Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Peltierkjølt vann :)


Anbefalte innlegg

Sitter her og leker litt med tanken på å peltierkjøle vannet i vannkjølingssystemet mitt :smile: Fordelene med dette er jo at jeg kan få kjølt ned alle viktige komponentene i PC'en til under romtemp(Jeg driver og lager blokker til chipset, gpu og ram på skjermkort nå), og jeg svir ikke av CPU'en min hvis peltierelementet plutselig ikke gidder mer...

 

Det jeg tenkte meg var å lage en ganske stor blokk i kobber, feste et peltierelement til denne og en svær luftkjøler, evt et sekundært vannkjølingssystem (Jeg har egentlig de delene jeg trenger til et litt mindre sekundært vannkjølingssystem, bortsett fra peltier-elementet)

 

 

Fra før av har jeg en ganske effektiv ekstern Opel radiator (eller egentlig varmeregister da) som kjøler ned vannet til max et par grader over lufttemp når maskina har gått noen timer på full load. Jeg tenkte å sette peltierelementet og "vannkjøle-blokka" etter reservoaret. Peltier-elementet bør vel være på 120 eller 156 watt...

 

Eller så går det kanskje an å sette en kjøleribbe på den kalde sida av peltier-elementet og få plassert den inne i reservoaret(?) Så setter jeg en vannblokk til det sekundære vannkjølingssystemet på den andre siden av peltier-elementet. Reservoaret er selvfølgelig etter radiatoren i systemet, sånn at jeg ikke risikerer at den faktisk varmer opp vannet igjen.

 

Hva synse dere? Virker et av disse alternativene som et brukbart prosjekt eller er det dødfødt å begynne på?? Synspunkter/erfaringer mottas gjerne!

 

PS: Nei, jeg har ikke fritidsproblemer, trenger bare noe å mekke på nå som mopeden er solgt og snøscootersesongen ikke er starta enda :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: CSSSK på 2001-11-05 15:03 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette virker som en fantastisk idé! (noen venner og jeg har faktisk ruslet med tanken selv :smile:) Det eneste problemet er jo at man risikerer kondens på vannslangene også, men det burde være lett å fikse med litt isolasjonsteip el. l.

Et aspekt du nevner og som jeg virkelig liker, er det at man får peltier-elementet bort fra selve prosessoren. Da kan man jo bruke overskuddsvarmen til f. eks. å varme opp en liten boks hvor man kan lage seg deilige smørbrød eller speilegg eller noe.. Tenk å ha en liten skuff i kabinettet hvor man koker egg! Det hadde vært sinnsykt tøft! Jeg kan se for meg alle de måpende ansiktene på tg.. :eek:

Hvis man har muligheten til å kjøle ned boksen også slik at den har en stabil temperatur, kan denne egg-idéen utvikles enda et hakk; man bruker simpelthen boksen som rugekasse! Ansiktene på tg blir nok dobbelt så måpende når det plutselig kryper en kylling ut av kabinettet..

Det finnes med andre ord uendelige muligheter!

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er en god idé, og driver selv og sysler med tanker som baserer seg på dette. I går, for eksempel, ble min søvn bedervet på grunn av denne hersens besnærende tanke. Jeg lå og kastet og vred meg, og dette er hva hjernen min pønsket ut:

 

-To vanntanker er optimalt, en for kjøling av prosessor o.l., og en for kjøling av peltier-elementet.

-Vanntanken som skal kobles til prosessoren behøver ikke å være så særlig stor, en liter er gjerne nok. På denne måten blir det ikke så mye vann for peltier-elementet og oppvarme

-På samme vis bør den andre vanntanken som skal kjøle ned peltierelementet være så stor som mulig, slik at den blir ordentlig vanskelig å varm opp.

-Jeg har tenkt, når jeg kommer så langt, å lage rammen til dette i tre, og putte oppå mitt chieftec-kabinett, slik at det blir høyere. Dette fører med seg følgende gode ting: 1. Vannet må ikke løftes, 2. Maskinen må ikke deles opp for å flyttes (men den vil jo bli latterlig tung da). Alt skal kles i sort filt eller noe, sånn som er på subwoofere etc. (jepp, jeg er ingen lakk-mann).

