Gå til innhold

Problemer med install av Suse 9.0


Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å få lagt inn Suse 9.0.

Jeg fulgte guiden på denne siden, brente boot iso, og startet install via ftp. men jeg kommer til et punkt der det står "Evaluating Package Selection", og der låser maskina seg.. Jeg har googlet litt om dette, og ser at flere har samme problemet, men jeg har ikke funnet noe svar enda. Noen av dere som er kjent med dette?

 

Systemet mitt er forøvrig:

Pentium III 500

256MB Ram

10GB HD

1 Memorexx 12x CDRW

1 Aopen 52x CDROM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, jeg skjønner at det ikke finnes noen omvei rundt dette da (ikke kun på grunn av lite svar her, men har også googlet i timesvis)... Får vel bare droppe linux planene mine og legge inn XP på denne maskina også. Windows har tonnevis med feil, men det finnes alltid en løsning der iallefall

Endret av apollox
Lenke til kommentar

jeg prøvde 9.1 også, lot det stå i 2 timer, burde ikke være noe problem med nettlinja (2.4Mbit NGT).

 

Jeg tastet ctrl-alt F1 osv. for å se på diverse detaljer. På en av sidene sto det "We need a loop device", på en annen "FBIOPAN_DISPLAY Invalid Argument", og på en annen "CDROM: Open Failed"...

 

Jeg vet ikke hva noe av dette betyr, men det virker som det ikke er helt i orden... Uansett, laster ned Mandrake 10 nå, og får prøve det... Håper bare det er like brukervennlig for en nybegynner som Suse

Endret av apollox
Lenke til kommentar

prøv å legg inn Fedora og se hva som skjer når det er gjort. om den vil installeres. veldig merkelig at ikke Mandrake vil installeres, men det kan være noe krøll med cd`ene, eller har du forresten LG cdrom? har hørt at det er noe tull mellom LG cdrommene og Mandrake.

 

men som sagt prøv Fedora, se om dette går bedre.

Lenke til kommentar

Jeg får prøve det, er det noen stor forskjell mellom Mandrake, Suse og Fedora egentlig? Jeg har hørt at disse 3 er de beste "nybegynner" systemene.

 

Jeg så i en av konsollvinduene under installasjonen av mandrake, og der sto det "hdc I\O error" så man skulle tro noe var galt med disken. Jeg har ikke klargjort noe filsystem på disken, for jeg kommer ikke sålangt at jeg får velge partisjon og evt. lage en ext2 eller 3 partisjon. så alle diskene mine har NTFS filsystem, kanskje det er her feilen ligger?

Lenke til kommentar
prøv å legg inn Fedora og se hva som skjer når det er gjort. om den vil installeres. veldig merkelig at ikke Mandrake vil installeres, men det kan være noe krøll med cd`ene, eller har du forresten LG cdrom? har hørt at det er noe tull mellom LG cdrommene og Mandrake.

 

men som sagt prøv Fedora, se om dette går bedre.

Nok en gang: Les alt som står, han skrev i først inlegg:

 

Systemet mitt er forøvrig:

Pentium III 500

256MB Ram

10GB HD

1 Memorexx 12x CDRW

1 Aopen 52x CDROM

 

"1 AOPEN 52x CDROM", AOPEN AOPEN AOPEN.

Tror det her er 50ende gangen (minst) hvor du begynner å kommentere en tråd uten å ha lest alt som står.

Lenke til kommentar

du har vel husket på å legge av litt plass som ikke er partisjonert før du begynte å installere Linux? dette bør du nesten gjøre før du begynner installasjonen av Linux. hvis du da velger at Linux skal partisjonere disken automatisk vil den gjøre alt selv uten å ødelegge noen ting. da tar den, den upartisjonerte delen du satt av å lager Linux partisjoner av denne delen.

da mener jeg ikke at den tar den ledige plassen som er på Windows partisjonen også, men bare den delen som er upartisjonert vil den lage Linux partisjoner av.

 

store forskjeller mellom Suse, Fedora og Mandrake?

nei, ikke så veldig. nå har jeg ikke prøvd Suse, bare litt Fedora og Mandrake, men er ikke store forskjellen nei. ikke som jeg kan huske iallefall.

alle 3 bruker RPM som pakkesystem, Suse også? tror jeg. (rett meg hvis det blir feil)

 

alle 3 er ganske så enkle å komme i gang med egentlig.

 

Fedora har forresten ikke Mp3 støtte som standard så du må laste ned en patch for å få det til å funke, men dette er fort gjort.

 

Lykke til uannsett.

Lenke til kommentar
du har vel husket på å legge av litt plass som ikke er partisjonert før du begynte å installere Linux? dette bør du nesten gjøre før du begynner installasjonen av Linux.

Jeg har ingen plass som er upartisjonert, kanskje det er derfor jeg får den "hdc I\O error" når jeg prøver å installere Mandrake?

