Gå til innhold

Din politiske overbevisning


Anbefalte innlegg

Novell, IBM og Chrysler er ikke de første bedriftene som streifer tankene når sosialisme nevnes...

 

edit:

 

Har vært FrP-tilhenger, men kommer kanskje til å stemme Høyre. Dette fordi FrP for meg synes å ha utviklet seg til et ordentlig rotete parti med litt rusk fra begge sider. Uansett så er det "umulig" å finne et parti som passer helt perfekt.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeiderpartiet.

 

Var tidligere en ihuga Venstre-tilhenger, men mener partiet har svingt for mye til høyre i den tid de har vært i regjering. De har et ambisiøst partiprogram som samtykker med på svært mange punkter, men evnen til å gjennomføre disse punktene har vært mildt sagt elendige.

 

Har tro på den nye SV/AP/SP-koallisjonen, selvom jeg helst hadde sett at Senterpartiet holdt seg utenfor. De er ikke mye sosialister, selvom noen våger å definere dem som det. Du skal faktisk lete lenger etter et større parti med den samme arkaiske nasjonalistiske stilen som du finner i SP - det føydale samfunn er oppløst for over 1000 år siden, og det er på tide å ta av nisselua.

 

Kanskje det kan virke en smule selvmotsigende at jeg også er en sterk EU-tillhenger, nå som EUs patentsak er meget uheldig for åpen utvikling. På den annen side er det med stor glede vi kan følge den sterke Linux-satsningen innad i EU-landene.

Lenke til kommentar

Betegner meg selv som sosial-anarkist (evt anarko-sosialist)

 

men i følge testen jom jeg ut rundt Ghandi.... ;-D

 

Problemet i norge er at vi har (hvor mange??) partier og én politikk :-(

 

BTW: bruker linux så jeg har stemmerett i denne tråden.

 

Ta denne testen for å finne ut hvor du egentlig befinner deg ideologisk.. Partipolitikk *humpf*

 

Selv befinner jeg meg ganske langt nede på venstre side.

 

Men hvis jeg må velge blandt de norske paritiene hadde min stemme helt klart gått mot venstresiden.

Lenke til kommentar

hehe, ikke dumt, men /me liker å avsløre fordommer. Bare slik kan man ta tak i dem... :!:

 

Ingenting er morsommere enn å plukke fra hverandre andre menneskers prinsipper. (Må her tilføye at et prinsipp er det man mener uten å vite hvorfor, en holdning derimot....)

Man må da veilede sauene

Lenke til kommentar
Ingenting er morsommere enn å plukke fra hverandre andre menneskers prinsipper. (Må her tilføye at et prinsipp er det man mener uten å vite hvorfor, en holdning derimot....)

Et prinsipp er en leveregel man velger å følge fordi man har en sterk tro på at det er det riktige valget (f.eks. som å kjøre fri programvare av prinsipp). Det du tenker på er fordommer. En fordom er noe man mener uten å vite hvorfor, eller uten at man ønsker å stille spørsmål om hvorfor. Så et prinsipp har man kommet til fordi man har satt et grundig spørsmålstegn, mens en fordom har man fordi man ikke har satt eller ikke vil sette slike spørsmålstegn.

 

Ellers er det ikke et godt utgangspunkt for en debatt å mene at du "veileder sauene". Jeg skal love deg at du har veldig mange fordommer selv, liksom alle.

Lenke til kommentar

jeg får vel bli den første til å si Senterpartiet her, da :)

 

mest av alt pga. deres klare standpunkt i EU-spørsmålet, men også for deres aktive distriktspolitikk.

 

edit: tok testen:

Your political compass

Economic Left/Right: -3.88

Social Libertarian/Authoritarian: -0.41

Endret av Melfacion
Lenke til kommentar

Economic Left/Right: -0.50

Social Libertarian/Authoritarian: -0.92

(forsåvidt sier den testen ingenting om hvor man står politisk, hvis man ikke bare har ekstreme meninger)

 

Jeg stemmte FrP ved lokalvalget, og har tenkt å stemme Høyre eller FrP ved stortingsvalget .

 

Kunne høyre garantert at de ikke kom til å sammarbeide med alle mulige jallapartier hadde de fått stemmen min garantert.

 

Kjører forsåvidt FreeBSD.(samt leker litt med gentoo)

 

Det er vel helst gnu-fantaster som er hardbarka venstre-folk, open-source tilhengere generellt stemmer utifra andre kriterier tror(/håper) jeg.