-Vannet som skal på prosessoren kjøles av en kjøleribbe festet gjennom et glass eller noe (dette blir det vanskelige)

-Den varme siden av tec-en kjøles av vanlig vannblokk, og ut til radiator

-Det kalde vannet går rett inn i lille vanntank igjen, uten kjøling, fordi vannet forhåpentligvis enda vil være kaldere enn romtemperaturen likevel. Med et 156w-element bør dette kunne gå da. Selvfølgelig med med frostvæske i vannet, slik at det kan gå under 0

-Ting må isoleres, det er kanskje vanskelig å isolere en socket-a prosessor? Noen som har en fin oppskrift?

 

Det jeg lurer på er: Hvor stort peltier-element trengs?

Kan man kjøre det fra en annen strømkilde enn et pc-psu?

 

Turbel: Har du den shimmen, kan jeg få prøve den?

Lenke til kommentar

Hehe, det med speilegg og kylliger kan jo bli en rimelig interessant mod...

 

Maroder_S:

Du har vel et godt poeng med at det ikke trengs mer kjøling på vannkretsen som skal kjøle prosessoren (og andre komponenter). Vannet blir tross alt ikke så mye varmere etter å ha gått en runde i maskina. Da slipper jeg to radiatorer også, noe som ville blitt veldig stort når jeg skal på lan :smile:

 

Det med isolering går vel an å løse med skumgummi tror jeg... Skjære ut en firkant som vannblokka passer i og bare tre den utenpå, og stramme den inntil med teip ellerno. (Har ingen erfaring med dette, bare tenker høyt).

 

Jeg kommer også til å ha vannkjøling på chipset, skjermkort og ram på skjermkort, og da vil kanskje ikke 156W være nok, eller hva tror dere?

 

Holder det med et ekstra 200-220W AT PSU for å drive denne peltier'n?

Lenke til kommentar

Hva med å legge kondensatoren fra et kjøleskap ned i vannreservoaret da? Ingen bruk for ekstra psu (230V pumpe) engang. Kjølesløyfa som normalt ligger bakpå kjøleskapet kan monteres på siden av kabinettet. (kul case-mod?)

 

Jeg ser for meg at et kraftig peltier element blir for kaldt til å fungere effektivt, en stor overflate med noe høyere temperatur vil ha høyere virkningsgrad.(â la kondensatoren)

Lenke til kommentar

Dette med kjøleskap er veldig interessant, siden jeg har et kjøleskap som er modent for skraphaugen snart.

 

Men jeg vet for lite om kjøleskap. Har de en kjølepumpe sier du? Hva er denne bråkingen og dirringen fra kjøleskap? Jeg vil ikke ha noe ytterligere dirring og rasling fra pc-en. Hvis dette lar seg gjøre stille, kan jeg gjerne ofre kjøleskapet mitt for å prøve det. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Hmmm.... Tror ikke jeg har noe kjøleskap liggende :sad:

 

Hva med å lage et reservoar av kobberplater og skru fast et par kjøleribber på innsiden der hvor vannet kommer i retur, sånn at det er nødt til å passere gjennom disse? Ihvertfall la den ene veggen være i kobber? Så feste peltier'n utenfor i en coldplate som dekker hele området kjøleribben(e) er montert på?

Lenke til kommentar

Kjøleskap er en fin ting, men sjekk skiltet på kompressoren (den svarte dingsen som bråker), om hvor mange wat den er. Normalt er et lite kjøleskap 85-150W. Mens større kan være 150-300W.

Det finst ulike kjølemedium (væska/gassen) som blir brukt som varme/kulde bærer. R12 er et godt gammelt freon medium med høy virkningsgrad, veldig effegtiv bråker lite. Nyere skap bruker R134A bråker mer og har lavere virkningsgrad.

Kompressoren er en liten motor som komprimerer gass, det er det som gir duringa, men sett den på gummiben så blir du kvitt veldig mye av støyen. Kjøleskapet er fullt med gass og blir det brudd på et rør, så går det ikkje ann å fylle mer gass. (Vanligvis)

Vær forsiktig når du demonterer fordamperen (kjølebiten) i skapet ditt. Mange skap har fordamperen innebygd i selve skapet, så da går det ikkje ann å få den ut uten at all gassen forsvinner. Mens noen eldre skap har fordamperen som ei plate i frysedelen av kjølespaet. Putt denne i vannreservoaret, i ditt eksterne system og du kan dra temperaturen ned mot -18. Med god isolasjon og god tolmodighet. :smile:

Lykke til.