 

Akkurat nå har jeg en C: NTFS 10GB med WinXP og noe småtteri på , og en D: NTFS på 2.5 GB uten noe som helst på (dette er separate disker på samme kabel, 10GB IBM disken står som Slave, og 2.5GB Quantum Disken står som master),men partisjonert. Jeg tenkte å prøve å bruke 2.5GB disken som en linux disk. Hjelper det da hvis jeg sletter partisjonen på den, og\eller formaterer den med linux ext2 eller ext3 filsystem før install? hvis ingenting av dette virker, så skal jeg laste ned fedora (lei av å laste ned iso'er :) )

 

Takker for hjelp

Endret av apollox
Lenke til kommentar

ja, hvis man har liten linje så kan man bli litt lei av å laste ISO filer ja.

2,5 GB er vel kanskje litt i minste laget til Linux. jeg tror den fulle installasjonen av Fedora tar godt over 5 GB, men uannsett. ta bare å slette den partisjonen som du hadde tenkt til å bruke til Linux, så lar du den bare være upartisjonert, da kan du begynne installasjonen igjen.

Lenke til kommentar

fikk installert suse nå, det kom seg videre etter jeg slettet disken og lot den stå upartisjonert. Jeg brukte også ACPI disabled. Jeg lot install stå på over natta, og ble møtt av login skjermen når jeg våknet. Der krevde den brukernavn og passord.. Supert, siden jeg ikke har angitt noe som helst brukernavn og passord, og den nekter meg adgang. Eneste som virket var login: root. Men da kommer jeg inn i en tekstbasert modus, og det blir litt vanskelig for meg som er n00b her.

Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål her, ang. FTP innstalasjon av SuSE 9.1. Har kommet til der jeg kan velge pakker som skal bli innstallert o.l. Det er jo ikke så mange pakker som blir innstallert i utgangspunktet, men har lyst på en del flere pakker enn de som er markert nå. Men gidder ikke velge alt nå, hvis jeg kan legge de til gradvis etterhvert. Så spørsmålet blir da: Kan jeg legge til flere pakker etter jeg har innstallert SuSE? Via apt eller lignende?

Endret av ArcticIce
Lenke til kommentar
fikk installert suse nå, det kom seg videre etter jeg slettet disken og lot den stå upartisjonert. Jeg brukte også ACPI disabled. Jeg lot install stå på over natta, og ble møtt av login skjermen når jeg våknet. Der krevde den brukernavn og passord.. Supert, siden jeg ikke har angitt noe som helst brukernavn og passord, og den nekter meg adgang. Eneste som virket var login: root. Men da kommer jeg inn i en tekstbasert modus, og det blir litt vanskelig for meg som er n00b her.

Først må jeg bare si at jeg ikke skjønner hvorfor du, av alle GNU/Linux-distrubsjoner velger SuSE. Jeg prøvde såvidt SUSE 9.1 PE på laptopen, men ble skremt bort av alskens jalla veivisere (velg Debian eller Slackware :thumbup: )

 

Nå vet jeg ikke mye om SUSE og oppstartsprosessen der, men jeg må anta at X er installert (med KDE, som er standard i SUSE). Hvis ikke er du *nødt* til å installere X-pakkene med mindre du vil leve videre med konsollet (noe som kan være det beste, alt etter behov). Hvis vi går utifra at X er satt opp og konfigurert, er du nødt til å endre standard runlevel. Dette gjøres i filen /etc/inittab. Åpne filen med en teksteditor: Skriv nano /etc/inittab, evt. kan du bruke vi istedenfor. Med teksteditoren leter du deg frem til en linje som ser omtrent slik ut:

 

id:2:initdefault:

Denne angår standard runlevel, og dermed hvilke skript init skal ekskevere. Jeg tror du må sette en høyere runlevel, 3 eller 4 (det er forskjellig hva distrubutførene velger, "freedom of choice" vettu ;) ). Det står antakeligvis en kommentar under som indikerer hva de forskjellige kjørenivåene inkluderer:

 

I den utgaven av Debian jeg bruker ser det slik ut:

# Runlevel 0 is halt.
# Runlevel 1 is single-user.
# Runlevels 2-5 are multi-user.
# Runlevel 6 is reboot.

Her er altså alt fra runlevel 2 - 5 det samme (ingen forskjell), mens runlevel 1 er forbeholdt vedlikehold. Men dette er antakelig annerledes i SUSE. I så fall blir sannsynligvis "graphical" eller X, GDM eller KDM nevnt i kommentaren.

Lenke til kommentar
Først må jeg bare si at jeg ikke skjønner hvorfor du, av alle GNU/Linux-distrubsjoner velger SuSE. Jeg prøvde såvidt SUSE 9.1 PE på laptopen, men ble skremt bort av alskens jalla veivisere (velg Debian eller Slackware :thumbup: )

Jeg fikk til bruker å sånt nå... takker for all hjelp. Grunnen til at jeg bruker Suse er at jeg fikk høre at den er lett for nybegynnere, jeg vet ikke om dette stemmer. Men jeg testet debian og det så litt vanskelig ut. Jeg rotet meg iallefall bort i installasjonen, og endte opp uten noe GUI, kun tekstbasert, og da sliter jeg. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...