemer.

Det er det dummeste jeg har hørt hittil i dag.

1. Han har vett til å rådføre seg her

2. Han virker fullstendig oppegående

3. Hva skal skje? Den trådløse routeren kommer til å eeksplooodeeree!!

4. Man lærer av å prøve og feile.

Lenke til kommentar

Swtitch har den faktisk. Fire porter. Det er bare det at den spør jo etter DNS og hele pakka. HAr prøvd litt forskjellig her, og når jeg i tillegg ikke har passord til den gamle ruteren, blir det ikke lett å se hva en skal fylle inn. Men som han over sa så fint så er jeg ikke flink nok til å skrive inn her heller...:-)..hehe.. Hvis ikke du har noen svar å komme med så synes jeg du skal holde kjeft!!!

Lenke til kommentar

..og forresten så er det ikke den trådløse forbindelsen som ikke virker...det er koblingen til den andre routeren. :-) Hadde du giddet å lese litt så hadde du funnet det ut og kanskje brukt den genihjernen din til å komme med noe svar...

Lenke til kommentar

Meningsløst? Hvor meget må man kunne for å spørre om hjelp av deg da? Noen andre som har et svar på dette?... eller er dere bare ute etter å be meg lære mer om dette. Har faktisk bra kunnskap om nett, men ikke akkurat denne saken. Sp igjen; hvis dere ikke har noe konstruktiv å komme med, så hold kjeft!!!!

Lenke til kommentar

Når det gjelder D-Link routere så er disse selvkonfigurende når det gjelder å kobles mot en ekstisterende Router . Koble router nr2 (624) til port på 601 mens router nr2 er strømløs , la også router nr 1 være størmløs .

Sett på strøm til 601 først å la denne boote helt opp før du setter på strømmen til 624 .

Lenke til kommentar

Det er det dummeste jeg har hørt hittil i dag.

1. Han har vett til å rådføre seg her

2. Han virker fullstendig oppegående

3. Hva skal skje? Den trådløse routeren kommer til å eeksplooodeeree!!

4. Man lærer av å prøve og feile.

i og med at olec ikke kan så mye om nettverk, er det sikkerhetsmessige ting som børt tas hensyn til. mac adresse filtrering og kryptering er blandt de viktigste, deretter kommer sikring med passord av pc.

Når de tre tingene er sikret er man litt tryggere, men hviss man ikke får disse rett er det lett for å bli utsatt for skader(hacking, abuse av linjen, tyveri av viktige data osv). det er uansett få personer som vil ha onkel politi på døra for at noen har misbrukt linja si, eller fått sletta alle dataene, fått sine private bilder ut på internett, frastjålet annen digital informasjon... ihvertfall ikke jeg!

men jeg tviler på at det kommer til å eksplodere :p

uansett til deg olec:

1.Sørg for å ha sikkerhet internt på nettverket, med passord på kontoene på pc'en

2.Sørg for å ha mac filtrering på routeren/evt trådløst access point)

3.Sørg for å benytt 128kbit kryptering

oppkoblingen kan eg hjelpe deg lite med, men vanligvis så ville jeg vurdert å deaktivert router funkjsonen i den trådløse routeren din. (i hovedsak kun dhcp)

så ville jeg satt følgende oppsett:

router 1(ikke trådløs) fast ip : 192.168.1.1/255.255.255.0(med dhcp)

Router2(trådløs) Fast ik: 192.168.1.2/255.255.255.0(uten dhcp)

La router nr1 stå som før, men kobble denne i "uplink" porten på den nye(ikke wan!)

hvis ikke routeren har en uplink port, er det mulig du må bruke en "krysset" tp kabel som du kobler mellom nettverksporten på den gamle routeren, og den ene nettverksporten på den nye routeren.

Da har du begynt å bygge ett nettver som består av stjernetopologi som er utviklet i en tre struktur.

Dette skal i teorien virke såfremst du har rette innstillinger i firewallen på den trådløse routeren.

Håper dette hjelper deg på vei, MEN HUSK SIKKERHET.

og en ting til darkness: har du noen gang tenkt på at problemene av å prøve og feile kan overgå fordelene med det man lærer? :roll:

Lykke til videre olec!

Lenke til kommentar

Akka ja du "Lite".. Nettverk har jeg peilig på. Har faktisk satt opp Bergen kommune sitt alcatel og tele og datanett. og det er vel 21 noder og noen backbones. Du vet tydeligvis ikke så mye om hva jeg lurer på, MEN det visste noen av de andre her inne. SÅ derfor sier jeg takk til "Kongen"..tror det var deg..

Nu funker det... Folk med erfaring svarer som oftest kort...:-).. Du Lite prater jo bare med de som kan like "lite" som deg... Og selvfølgelig takk til "darkness"...*rørende*...

Lenke til kommentar
og en ting til darkness: har du noen gang tenkt på at problemene av å prøve og feile kan overgå fordelene med det man lærer? :roll:

Nå er "å prøve og feile" et uttrykk da. Uansett så er jeg av den tror at det er på denne måten man lærer mest. Det å faktisk skjønne sammenhengen mellom ting, og ikke bare gjøre sånn og sånn fordi noen forteller at "slik gjør man det".

Et annet moment, er at det ikke var selve wlan-oppkoblingen han lurte på, men å få ruter og ap til å funke sammen. Forresten så bør man ikke bli heeelt paranoid heller. Regner med at du satte ting på spissen, men likevel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...