xnofit Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Hadde Mandrake 8.1 innstalert men har nå fjernet den men LILO`en er der fremdeles... Hvordan fjerner jeg denne ? Lenke til kommentar
N3xUZ Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 To ord: Partition Magic! Worked 4 me! Lenke til kommentar
askt Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Du sier ikke hvilket OS du bruker nå, men er det WinXP (og muligens Win2K, husker ikke helt), kan du boote fra CD'en og velge Recovery Console. Her skriver du "fixboot" og "fixmbr". Bruker du Win98 osv. kan du boote fra diskett, gå til Windows-katalogen, og skrive "fdisk /mbr". Begge metoder skriver ny Master Boot Record, og da skal alt fungere som normalt igjen. Lenke til kommentar
Zlasch Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Viktig å få med at mbr kan fikses (skrives på nytt) fra Linux også. Ikke alle kjører dualboot windows =P Lenke til kommentar
askt Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Meget sant, men han sier jo at han har fjernet Mandrake.... så da satser jeg på at Windows ligger og lurer i bakgrunnen. :smile: Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 11:39, askt skrev:Du sier ikke hvilket OS du bruker nå, men er det WinXP (og muligens Win2K, husker ikke helt), kan du boote fra CD'en og velge Recovery Console.Her skriver du "fixboot" og "fixmbr".Bruker du Win98 osv. kan du boote fra diskett, gå til Windows-katalogen, og skrive "fdisk /mbr".Begge metoder skriver ny Master Boot Record, og da skal alt fungere som normalt igjen. win98 Fdisk /MBR sletter vel MBR gjør den ikke, er en stund siden jeg brukte win9x nå så jeg er ikke sikker. Men hivs noen kan 100% bekrefte / avkrefte dette så hadde det sikker vært fint :smile: Så slipper vi å sende stakkaren fra asken til ilden :wink: Lenke til kommentar
askt Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 12:19, Gaute skrev:win98 Fdisk /MBR sletter vel MBR gjør den ikke, er en stund siden jeg brukte win9x nå så jeg er ikke sikker. Men hivs noen kan 100% bekrefte / avkrefte dette så hadde det sikker vært fint :smile: Så slipper vi å sende stakkaren fra asken til ilden :wink: Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, metoden skriver NY MBR. Så det burde gå bra... :smile: Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Hei! Det står lenger oppe i tråden at du må stå i windows katalogen..Hmm..Det skal no vel ikkje være nødvendig..? Lenke til kommentar
oskar1 Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Ingen grunn til å fjerne LILO, den er kommet for å bli... 1. Installer linux på nytt. Da vil både linux og windows fungere... mvh DJ-*B*- Lenke til kommentar
askt Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 13:10, Mr.Hassan skrev:Hei!Det står lenger oppe i tråden at du må stå i windows katalogen..Hmm..Det skal no vel ikkje være nødvendig..? Hei, Hassan. Hvis han booter fra en ren diskett med kun systemfiler, ligger det ikke noen kataloger i PATH-variablen, og da vil ikke FDISK.EXE starte... Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Hei! Vel,eg har starta pcén min mange gangar med ein oppstarts diskett og da kan eg "kjøre" fdisk direkte fra disketten.. Lenke til kommentar
askt Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Hm. Det betviler jeg sterkt. Jeg snakker nå om en ren boot-disk, med kun MSDOS.SYS, IO.SYS og COMMAND.COM. Laget av en FORMAT A: /S i DOS, eller "Formater diskett" og "Kopier systemfiler" i Windows. Er det derimot denne bootdisken man får tilbud om å lage ved installasjon av Windows, da kan jeg tro på deg. :smile: Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Hei! Vel,det er den bootdisketten eg lager fra kontrollpanelet/legg til fjern programmer i windows98... Lenke til kommentar
askt Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 OK, det er samme diskett som kan lages under installasjon. Denne inneholder div. verktøy (sikkert FDISK), men uansett også AUTOEXEC.BAT som angir riktig PATH-verdi. Da funker det nok meget bra med FDISK-kommandoer hvor som helst i den vide DOS-verden! Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Hei! Hehe..Da hadde er riktig da..:wink: (sjølv om du på peikte at det var to måtar å lage bootdiskettar fra (finst fleire)... Elles så bruker eg av og til å kopiere over ein del filer fra windows systmet mitt til bootdisketten da det ikkje er standard med når bootdisketen blir laga.. Lenke til kommentar
askt Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Sant nok, sant nok... Grunnen til at jeg valgte å nevne at han skulle gå til Windows-katalogen først, var å sikre at det skulle fungere. Og det vil det jo gjøre, enten om man har en kvalitets-bootdisk med masse ekstra moro, eller en helt plain en. Lenke til kommentar
xnofit Skrevet 26. april 2002 Forfatter Del Skrevet 26. april 2002 Takker for all hjelp, problem fikset (men etter 3 dager uten Linux og utfordringer, våknet interessen opp igjen og SUSE er på vei inn....) :smile: Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Hei xnofit! Hehe..:wink: Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei! Noen som veit korleis ein får vekk doualboot bilde om ein kjører windows 2000 med NTFS filsystem? Lenke til kommentar
thunstad Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 I DOS skriver du FDISK/MBR og den er borte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå