Gå til innhold

Spørsmål ang. å ha 2 ata kontrollere på 1 pc

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et lite spørsmål.

Hvis jeg har 2 eller flere P-ATA eller S-ATA kontrollere på samme pc'en, er det da mulig å velge hvilken kontroller/disk jeg skal boote på?

Saken er den at jeg har ikke S-ATA kontroller innebygget på hovedkortet, og jeg har lyst til å få meg en S-ATA disk til bruk til OS-disk.

Slik det er nå, har jeg kobla 1 disk og DVD-brenner på P-ATA kontrolleren på hovedkortet, og resten på en PCI P-ATA kontroller (min kontroller: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=111199&cks=PRL).

EDIT: Disken som er kobla på kontrolleren på hovedkortet er den disken jeg nå bruker som OS disk. Spørsmålet blir egentlig hvordan jeg får valgt hvilken kontroller som skal brukes til booting.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en del BIOS'er kan du stille oppstartvalget til "SCSI" for å få den til å starte opp på S-ATA. Evt. kan du også bruke "Other". Tror ikke det skal være noe problem uansett. Innbilder meg også at rekkefølgen på hvordan kontrollerne er plassert i PCI-portene har noe å si, men så lenge du kun har én systemdisk bør det ikke være noe problem.

Vil dog anbefale deg å ha kun i OS-disken når du skal installere. Har opplevd at oppstartssektoren har blitt skrevet til den første disken slik BIOS ser det i stede for den man skal installere OS på når jeg har hatt flere disker på flere kontrollere inne (mulig det er annerledes på Linux, men der har jeg ikke så mye erfaring ennå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...