Gå til innhold

CPU temperatur i bios mye høyere enn i asusprobe

rthil

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en AMD XP 2200+ prosessor med en GlacialTech CPU-Vifte Socket A Igloo Silent Breeze 462 II.

CPU temperaturen ligger på ca. 53C når den kun brukes til lite krevende oppgaver som bla. Tekstbehandling og surfing på nettet. Temperaturen i kabinetet ligger da på rundt 33C. Men når jeg f.eks starter et spill stiger temperaturen ganske mye da den kommer opp i ca. 58C. Problemet er da at maskina slår seg av automatisk når den nærmer seg 60C. Denne temperaturen vises i ASUSProbe programmet i Windows, mens i bios vises temperaturen på CPU 81C og kabinett 33C (Har et ASUS A7N8X Deluxe Gold hovedkort). Men her regner jeg med at det er temperaturen som vises i ASUSprobe er den riktige, og har derfor prøvd å finne ut om det er en mulighet for å deaktivere ”autoshutdown” i biosen, men uten å finne noen innstillinger for dette. Vurderer derfor å bytte ut CPU kjøleren min til en som kjøler bedre hvis ikke noen har noen annen løsning på problemet mitt.

Håper noen kan gi meg råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Halla!

Hadde samme problem Asus Probe viste lavere enn bios, så maskina
slo seg rett av.
Har Asus A7N8X-E Delux og AMD 2800+.
Hadde en Spire WhisperRock IV..
Kjøpte en TT Vulcano 12 og Antec Silver kjølepasta (Eneste "nærbutikken"
hadde, ville gått for Arctic Silver 5 om de hadde hatt det..)
Før temp ca 60-65c under spilling, nå max 48c (43c idle)
(Nå kjører jeg ikke vifta på mer enn ca 3000, så den er nesten like
stille som den jeg hadde dvs andre vifter støyer mer :) )
Så nå funker alt så mye bedre.

B
Lenke til kommentar

eg har akkurat det samme problemet, Pcen slår seg av ved spilling av blant annet championship manager og andre spill, men eg aner ikke ka eg bør gjøre da, få ny og bedre vifte? eller få av autoshutdown, åssen gjør eg det egentlig? i ASUS probe, har forresten samme hovedkort som deg rthil...

Lenke til kommentar

Hei! Jeg hadde AKKURAT samme problem helt opp til noen minutter siden til jeg fikk installert en EKL Blade CPU Cooler 3200+ Socket A. Min skrudde seg av hver gang jeg spilte Doom3 da temperaturen kom over 60 grader, men naa er den 43grader idle og problemet er fixet. Jeg har ogsaa det hovedkortet forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...