Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Nytt AMD 64 FX-53 system! Valg av RAM, etc ?

Anbefalte innlegg

Hei folkens !

Jeg er ny her på forumet og ikke en ekspert på hardware, tenkte derfor jeg skulle forhøre meg litt her først.

Jeg har planer om å bestille ny pc iløpet av August og har satt av omtrent 20k til dette. Jeg er hva mange betegner som en "hardcore gamer" (!) og pc'en kommer utelukkende til å bli brukt til dette.

Jeg har bygget endel pc'er før fra scratch, så jeg er ikke helt n00b. Men jeg har ennå ikke satt opp en pc av så ny hardware som jeg nå skal kjøpe.

Dette er systemet jeg har tenkt å bestille ;

AMD 64 FX-53 CPU, socket 939

MSI K8N NEO2 Platinum Hovedkort S939 nForce3 256GB

Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB DDR3 AGP, "Ultra/2600 GS" 430Plus mhz (Komplett har satt opp prisen på dette kortet iløpet av kvelden idag med 550,- !! Snakk om komplott.no !)

1 GB RAM (trenger hjelp til valg her).

Western Digital Caviar 120GB S-ATA 8MB (har allerede over 600GB med diskplass som jeg viderefører, men vil bruke denne nye disken til OS og programmer).

Powersupply ; 360W fra Chieftec

Sunbeam Miditower, Klar acryl, med LEDs

DVD brenner - venter med dette til de nye dual-layer S-ATA brennerene dukker opp.

Zalman Real Surround Sound hodetelefoner + Zalman microfon.

RAM Spørsmål ;

Hvaslags RAM bør jeg velge her ? Jeg leste RAM guiden, men går meg vill med en gang jeg går inn på en nettbutikk. Hva er forskjellen på å velge et sett med 2 * 512MB brikker eller 1 * 1GB brikke og hva bør jeg ta til løsningen over ?

RAM forstår jeg ingenting av overhode, tror det er håpløst å få en teknisk utredning på dette. For meg var RAM bare RAM, men jeg skjønner jo absolutt at dette har noe (mye?) å si.

Jeg så at Corsair har noen 1 GB pakker bla. med 2 * 512 brikker eller med en enkel 1GB brikke. Så så jeg de solgte en enkel 1GB brikke med innebygde LEDs (så kult ut, men bra ??).

Som dere sikker har skjønt ; vedr. RAM så eier jeg ikke det minste clue. Vet kun at brikken skal være 3200 et-eller-annet ........ (hjelp!)

Skjermkort spørsmål ;

Jeg leste det var en fyr her på forumet som vrengte seg helt over å ha kjøpt samme kort fra Gainward som jeg har satt opp. Jeg har alltid trodd Gainward leverte de råeste kortene, bør jeg styre unna ? Skal uansett ha et Nvidia kort !

Ser også at Asus kommer med et kort som kanskje er interessant. Dog er kortet "bare" på 400 MHZ, vet ikke om det har noe særlig å si ? (Asus V9999 GeForce 6800 Ultra 256MB DDR AGP, 256MB DDR3)

Powersupply spørsmål ;

Holder dette "relativt" nye powersupplyet jeg har ? Leste en fyr her som skrev at man minst måtte ha 450+++++ Watt for å drive et nytt system med Geforce 6800. Dette høres for meg fullstendig langt ut på viddene ut, stemmer dette ?

Takker og bukker for alle svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei !

Takker og bukker for svar !

Vedr. ram ;

Så jeg bør altså kjøpe 2 * 512 brikker til hovedkortet, og ikke 1 stk 1 GB ! Men hva er egentlig logikken bak dette ? (hvis det finnes noe sånt som en kortfattet forklaring på noe slikt da !).

Vedr. powersupply ;

Hvorfor trenger jeg 550W/650W ?

Vil ikke mitt nåværende powersupply kunne dra et system som det jeg har satt opp ?

Lenke til kommentar
Hei !

Takker og bukker for svar !

Vedr. ram ;

Så jeg bør altså kjøpe 2 * 512 brikker til hovedkortet, og ikke 1 stk 1 GB ! Men hva er egentlig logikken bak dette ? (hvis det finnes noe sånt som en kortfattet forklaring på noe slikt da !).

Vedr. powersupply ;

Hvorfor trenger jeg 550W/650W ?

Vil ikke mitt nåværende powersupply kunne dra et system som det jeg har satt opp ?