 

Eg har innmaten fra et R12 skap klart, men jeg har lagt in ei kobbersløyfe i bunn av det primære kjølesystemet i kassen og kobler på det eksterne kjølesystemet med hurtigkoblinger. Så når eg kommer hjem med maskinet så er det bare å kople på og klokke opp. :smile:

Lenke til kommentar

Det hørtes ut som om du har det fint ja. Jeg har sjekket litt bak på kjøleskapet mitt nå, og jeg har funnet ut at det er en svart rund kjele (kompressoren formoder jeg) helt nederst på det, som går oppover bak kjølesløyfa og øverst til fryseboksen. Det står 85w på den. Ellers er jo kjølesløyfa temmelig svær, det går jo an å plassere den på veggen her da, men den var svær ja. Det som har skjedd i det siste er at frysedelen har fryst helt igjen ofte og mye, og det er grunnen til at jeg har lyst til å bytte ut det gamle ruklet. Kjøleskapet kommer forresten fra Italia. Jeg regner med at jeg kanskje har en sånn kjøleplate, hvor sitter den i så fall? (Nå ser jeg ingenting pga. is). Det går jo bare en tynn ledning til den. Hva er inni denne? Bare strøm? Hvordan virker det?

 

Ellers til dem som måtte ha lyst på et gammelt kjøleskap: Man kan finne slike på Fretex og mange andre brukthandlere også, regner jeg med. Brukt osv, sjekk avisen osv.

 

Har du ellers noen råd og tips å komme med? Eller noen andre, selvsagt? Jeg går nok ikke løs på det gamle kjøleskapet uansett før i januar '02 da, pga. av diverse ressurser.

Lenke til kommentar

Sorry at det tar litt tid før eg svarer, men betre sent en aldri.

At frysedelen fryser til hele tida er ofte pga. at kjøleskapet er gammelt og lekker luft inn, dermed kondens som fryser til is på det kaldeste stedet nemlig fordamperen.

Når du tiner av skapet og blir kvitt all isen, sjekk om det er ei metall plate i bunn av frysedelen, vist ikkje er det plast med riller både oppe og nede i fryseren. Da er det en del av fryseren og to bad. :smile:

Den tynne ledningen er et såkalt kapilarrør som det går gass i. Den som skjer er at etter at kompressoren har komprimert gassen (øka trykket) går gassen inn i kondensatoren (Den store svarte plata bak på kjøleskapet) Her kondenserer veska og avgir da varme til omgivelsen, så går den gjennom det tynne røret og da vil trykke falle og når væska da kommer inn i forfamperen i fryseren er trykket så lavt at væska begynner og koke. Koking treng varme og den tar den fra fryseren. En enkel forklaring.

Det eneste elektriske på et enkelt kjøleskap er motoren i kompressoren. Men ofte er det et lys inni.

Teremostaten inne i kjøleskapet er som oftes et pisoelement som skrur strømmen av og på til kompresosren etter som den er stilt inn. Denne kan du ta ut og bruke i kjøleanlegget ditt.

Så har du en automatisk start og stopp.

 

En ting som er veldig viktig dersom du lager en ekstern kjøling med kjøleskap er å lage et lite rom til å kjøle en Cola. :smile:

Vær forsiktig med rør (spesielt det lange tynne) når du demonterer. Jeg saga opp kjøleskapet for å få ut fordamperen. Den er nesten alltid støpt inn i kjøleskapet men det er bare plast og isolasjon så en skarp kniv gjør susen, men igjen pass det tynne røret.

Lenke til kommentar

Ja, det m/ colakjøler blir jo i så fall det motsatte av Turbel sin idé, egg-koker og høneklekkeri. Men nå er jeg i den heldige situasjon at jeg boikotter de mest kjente cola-merkene, dermed slipper jeg det ekstra trøblet med det.

 

Jeg har metall-plate jeg, både oppe og nede i fryseboksen, egentlig er hele fryseboksen en firkantet metall-boks uten metall foran og bak. Men den virker ganske tynn. Jeg skal se mer inni der og oppi der når vannet har stoppet å dryppe, isen er merkelig, og den tiner aldri, jeg må skjære den ut, og noen plasser kommer jeg ikke til. Det er luftehull over frysedelen, og jeg kan se ut til kjøleskapdelen gjennom hull i plast gjennom frysedelen! Jeg tar fingrene mine opp der og vinker til meg selv. Det synes jeg er rart, at ikke frysedelen er for seg selv, tett? Jeg føler at den fryseren trekker all fuktigighet ut av både matvarene mine, melka og meg selv. Jeg regner med at jeg gjennomfører dette prosjektet, nå sliter jeg sinnsykt med en amd1400 som varmer seg i hjel, og en taisolvifte som støyer seg ihjel. I balansen mellom de to lever altså jeg og noen fisker. Og det går fint, men ikke lenger enn til januar som sagt.

