Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk til spilling

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha et trådløst nettverk nå som jeg har fått bredbånd. Jeg skal koble 2 PCer sammen, og det kommer til å bli mye spilling mellom disse to. Jeg har lest stickyen om dette og lærte ikke spesielt mye.

Burde jeg ha en 108 Mb/s tilkobling? Hvordan oppsett?

Just lend me a hand man! Kan dere være så snille å gi meg et par forslag på hvilken basestajon og aksesspunkt jeg burde kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at trådløst ikke egner seg til online spilling av diverse grunner. En av grunnene er visstnok at du "mister" forbindelsen i svært korte øyeblikk hele tiden.

Jeg har en 3com OfficeConnect 54mbps som jeg bruker. Ved online-spilling opplever jeg en del lag, og mister ofte forbindelsen. Men dersom jeg kjører pc'en rett inn i NGT ruteren så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Trådløst og spill er jalla!

Du får en rar lagg, selv om "pingen" ser bra ut...

Om du kjøper en med 4porter switch, slik at du kan ha kabel på spille pc og trådløst til annet er det ok...

Når det gjelder 108Mb så vel det ikke noen standard, men noe enkelte leverer, det er vel i prinsippet bundling av kanaler, dette varierer også med avstand osv...

\\Sp33D

Lenke til kommentar

Jeg kan ambefale å gjøre som meg.. ha tråd mellom maskinene å bruk tråd til lan spilling.. skal du på nett eller spille på nett så kan du bruke trådløst... men styr unna spilling med trådløs forbinnelse.. det blir fort ustabilt å veldig kjedeligt :\

Lenke til kommentar

Sitter selv på trådløst nettverk som er koblet opp mot internett. Spiller cs aktivt og synes det fungerer helt utmerket.

Sier som jeg har sagt før. De som påstår trådløst og spilling ikke lar seg gjøre har enten ikke testet, satt det opp feil eller så har de bare prøvd dårlig utstyr.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at trådløst ikke egner seg til online spilling av diverse grunner. En av grunnene er visstnok at du "mister" forbindelsen i svært korte øyeblikk hele tiden.

Jeg har en 3com OfficeConnect 54mbps som jeg bruker. Ved online-spilling opplever jeg en del lag, og mister ofte forbindelsen. Men dersom jeg kjører pc'en rett inn i NGT ruteren så er det ikke noe problem.

Haha har trådløst nett selv, å jeg har ALDRI hatt noen problemer !

Lenke til kommentar
herregud for en signatur..

Det trenger ikke være fordi man har satt det opp feil eller har dårlig utstyr. Noen lokasjoner passer enkelt og greit ikke så godt til trådløst. Det kommer jo helt an på hvordan det hele fysisk skal settes opp.

Jeg tror du rettet den til meg, so mind your own business !

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være fordi man har satt det opp feil eller har dårlig utstyr. Noen lokasjoner passer enkelt og greit ikke så godt til trådløst. Det kommer jo helt an på hvordan det hele fysisk skal settes opp.

[sikklig OT] du har bare med og være snill med darkness| [/sikklig OT]

Lenke til kommentar

WLAN fungerer finfint til spill. Jeg har et ASUS WL-500G akksesspunkt og et IBM 802.11a/b/g klientkort (Atheros chip). Dette fungerer finfint i Enemy Territory, har akkurat lik ping/opplevelse med tråd som med wlan.

Lenke til kommentar

[sikklig OT] du har bare med og være snill med darkness| [/sikklig OT]

---> oO

Lenke til kommentar

Trådløst nett = lagg.

Det funker til downloads og slikt, men til spilling er det så godt som ubrukelig. Grunnen er token-standarden på 802.11 standarden.

Det bruker noe som heter CSMA/CA. Det er lenge siden jeg hadde om dette på skolen, så jeg husker bare at de siste to bokstavene betyr Colission Avoidance som betyr at nettkortet sjekker med switch/ruter/accesspunkt om det er ledig på nett før den sender. Det er omtrent som den trekker kølapp og venter på at kassadama skal si "- Væsjego' neste." Desverre gjør det at signalene ofte tar noen pauser som man merker veldig godt.

Men det er ikke alltid sånn. :) Dersom ISPen har lagt opp nettet sitt smart, så kan all laggen lett bli eliminert. Det opplevde jeg ikke da jeg hadde radiolink i attenhundreogpilogbue, så jeg lagget ut i evigheten titt og ofte. Dette var hovedsaklig kapasitetsproblemer og uintelligent oppsett fra ISPen sin side.

Vanlig Ethernet har CSMA/CD. CD står for Colission Detection og det gjør at når tokenet er opptatt på nettet, så venter chippen i nettkortet en random tid og prøver igjen.

Nå er dere vel bare mer forvirret. :)

Endret av captzalo
Lenke til kommentar

ER admin på flere cs servere og har merka at noen som spiller der har en rar lagg, ikke ping, som jeg sa, og de merker det ikke selv, de blir kicka, rett og slett for at de plutselig dukker opp osv, alle vi som er admins på serverne har sett det og det er noe pes!

men uansett gjør som du vil, merker fort om det virker eller ikke...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hva kan man gjøre får å forbedre trådløs spilling?

Jeg vil svert gjerne ha det til å virke, fordi da kan barna bruke den haugamle bærbare og jeg får igjen min herlige STOORE maskin med alle godsakene.

Så hva gjør en?

Har asus wl 500g og kort fra samme leverandør.

Takker

Lenke til kommentar

Hei,

Nå skal jeg være forsiktig så jeg ikke kaster stein i glasshus - for jeg spiller ikke mye, utover at jeg har XBOX-en trådløs tilkoblet i nettverket, og at jeg av og til spiller litt XBOX - uten at det skaper mye nettverkstrafikk for å si det slik.

Trådløst eller ikke til spill tror jeg som mange av svarene her inne antyder - er både bra og dårlig. Noen hevder det først og fremst dreier seg om dårlig konfig, feil utstyr, eller for liten båndbredde.

Et par ting verdt å tenke på er iallefall at nettverket sjelden blir raskere enn svakeste punkt - så standariser så mye som mulig på feks 802.11g. Dukker det opp andre enheter på 2,4 ghz området drar det ofte ned hastigheten; og da tenker jeg ikke bare på 802.11b enheter, men feks trådløse telefoner, trådløse joysticks til XBOX, og alt annet som opererer på 2,4 ghz området.

Selv om 802.11g lover mye mer båndbredde enn 802.11b - er dette kun i relativt begrensede avstander mellom AP og klient - og i frisikt. Innendørs bruker jeg å si at en husvegg reduserer signalkvaliteten og dermed mye av hastigheten med opptil 30%.

Har du feks ADSL og laster ned mye greier mens du spiller - forsvinner også mye av båndbredden ned (endel av det "dumme" med asynkront bredbånd)

Det er som sagt mye som kan gå galt - alle sier vel at jo mer man standariserer på en leverandør jo bedre går det - det jeg vil si er at det ofte går enklere, fordi det blir enklere å lære konfigurasjoner og oppsett fordi grensesnittet blir enklere å forholde seg til :)

Som jeg bruker å si - forhold deg ALLTID til standarder hvis du kan, propritære protokoller hvis du MÅ!

Vennlig hilsen DLinkHansen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...