Gå til innhold

Nordmenn er late!

Anbefalte innlegg

Veien til et visst varmt sted er som kjent brolagt med gode forsetter.

Som arbeidstaker er jeg skviset mellom mektige arbeidstakere og mektige fagforeninger. De har sine agendaer, som ikke nødvendigvis er min agenda.

Europeisk fagbevegelse er veldig fokusert på 35 timers uke for tiden. Denne ble som sagt satt ut i livet i Frankrike i 2000 eller 2001. Målet var redusert arbeidsledighet og senket sykefravær. I 2004 er sykefraværet og arbeidsledigheten svakt høyere, ikke lavere, i Frankrike enn før reformen.

Innenfor dagens system vil ensidig reduksjon av arbeidstiden med full lønnskompensasjon føre til at arbeidsgiverne krever av oss arbeidstakere at vi utfører samme mengde arbeid på kortere tid.

Jeg tror arbeid er et gode. Det behøver ikke nødvendigvis være lønnet arbeid, men folk får bedre selvbilde av å være i arbeid.

Siden summen av folks arbeid tilsvarer godene vi har å forbruke/fordele, mener jeg sammehengen arbeidstid og forbruk er ganske viktig.

Nå må jeg løpe på jobb... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Europeisk fagbevegelse er veldig fokusert på 35 timers uke for tiden. Denne ble som sagt satt ut i livet i Frankrike i 2000 eller 2001. Målet var redusert arbeidsledighet og senket sykefravær. I 2004 er sykefraværet og arbeidsledigheten svakt høyere, ikke lavere, i Frankrike enn før reformen.

Det beviser ikke at det har noe med reformen å gjøre. Det er godt mulig at disse tingene hadde steget enda mer om reformen var uteblitt.

Innenfor dagens system vil ensidig reduksjon av arbeidstiden med full lønnskompensasjon føre til at arbeidsgiverne krever av oss arbeidstakere at vi utfører samme mengde arbeid på kortere tid.

Arbeidsgivere og øvrighet krever som regel det samme uansett. De bruker enhver mulighet til å kreve, rette pekefingern mot, og tre anklager om problemer, anmodninger om å tyne seg mer - ned over den menige arbeidstakers skuldre. Slik har det vært gjennom alle tider. Men bedre og bedre kår har det alt i alt uansett blitt, ikke sant?

Og så lenge vi ser hvordan de selv velter seg i mer og mer luksus..svære fallskjermer og grådige lederlønninger, er det ingen grunn til å kjøpe argumentene mer nå enn før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...