 

Jeg tenker jeg konstruer et høyt og smalt kjølekabinett med hjul, som jeg kler i filt osv. Vanntanken vil være høy og smal, og det skal se pent ut med en av og på-knapp (skal beholde termostaten selvsagt), og et hjul for vannpumpe. Så skal jeg ta ut hver bidige vifte i maskinen min kanskje utenom den i strømforsyninga, så skal jeg le og le, når jeg overklokker maskina mi mye, og den er helt lydløs. Det eneste som vil høres er selvsagt den stadige humringa og prustinga fra meg selv, men det er ok. Den kjøleskaptingen står forresten sjelden på har jeg merket, kobler seg inn av og til, og ble temmelig stille når jeg støttet opp kompresserkjelen ja. I hvert fall halvparten så irriterende som en forbasket taisol på max hastighet.

 

Jeg har et par spørsmål til: Må du ikke bleede systemet ditt når du bruker de hurtigkoblingene dine? Blir det ikke også litt mye søl, og er det ikke litt kjedelig og tungvindt da?

 

Hvor stor er din kjøler, og kan vi få se bilder?

 

Hilsen fornøyd Maroder_S

 

PS: 1 dag er ikke så lang tid da, jeg kjenner fyr som bruker flere uker på å svare på ting.

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med kniv, bruk heller en hårføner og varm opp isen med den så detter den fint av. :smile:

 

Får du stukke hull i en av kjøle kanalene så ryker hele kjøleskapet.

 

Det høres ut som du har et kjøleskap med en metall fordamper som er som en liten kasse, topp og bunn. Tanken bak denne løsningen er at mellom desse platene blir det kaldest, mens noe kulde siver ned til kjøleskapet og holder den kald. Men ulempen er som du merker at den iser lett og gir ofte enten et veldig kalt kjøleskap eller det er for varmt.

De nye skapa har en krets i kjøleskap biten og en i frysedelen.

Men vi er interisert i å mest mulig kjøling og det får vi fra fryser delen.

Du kan skjære ut hele "metalldingsen", og bygg en fin kasse ryndt vantett og gooodt isolert. Eg bruker en isopor kase for flytransport 4-5 cm tjukk og med akuratt passe tett. Har luftehuller for å få lurt ut.

Systemet mitt med et primærsystem og et sekundær system er helt greit. Men når det gjelder luft i systemet så har vi (jeg og en kamerat bygger 2 ganske like system) valgt å ha vanntanken som høyeste punkt. Høres riski ut med tanke på søl, men vi får se. Fordelen er at det ikke kommer luft i systemet siden det alltid er vann over. Men tanken kan ikkje være 100% tett siden temperaturen vareierer og da forandrer vann volum du kjenner til det problemet. Men vi har ikkje sett på dette som noe stort problem siden vi svært sjeldien har behov for å sny Toweret opp ned under bruk. :smile:

Når det gjelder det sekundære systemet med hurtigkoblinger så er kjølesløyfa i kassen det høyeste punktet og når en stopper pumpa renner nesten all væske tilbake i tanken under bordet. Så det blir minimalt med søl. Noen dråper men koblinen er på baksida av kassen så de detter bare ned på gulvet. :smile:

Det tar ca 30 sekunder å koble på det sekundeære systemet og skru over kranene slik at jeg bruker en vanlig radiator til kjøling av primær systemet. Så slippet eg å drasse på hele kjølesystmet når jeg tar maskinen med meg. :smile: Draw backet er at eg ikkje kan klokke max når jeg er ute. :smile:

Bildet kommer nok engang. :smile:

Du kan jo maile meg på [email protected] dersom det er noe.

SJI

Lenke til kommentar

Tenkt litt på det der med å kjøle ned vannet i beholderen. Synes det blir litt mye med to vannsystemer. Det hadde blitt jævlig tøft :grin:

 

Bruke et standard vannkjøle-system med unntak;

Lage en vanntank med en stor kjøleribbe med rillene inn. Sette en el. to kraftige peltiere mot ribben og enda en STOR ribbe på utsiden igjen.

 

Siden vannet først kjøles igjennom en radiator før det kommer til vanntanken så vil peltierene få avlastning. Det gjør heller ingenting om varmsiden av peltierene blir glovarme, siden dette er utenfor kassa.

