Gå til innhold

Hvordan fungerer det med databaser og ASP?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å lage en hjemmeside til en lokal gathering. Der skal det være mulig å melde seg på på siden. det sendes til en database som jeg skriver i SQL. siden skal kunne hente informasjon fra SQL db'en. er dette lettest i ASP eller er det andre muligheter som er lettere. jeg har en server som har støtte for det meste av webrelaterte språk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det spørs vel egentlig hva du har av programmerings-bakgrunn fra før av. jeg har 10 vekttall i java og har lært meg php og synes dette ikke var så vannskelig. har du få/begrensete kunnskaper/erfaring fra programmering er vel asp det letteste å lære seg og bruke. har database-programmering på skolen (med asp) og synes ikke dette virker så veldig vannskelig... (men jeg synes det er lettere med php)

Lenke til kommentar

Jeg har en del erfaring med webrelaterte programmeringsspråk. (HTML, XHTML, CSS og JavaScript. og er i læringsfasen av C++)

Du mener da alså at det er bedre med PHP, men ASP er lettere å lære. hvis jeg har forstått det da.

Er det noen so har noen bra websider med tutorials på ASP og PHP?

Lenke til kommentar

har bare hørt at hvis du har erfaring med programmering med feks c, c++, java eller lignende så er php lettere å lære seg enn asp, men hvis du er godt igang med asp ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal fortsette med dette.....

jeg har kommet meg inn java-veien og synes da at php var lettere å lære meg.... php er (synes jeg) lettere å bruke mht opprettelse av variabler ol

en bra side med asp er www.aspin.com. på denne siden finner du masse asp-scripts. på www.php.net finner svar på de spørsmål du måtte ha til php

Lenke til kommentar

Det høres bra ut...

men jeg har ikke starta med å lære meg ASP enda... burde hef da lære meg PHP da..

Har ikke fått satt meg så bra inn i det enda, så hva er den store forskjellen mellom ASP og PHP?

Lenke til kommentar

begge er server-side scriptingspråk, det vil si at de kjører på serveren for så å sende over informasjon til browseren. det vil si at begge er browser-uavhengig. (en side vil med andre ord se lik ut uansett om du bruker opera, ie eller netscape)

php stammer fra OpenSource-miljøet og har muligheten for å kjøre på flere servere enn asp. php er også mye raskere enn asp. asp er som du kanskje vet laget av microsoft og bruker visual basic som default scripting-språk. du kan også lage asp med javascript. microsoft kjører også best på Internet Information Server som er microsoft sin egen webserver. det er innebygget støtte for asp i denne serveren og jeg tror dette er en av få servere hvor du kan bruke vb-script sammen med asp. (på unix er det ikke uvanlig at du må bruke jscript når du skal lage asp-sider, rett meg hvis jeg tar feil her).

asp har jo en liten fordel i at det bruker vbscript default, og det må være at du kan bruke visual basic til å lage makroer i blandt annet office...

du har jo også www.php.net hvor du finner all informasjon du måtte trenge om funksjoner ol i php, har ikke funnet noen lignende side for asp, da har jeg måtte se på hva andre har gjort....

så har du jo det jeg allerede har nevnt under tidligere innlegg under denne tråden: visual basic er lettere å lære seg for folk som ikke har noen særlig bakgrunn i programmering. php er vel noe vannskeligere å lære seg for newbies, men når en har kommet seg over den (eventuelt vannskelige første motbakken) tror jeg du vil se på php som et litt bedre og kraftigere scripting-språk.

såvidt jeg vet er jo php et kraftigere scripting-språk enn asp, dette blandt annet med kryptering og programmering mot databaser...

håper dette kan være til en liten hjelp iallefall.....

Lenke til kommentar

Takk for all hjelpen dere har gitt meg!

Etter en del om og men blir språket PHP, høres ut som det mest fornuftige.

...Da har jeg vel bare en ting å gjøre jeg da... Sette meg ned å lese...

takk igjen! prates i et annet tema...

Lenke til kommentar

Takk for all hjelpen dere har gitt meg!

Etter en del om og men blir språket PHP, høres ut som det mest fornuftige.

...Da har jeg vel bare en ting å gjøre jeg da... Sette meg ned å lese...

takk igjen! prates i et annet tema...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...