Gå til innhold

Mislykket Mandrake installering.


Anbefalte innlegg

Etter installering blir jeg bedt om login og passord, noe jeg ikke har angitt og har derfor ingen formening om hva det skulle vaere. Installeringen er derfor mislykket etter mange forsoek med 9.1 og 10. I tillegg har Windows XP forsvunnet fra oppstartsvalget og dermed er det kun Knoppix igjen som fungerer.

Er det noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter installering blir jeg bedt om login og passord, noe jeg ikke har angitt og har derfor ingen formening om hva det skulle vaere. Installeringen er derfor mislykket etter mange forsoek med 9.1 og 10. I tillegg har Windows XP forsvunnet fra oppstartsvalget og dermed er det kun Knoppix igjen som fungerer.

Er det noen som har tips?

Du skal da ha fått spørsmål om du ønsker å opprette en bruker? Eller kanskje har du endret på rekkefølgen i installasjonen slik at du har gått glipp av både brukerpassord og oppsett av oppstartslaster?

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort to ting:

1. Fyrt opp Knoppix, delt av en partisjon til fast installasjon med fdisk, og installert den, men lagt bootloaderen dens på den aktuelle partisjonen, laget oppstartsdiskett og boota med den inntil videre. Så har du en "sikker" versjon å gå ut fra/falle tilbake på/eksperimentere med.

 

2. Sjekka installasjonsmediene til Mandrake, mye tyder på at det er feil med dem eller CD-leseren, og nyinstallert fra gode medier/med god leser. (Jeg har opplevd svikt i begge disse leddene.) Hvis du har ISO-imagene, og md5summene stemmer, skal du også kunne installere direkte fra disse filene på harddisken, du må i så fall lage egen oppstartsdiskett - det fins instruksjoner på CD'en.

 

Jeg ville nemlig ikke stolt på installasjonen - du skal ikke kunne hoppe over trinnet med å gi rot-passord og legge inn brukere ved manuell installasjon, og normalt blir Windows lagt til som boot-alternativ når bootloaderen installeres, hvis du ikke eksplisitt ber om å kutte det ut.

 

Hvis du på død og liv vil bruke installasjonen du har, kan du mounte Mandrake-rot-partisjonen fra Knoppix, og redigere /etc/passwd og /etc/shadow og evt andre filer som trengs. Du må sette deg inn i nødvendig dokumentasjon!

 

Få tilbake Windows etc: Søk på "MBR" her i forumet!

Lenke til kommentar

du oppretter vel bruker før du installerer Lilo/Grub? er iallefall sånn jeg kan huske det forrige gang jeg installerte Mandrake 10.0

 

oaasbak: når du kom til logon greiene. hva var det du ikke skjønte? hva du skulle skrive? eller var det root passordet du ikke skjønte noe av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...