Nei, tror faktisk ikke 360W holder til det der. Vet at skjermkortet trekker mye, 1GB RAM og 600GB tar vel sitt... Samt at jeg regner med at CPU'en tar endel... JA, for Gud's skyld ta mer Watt enn 360W.

Lenke til kommentar

Ok, new powersupply it is !

Noe tips om hvaslags powersupply jeg bør velge (som ikke koster skjorta!).

Eneste lommebok-vennlige jeg kunne finne etter en rask titt hos komplett var noen fra Q-Tec (bla. 550W til under 600,- kr). Q-Tec har flere der, helt opp til 650W for "kun" 729,- kr. Er dette bare jalla ??

EDIT vedr powersupply. Det viser seg at jeg faktisk har Chieftec Strømforsyning på 420W (ikke 360W som tidligere nevnt, my bad - sorry). Fortsatt kritisk å bytte ?

Når det gjelder ATI - thx, but no thx. Har bare hatt Geforce kort opp til nå og har vært strålende fornøyd, har bestemt meg for å prøve en ny generasjon kort fra Nvidia !

Lenke til kommentar

Mitt oppsett:

Netshop:

12159 Zalman CPU Vifte Socket A/478/754 CNPS7000A-CU CNPS7000A-Cu

11289 Western Digital Raptor 74GB S-ATA WD740GD 8MB cache 10000RPM

13148 AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED ADA3500AWBOX Socket 939 512KB cache

13260 NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern 8X dual layer hvit, bulk

13004 OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum OCZ4661024EBDCPE-K PC-3700 2x512MB (3-3-2-8) 466MHz.

13162 Gigabyte K8NSNXP-939 nForce3 250 GA-K8NSNXP-939 ATX/S-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394B/

Microplex:

Kabinett: Lian Li Tower

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC73SL

Strømforsyning: MIST 550W

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST550ADP

Hodetelefoner:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SHPC155USB

Komplett:

Grafikkkort: Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB GS

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Hei! Digitize!

Ser at du vil på AMD FX 53, fin prosessor det! men da trenger noe bdre strøm forsying, og det er bådet til skjermkorte og alle hdd dine, huks hver HDD tar 25watt!

jeg vil anbefale denne Thermaltake Silent Purepower 560W her til 1150kr og denne her levere det den skal!

Også anngånde stystem disk så ville jeg valgt denne Western Digital Raptor 73,4 GB her til 1738kr,

eller

Western Digital Raptor 36,7 GB

det så klart nesten 900kr forskjell da, men det kommer ann på deg! Til skjermkort så ville jeg holdt meg til GAinward eller Gigabyte, eller POV, PNY

anngånde ram så har jeg godt for

Corsair TWINX 1024RE-3200LL 1024MB/2x512MB

eller

Corsair TWINX 32000C2PRO 1024MB/2x512MB

eller

OCZ PC3700 E.B. Performance Series Dual Channel 1 GB / 2 x 512 MB

også evt dette hoved korte da

Gigabyte GA-K8NSNXP-939 :thumbup:

også til slutt, lykke til med kjøp av nesten ny pc da :cool:

Lenke til kommentar
anngånde ram så har jeg godt for

Corsair TWINX 1024RE-3200LL 1024MB/2x512MB

Er lite vits med registrert minne på et hovedkort som ikke (?) støtter det , eller ihvertfall ikke trenger det.

Angående strømforsyning, så er 420W nok, men spenningen på Chieftec'ene kan hoppe litt opp og ned, så om du vil være på den sikre siden burde du kjøpe en ny.

480-520W eller noe.

Du kan jo se på F/S, Mist, Antec eller de nye OCZ psu'ene. Bra saker det.

Angående ram sier jeg nok en gang at Corsair 3200XL er det beste kjøpet om du ikke kjøper brukt BH-5. 2-2-2-5 timings hjelper en del på AMD-systemer...

Og du burde ha 2*512 for å utnytte de doble minnekanalene, dette øker minnebåndbredden noe...

Edit: Leif.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gått for Gainward når det gjelder akkurat det kortet, det virker som om mange har problemer med å få det til å kjøre på "Golden Sample" hastigheter. Det virker som om Gainward selger standard 6800Ultra kort, setter opp prisen på de, og kaller de Golden Sample...

Du har vel ikke noe mye annet valg enn Gainward og Asus når det gjelder 6800 kortene på komplett.no. Men ASUS lager jo alltid kvalitetskort da, billigere er de også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...