 

Eneste minusen er prisen på det jeg tenker meg. Siden jeg vil ha stor kjølekapasitet så trenger jeg mye strøm :grin:

 

Pelt2_prosjekt.gif

Lenke til kommentar

Prisen trenger ikkje bli så høy, for å gi strøm til en 150W peltier så kjører du bare 2 gamle AT stømforsyninger i paralell. Litt kødd å sette de opp, den ene må isoleres og modes litt, men da får du støm nok for en billig penge. Eg driver et bilanlegg i stua med 2 gamle AT 230W strømforsyninger de gir 17A i 12volt i paralell og der er akuratt nok til å drive min hjemmebygde aktive sub. :smile:

Men det er et annet problem med løsningen din og det er å få det tett. Vi var innom tanken, men å få det 100% tett, blir ikkje så enkelt. Men får du det til så vil eg høre om det.

Vi var om innom tanken med å montere varmesida av peltieren i kassa og bruke kabinettet til å ledet bort varmen. Det vil blir noe varmare inni kabinettet, men siden vi har vannkjøling på CPU, Skjermkort og Hovedkort så gjør det ingenting. :smile:

Lenke til kommentar

Men så på tegninga di, Strips, den har jo en stor vifte! For meg er det et poeng å kvele alle disse viftene som turer og går.

 

Jeg har et kg-7-kort, og den har t.o.m. en liten ekkel vifte på chipsettet, den står og turer. Og når jeg stopper alle de andre viftene i systemet mitt, står den der og laller i vei i sin egen hastighet, det er et øredøvende rabalder, og jeg klarer så vidt å holde meg fra å le når jeg er under der mens det hele står og surrer.

 

Sigurdis geniale kjøleskap-idé tror jeg for meg blir det mest geniale, spesielt siden jeg allerede har et gammelt kjøleskap som tilsynelatende er perfekt til mitt bruk. Jeg bygger bare inn den fordamperen nedi kaldt vann, og det er et fint, stille og sikkert en-tanks-og-en-pumpes-system, det skal bli så fint. Jeg har turt å tenke tanken på dette før, men Sigurdi har virkelig fått tankene i sving. Hvor lenge lever slike gamle kjøleskap-ting er kanskje et godt spørsmål, men min erfaring er at gamle ting varer lenge og vel, nye ting varer kort, pga. av at produsentene selger merkene sine (igjen og igjen), og ikke kvalitet. Slik tenkte de ikke før da.

 

Hvor stor bør tanken være for et 85w-kjøleskap, og på hvor mange watt er ditt, Sigurdi? Det er jo litt rart å tenke på at 85-kjøleskapwatt kan kjøle mye bedre enn 85-peltier-watt, men kjøleskap-opplegget er jo helt klart smartere når man tenker på det med varme o.l., hele opplegget er jo bygd vifteløst!

 

Wow!

 

I kveld får jeg nok sove ja, god natt!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-07 23:38, sigurdi skrev:

Men det er et annet problem med løsningen din og det er å få det tett. Vi var innom tanken, men å få det 100% tett, blir ikkje så enkelt. Men får du det til så vil eg høre om det.


 

Har du ikke hørt om sikaflex :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-07 23:38, sigurdi skrev:

Prisen trenger ikkje bli så høy, for å gi strøm til en 150W peltier så kjører du bare 2 gamle AT stømforsyninger i paralell. Litt kødd å sette de opp, den ene må isoleres og modes litt, men da får du støm nok for en billig penge. Eg driver et bilanlegg i stua med 2 gamle AT 230W strømforsyninger de gir 17A i 12volt i paralell og der er akuratt nok til å drive min hjemmebygde aktive sub. :smile:



 

Man må altså parallellkoble to 230W PSU'er for å drive en peltier på 156 watt? Hvordan gjør man det egentlig? Hvor stor peltier kan ett PSU på 230 watt klare å dra??

 

[ Denne Melding var redigert av: CSSSK på 2001-11-08 11:03 ]

Lenke til kommentar

Syns den kjøleskaps-ideen høres mer og mer interessant ut... Ingen som har et gammelt kjøleskap tilsalgs? :grin:

 

Men holder det med kjølesystemet fra en liten fryser? Sånne som er på rundt 20-30 liter? Regner med at antall watt som står på kompressoren ikke har noe med hvor mange watt varme kjøleskapet klarer å fjerne, eller? Har som sagt tidligere tenkt å kjøle ned både cpu, gpu, chipset og ramen på skjermkort, så det utvikler vel noen watt med varme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...