Gå til innhold

Temp på 3200 xp (barton)

gekko4u

Anbefalte innlegg

Hei ..

Jeg har en xp 3200+ med tt vocano 12 og idle tempen min er på ca 50 grader og load 57-59 grader ... burde det ikke vært noen grader lavere med tt kjøleren ??

kan jeg klokke den no særlig ??

takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
glemte helt å si disse tingene ... kjører tt på rundt 3000.. oh har 3 vifter i kabinettet (80 mm)

brukte pasta'n som fulgte med geil minne

Det fulgte pasta med Geil minne??? :hmm:

Hva er det du bruker til å måle tempen? Har du flasha bios til siste versjon, svært ofte at Bios viser feil

Lenke til kommentar

du burde vel kansje brukt artic silver på den også....jeg lurer på å kjøpe meg en slik vulcano kjøler....noen andre som har erfaringer med den.....? hva slags temp du oppnår osv. hadde vært meget intresant å få vite....eller noen som har en kjøler de mener slår denne vulcanoen..!? (støy/kjøling..)...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+6132
Bruk Arctic Silver 5, så vil du nok merke stor forskjell!

Det er langt større forskjeller på målt temp. etter hvor dårlig/bra du legger på pasta enn forskjell i temp på ulik "goop" (ihvertfall idle som trådstarter tar opp)

En annen ting er at MSI HK viser nokså korrekte temperatuer..dvs. reelle temperaturer i Bios. 48 grader idle på en 3200+ er ikke helt ekstremt..men opp mot 60 på full load med en Volcan12 er litt høyt.. kanskje...

Rådet om å bruke Aida32 er jo nesten tragiskt! Disse programmene gjør ikke annet enn å lese av Bios, dvs. de viser det samme som Bios..(eller de skal gjøre det dersom de leser av Winbond rett.. og det gjør Aida32/EverestHome).

MBM er ett annet program som faktisk legger inn en "kernel" driver som "tukler" med Bios slik at Bios kan vise helt andre temperaturer etter installasjon av MBM..

(Dvs. dersom du er uheldig og velger feil HK i konfigureringen av MBM).

Dersom du vil overvåke temperatur, monterer du en føler(probe) inntil kjernen på prosessoren..det være seg en Barton 32000+ (har to) eller Intel P4 Prescott (har en). Da kan du (via display på tempmåler) *lese av* korrekte temperaturer... Noen ganger ..dvs. for enkelte HK stemmer dette rimelig bra med hva Bios rapporterer.. MSI KT6V er ett slikt HK som viser reelle temeperaturer (har det i ett system.. med sensor selfølgelig).

Kan noen av dere slutte med denne nærmest religiøse "messingen" om AS5? Den løser ingen varmeproblemer som skyldes ukyndig montering.. eller ett "skamklokket" system i ett hermetisk lukket m-ATX kabinett.

Edit:

Ørti skriveleifer.. som vanlig.. :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
glemte helt å si disse tingene ... kjører tt på rundt 3000.. oh har 3 vifter i kabinettet (80 mm)

brukte pasta'n som fulgte med geil minne

Hmm.... hørtes egenltig ganske rimlig ut. Sitter selv med samme cpuvifte og en XP 2500 @ 3200 (uten å røre vcore). Temp er ca 45grader målt mer eksternt termometer (samme sier BIOSen akkurat nå). Viften kjøres på manuelt ca 2500rpm og jeg brukte Artic Silver 5. Det jeg tror er problemet her er at det er dårlig ventilering selv om du har 3stk kabinettvifter (jeg har 5stk). Det jeg lurer på er hvor stort kabinettet er. Mitt er nesten på størrelsen med et fulltower.

Lenke til kommentar
Det fulgte pasta med Geil minne???  :hmm:

Ja, det fins GEIL-pasta... :roll:

geil2.jpg

Funker helt greit, har selv prøvd den!

Bruk Arctic Silver 5, så vil du nok merke stor forskjell!

Hmm, i følge denne testen skiller det hele 0,8 grader mellom GEIL-pastaen og AS5,

så det KAN være at Arctic Silver 5 ikke klarer å løse alle kjøleproblemer... :hmm:

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

jeg har en Swiftech socket a kjøler(den som må skruest fast i hovedkortet) med en papst 32db 80*80 vifte, hadde ganske høy temp ca 55c idle med min xp2500@3200. tok og støvsuga ribba og monterte vifta til og suge luft igjennom ribba istedet for og blåse, ligger på 45c idle nå. :) er ganske fornøyd.

prøv og snu vifta di se om det hjelper..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...