Lenke til kommentar

Vil vel påstå at jeg befinner meg et stykke ut på venstresiden. Kommer vel til å stemme SV (eller kansje RV? orientere meg litt først) ved valget nesteår. Havnet et godt stykke ned mot venstre når jeg tok den testen for ca 6 mnd. siden.

 

Hvis jeg kunne bestemt i norsk politikk, hva ville jeg gjort da?

 

- Om nødvendig hevet skatten :evil:

- Sørget for et virkelig godt skolesystem, åpent for alle

- Tilsvarende med helsevesen

- Investert oljepengene i STABILE ting (gull?) for å legge en solid base for økonomien

- Innført gratis kollektivtransport (tog/buss/bane etc)

- Gode kildesorteringsordninger (!) som fungerer

- Kastet ut lukket programvare etc. av det offentlige - programvare er kunnskap, og kunnskap tillhører alle. Innført økonomiske straffe/fordelsordninger som oppfordrer til utvikling av åpen kunnskap. Brukt penger på utvikling av kunnskap

- Bruk vetoretten vi har i forhold til sammarbeidet med EU

- Arbeidsgaranti - erstattet ordninger for lønn uten arbeid ved bortfall av jobb med lønn ved arbeid for staten. De fleste kan da faktisk brukes til noe, og det er bedre med en uinteressang jobb mens man venter enn ingen jobb.

- Nedbyggd dagens telefoninettverk, erstattet den med IP-telefoni. Bredbånd til alle.

- Satset mer på primær- og sekundærnæringene - Norge kan ikke overleve som nasjon ved å frisere håret på hverandre, ei heller ved å markedsføre fantastiske nye shampoer... (ikke noe galt med frisører)

- Utjevning av sosiale forskjeller.

- Statlige forsikringsordninger

- Gasskraft? Kansje. Bedre enn å inportere kull.

 

Kunne skrevet opp mye mer her, men dette er det jeg tok med. Annser at et samfunn der man betalter for tjenester etter evne (dvs. via skatt) vil faktisk kunne lette nyetablering både i næringslivet og for privatpersoner.

 

Frp... Klarer liksom ikke respektere dem. Populistiske partier er det desidert verste jeg vet. Maktkåte jævler. (og da snakker jeg om partiet ikke velgerene deres. Der har du saueflokken) Nest etter pappagutter som skryter av pengene til pappa. Glemmer ikke FrPU representanten under skolevalgs-debatten. Han kom ikke med et eneste saklig argument, prøvde å dra miljødebatten over på innvandring (i tilleg til å si "vi i frp liker å kjøre bil" - før han dro et sleskete smil og lente seg bakover. Tror ikke han kunne så mye om emnet...). Det værste var at han liknet på lederen av hovedpartiet! :lol: (kan jo kansje ha vært sønnen? kan ikke være mange andre i Fremskrittspartiets UNGDOM....) Stakar.

 

Så var det høyre representanten da. Barnslig populist som oppførte seg som en standup-komiker, løp fram og tilbake foran alle de andre, avbrøt, og nesten ble kastet ut...

 

Ikke det at venstreside gjorde en forferdelig god jobb de heller - fyren fra Ap så og hørtes (stemme, ikke nødvendigvis meninger) ut som han hadde minst tre kromosomfeil, og SV-representanten manglet "noe" debatterfaring (dog mindre en mange andre...)

 

KrF-representanten var dog noe for seg selv. Hun mente at alle måtte være snille mot hverandre. Det var stort sett det. Ned med Mullah Bondevik mener nå jeg... :D

Lenke til kommentar

Jeg tror vi skal holde den politiske debatten utenfor Linux/Unix-forumet. Slikt blir det bare bråk av.

 

Kyrsjo: Hvilken representant de forskjellige partiene sender ut til skolene har selvfølgelig en betydning for hvor godt de kan svare for seg. På min skole var det FrP og Høyre som bet hardest fra seg, mens KrF og (spesielt) RV var helt blåst. RV-dama ble også ganske godt grillet av elevene.

Lenke til kommentar

RV-damen var helt blåst hos oss òg. Hun oppfordret oss (på en ekstremt rotete og fumlete måte) til å ta rekesmørbrødene til de på Kalfaret ("sossestrøk" her i Bergen) og kaste dem på rådhuset. Greit nok, hun skulle vel virke tøff, men problemet er at denne og lignende oppfordringer kom da hun skulle svare på spørsmål fra de andre partiene. De andre på venstresiden virket flau over henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...