Jon@s Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Her er mitt dilemma: Jeg begynner på høyskole 12 august. Da trenger jeg en bærbar å ha med på lesesalen siden jeg ikke gidder å notere for hånd og få en haug papercuts. Dessuten får man utrolig mye bedre system på ting ved å bruke data. Ulempen er at jeg også er glad i å spille spill, og hadde tenkt å kose meg med Doom 3, Half life 2, The sims 2 osv utover høsten. Jeg tviler på at noen bærbare pcer takler kraftige fps spill som f.eks doom 3 (leste noen ytelses-tester nå nettopp, og selv en 3,0 ghz med 9800xt ser ut til å måtte gå ned mot medium grafikk på doom). Spørsmålet er om det er noe poeng i å legge mye penger ned i en bærbar pc med M9700 128mb og 2,0ghz Dothan prosessor, eller om jeg skal gå for en billig "elkjøp-bærbar" som jeg kun bruker til word, litt surfing, msn o.l og i tillegg kjøpe en fet stasjonær pc, gjerne barebone til spilling. Har regnet litt på det, og en super bærbar pc må man gjerne ut med 20.000 for. En Netshop AMD64 Micro PC med råe specs. og skjerm koster vel ca 20k det også. En billig bærbar får man for ned mot 7000-8000 kroner. Penger er egentlig ikke noe problem, men jeg vil jo ikke bruke mer enn nødvendig. Det kan være greit å ha litt ekstra når man er student. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Jeg har nettopp bestilt ny pc, men kunne tenke meg en bærbar til skolebruk også... Selv om det bare er videregående, så kan det vel være kjekt med laptop. men det ble ikke noe av, kanskje til neste år. Hvis du kjøper en god og dyr laptop, kan det være bra kombo til skole/spilling. Men bærbare er ikke så gode å spille på hvis du ikke har eksta tastatur, mus osv, kanskje skjerm også - og ekstern harddisk. så det kan være en idé å kun bruke penger på en laptop (hvis du ikke er veldig kresen mht. spesifikasjoner - spesielt skjermkort på bærbare er tvilsomme) og kjøpe alt mulig annet i tilleg, slik at du bruker selve bærbaren som kabinett m/innmat når du er hjemme... Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Gå for en billig-bærbar til skolebruk, og en stasjonær til spilling. Både jeg, og mange andre jeg kjenner valgte denne løsningen. Kjenner folk som kjøpte en fet bærbar for å bruke til alt... de angrer nå. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 (endret) Jeg var i ca samme situasjon for et par måneder siden, helt til jeg bestemmte meg for å ta et friår først (ta 2FY og 3MX =) ). Det jeg ville gjort er å kjøpe to maskiner. En bærbar med integrert grafikk og andre lite strømkrevende komponenter slik at man får en liten og batteristerk bærbar som er fin å bruke på skolen. Uansett hvilken bærbar du velger kommer du ikke til å kunne spille Doom 3 og Half Life 2 med god grafikk. Opplevelsen blir også utvilsomt bedre på en bedre/større skjerm enn det som er å finne på bærbare. PS: Hvor skal du gå? =) Endret 25. juli 2004 av Nostradamus Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 25. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2004 Takker for tips! Skal begynne på Høgskolen i Agder, Kristiansand. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Hvor mye penger har du egentlig å rutte med? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Jeg er enig med røkla her: Billigst mulig bærbar + middels bra stasjonær. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 25. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2004 Hvor mye penger har du egentlig å rutte med? Jeg har nok, siden jeg nettopp har hatt et friår og jobbet. Men disse pengene skal rekke en god stund fremover, så derfor er jeg interessert i en billigst mulig løsning som samtidig dekker mine behov. Å kjøpe både bærbar og stasjonær koster jo endel ekstra, og tar samtidig plass på de 11 kvm. hybel jeg har til rådighet. Jeg spiller nok mest nåtids-strategispill, og det viktigste for meg er å kunne spille titler som The sims 2 og Rollercoaster tycoon 3. Selvsagt ville det vært artig å spille de nye fps-spillene som kommer nå, men det er ikke verdt mange tusenlapper for meg. Jeg kan jo alltids kjøre en snau time for å komme hjem og spille der hvis behovet skulle melde seg. Det som kunne vært interessant å vite er om en bærbar centrino fra netshops pc-bygger med 2,0ghz Dothan, 1024kingstonRAM og Radeon9700 128mb vil kunne kjøre strategispill knirkefritt og kanskje Half Life 2 (som visstnok krever mindre enn doom 3) på medium/low. Noen som kjenner til benchmarks for en centrino med 2,0 ghz? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå