Gå til innhold

Til dere som bruker EOS 300D !

Anbefalte innlegg

Går å vurderer å skaffe et 300D eller legge til de ekstra tusenlappene (jeg ikke har :D ) å få et 10D.

Men har hørt at for å bruke "servofokus" på 300D , kan man kun få dette til ved å bruke "sportsikonet" på programhjulet og man kan ikke ha større isoverdi enn ISO100 på denne instillingen.

Er dette riktig ?

Har dere problemer med dette i forhold til f.eks fotografering av sportsaktiviteter i dårlig belysning ?

Håper dere kan hjelpe meg med å gjøre valget enklere :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg har netopp skaffet meg EOD300D er og kjempe fornøyd.. men har ikke testa sports greiene så alt for mye

10D er omtrent det samme, bare litt mer solid konstruksjon. Dessuten så kan man få 10D software på EOS300D viss man vil..

Lenke til kommentar
Har dere problemer med dette i forhold til f.eks fotografering av sportsaktiviteter i dårlig belysning ?

Tror ikke du skal henge deg opp i hva kameraet yter, tror heller du skal kikke på dine objektivvalg.

Hvis dine normale omgivelser skal være sportsaktiviteter i dårlig belysning, så bør valg av objektiv og blitz være avgjørende. Du trenger da ett objektiv med blender på 2.8 punktum finale og det koster.

Begynner på ca. 7000,- for ett fastobjektiv på 200mm (blir 320mm medregnet crop-faktoren) evnt. ca. 11000,- for ett zoomobjektiv på 70-200 (112-320mm).

I tillegg trenger du en 550EX blitz til ca. 3500,-, altså totalt mer enn det kamerahuset koster.

I tillegg kommer minnekort, regn i allefall 1000,- for ett 512Mb av god kvalitet.

Ett ekstra batteri kan være kjekt, ca. 800,-. En kamerasekk, ca. 800,-

Og du trenger nok ett standardobjektiv, f.eks en "liten" zoom, f.eks 24-85mm til ca. 3500,-

Som du ser så blir det fort en del ekstra penger som totalt koster mer enn hva kamerahuset koster, om det så er 300D eller den litt dyrere 10D blir egentlig ikke så interressant lenger. De presterer stort sett det samme.

300D har ISO400 som innstilling i "Sports"-modus, men dette kan du jo øke selv i "Kreativ-sone".

Man kan kun bruke ekstern blitz i "Sports"-modus.

AI Servo kan kun oppnås i "Sports"-modus.

REF:

Canon EF 200mm f/2.8L II USM

Canon EF 70-200mm f/2.8L USM

Canon Speedlite 550EX

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Har hatt 300D et halv års tid. Denne Servofokusen fungerer ikke så bra som på mitt EOS 100(135film). Men jeg måtte holde utløserknappen nede i ca 10 sek før den startet å bevege seg slik som den skulle. Bruker nå sportprogrammet. Men har ikke brukt det så mye. 300 er jo litt lettere.

Et raskt minnekort kan være greit. Har et Sandisk Ultra II 512mb som skriver 9mb\s og leser 10mb\s.

Ekstra batteri har jeg ikke hatt brukt for. Tror kamera tar 1100 bilder eller noe slikt. I alle fall går det flere uker mellom hver gang jeg lader opp batteriet.

EFs 18-55 som er standard er greit?? Men selv bruker jeg også mye EF USM 28-105mm. Sjelden jeg nå bruker EF USM 100-300mm. Ellers så har jeg en 50mm 1,8 versjon 1. Blitz kan være greit. Men man trenger ikke alt på en gang.

Lenke til kommentar

Ja, "Servofokus" på 300D virker bare på "sportsikonet" på programhjulet . Da settes også ISO til 400. Kameraet vil prøve å sette kortest mulig lukkertid. For noen er vel denne forhåndsinnstillingen være en begrensing, men jeg har brukt denne innstillingen mye med en gammel Canon 100-300mm USM zoom, og det virker perfekt i daglys. Med mitt utstyr virker servofokus øyeblikkelig. I dårlig lys er det som med autofokus generelt, der må litt kontrast til i motivet...men da blir bildene fortsatt skarp. Uansett kamera du velger, så må det en lyststerk (og dyr) linse til for å ta bilder av sportsaktiviteter i dårlig lys...

Lenke til kommentar

Ikke noe problem med å få følgefokus ("servofokus") i de kreative modusene heller, f.eks. P modus. Fremgangsmåten er å fokusere på et punkt et stykke unna, skifte fokus på noe nærmere; helst noe som helst beveger seg (avtrykkerknappen må være halvveis nedtrykket hele tiden), så slår kameraet om til servofokus.

Virker med de fleste objektiver, ihvertfall de jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Jeg har pr. nå en EOS 500N (35mm) kamera. Jeg prøvde å få til følgefokus, men jeg er litt usikker på om det virker...

Jeg prøver å fokusere på noe langt unna, holde utløseren halvt nede, og bevege kameraet mot noe som er nærmere, men objektivet fokuserer ikke alltid. Av og til gjør det det, men om jeg da beveger kameraet mot noe langt borte igjen, vil det ikke fokusere.

Noen tips hvordan jeg skal sjekke om dette virker?

Lenke til kommentar

Hvis ikke jeg har lest eller forstått feil så er AI-fokuseringen slik at hvis du fokuserer på noe som står stille så låser den. Hvis objektet begynner å bevege seg og beveger seg en gitt tidsperiode så vil fokus-systemet gå over til følgefokus. Hvis det så stopper opp og blir stående så låser den igjen.

Så det å fokusere og bytte mellom to stillestående objekter tror jeg ikke går for å "løse ut" fokus-låsen.

Men vennligst korriger meg hvis jeg tar feil her, er som sagt ikke helt sikker på at jeg husker korrekt her.

Her er en webside jeg fant for en stund tilbake med en del informasjon:

AI Servo Information

Siden beskriver EOS 1 kameraet men som det står på toppen, selv om ting har endret seg så gjelder artikkelen også nyere modeller i stor grad.

Gå også forøvrig ut til starten på det nettstedet, PhotoNotes.org, for andre artikler om EOS og Canon kameraer.

Endret av lassevk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...