Gå til innhold

Ekspedisjonsgebyr hos Microplex - en uting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ekspedisjonsgebyr finner man mange plasser i verden, og er vel ikke noe snusk og lureri fra microplex sin side, vil vel gå så langt som å kalle det noermalt. bare på webshopper kan jeg også nevne PCUTSTYR.NO, de tar 69,- eller noe, bare du henter ut pakken din på deres utleveringsted.... NETTHANDELEN.NO tar rundt 60 kr i eksp. gebyr... Ekspedisjons gebyr - Er det de tar for å pakke varen din, gjøre den klar for utsending og alt som skulle følge med en slik utsending. Og egnetlig burde det være det samme om de baker det inn i prisen (noe som vil føre til økte priser på "alle varer") eller om du betaler den lille summen (som jeg vil si er hos microplex) som de opererer med... Eller så er siste løsning, handle ett sted de ikke tar slikt ekspedisjons gebyr..... NEMLIG

 

/offtopic

ekspedere (av lat. expedire, eg. få løs foten), gjøre ferdig; betjene (kunde); sende (f.eks. vare); utføre (tjenesteytelse); folkelig: drepe; gjøre ende på. — ekspedisjon, det å ekspedere; forretning el. foretak som sender ut varer el. utfører tjenester; større vit. forskningsferd; mil. tokt. — ekspeditt, kvikk, rask; effektiv. — ekspeditør, person som ekspederer, f.eks. i butikk, eller på annen måte har med varer og forsendelser å gjøre.

 

gebyr , jur., bet. for avgift som må betales for visse off. forretninger, ® sportler. Ved overtredelse av enkelte bestemmelser innen veitrafikklovgivningen brukes g. i stedet for straff. G. ilegges etter faste satser, og er formelt sett ikke straff. Betegnelsen brukes også om beløp som betales for visse varer el. tjenester, f.eks. bankgebyr.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat svar angående gebyret:

 

Det er 3 måter administrative utgifter kan inndrives på:

 

- Fast ekspedisjonsgebyr

- Prosentvis ekspedisjonsgebyr basert på ordresum

- Bake påslaget inn i varens pris (i prinsipp det samme som nr. 2)

 

Vi benytter oss av alternativ 1, som vi mener er det mest korrekte

overfor kunden. Vi kunne godt ha valgt nr. 2 eller 3, som vi vet svært

mange andre benytter seg av, men vi synes det blir feil å betale mer

bare fordi du legger inn en større ordre. Våre administrative utgifter

pr. ordre er jo tross alt de samme, uansett om du handler for 100 kroner

eller 10.000 kroner. Er du ikke derfor enig i at det er mer rettferdig

og riktig overfor kunden å gjøre det på denne måten fremfor å skjule og

fordyre det slik de andre alternativene innebærer?

 

Til slutt - for å avklare alle misforståelser rundt dette - enten det er

en radio, snop eller annet som legges ved pakkene vi sender ut er dette

intet annet enn en "Takk for handelen" gave fra oss. Det har det vært

fra tidenes morgen og det kommer det til å fortsette å være :-)

 

(Det at mange andre webshopper nå også har begynt å legge med snop i

pakkene de sender ut ser vi selvsagt kun det morsomme i :

 

Lenke til kommentar
Fikk akkurat svar angående gebyret:

 

mye rart

 

Synes det Espen F. skriver der er et godt argument og riktig sådann. I slike tilfeller som nettbutikker er det like greit de henter det inn på den måten. Noe annet er bestilling av f.eks. flybilletter hos SAS på nett der det er ingen menneskelig innblanding, kun elektronikk når du bestiller elektronisk billett. Allikevel betaler du servicegebyr. Som Espen F. skriver, man må uansett pakke en pakke

Lenke til kommentar

Jeg handler hos Microplex for at jeg synes den gir meg den beste servicen.Vi kan si og mene mye om ekspidisjonsgebyret,men da jeg synes at de har en så god service endrer ikke jeg holdning på det.Jeg forstår at det er kjedelig å bestile småsaker og ende opp med en anselig sum pga gebyr og oppkrav.

Lenke til kommentar

Men så sa nu Espen heller ikke at det var en unnskyldning..

Jeg vill nokk tro at Nethsop tar inn gebyret på en annen måte..

Men som jeg sa i en tidligere post. Når man ser gebyret på 25 kr.. så føles det så mye dyrere ut.. men når det er innbakt i prisen så føles det ikke dyrere

Så gebyret er der.. bare skjult.. men man kan ikke sammenligne priser på f.eks mircoplex og nethsop..

Lenke til kommentar

Neida jeg mente ikke at han sa det heller , jeg synest uansett slike gebyrer er en uting, dette uavhengig av firma . Skal du bestille for noen tusen betyr det ikke så mye ,men mange bestiller småting som de trenger for 2-300 kr og da virker slike gebyr urimelig .

Lenke til kommentar

Snop eller noe anet "takk for handelsen" er ikke spesielt nytt, på skf i trondheim så har vi alle de år fått en sjokkolade bit eller drops pakket inn i papir med deres logo på, dette er det flere som driver med og med de innkjøps prisene så er det inget tap for butikken å ta slike gebyrer. Bare se når dere betaler huslån og andre regninger, eks ngt 398,- pr mnd og 19,- i gebyrer bare for å sende ut regning. Men hører jeg noe suttre over det? nei!. Gebyrer er kommet for å bli. Desverre

Lenke til kommentar
bare for å kommentere det ngt prinsippet.

Poenget med ngt er å få folk som betaler via nettbank til å få regninga på epost.

Slik jeg gjør, dette gjør det både lettere for meg og for dem.

Det har du helt rett i, men som et eksempel. Det koster å sende ut en regning (papir) det koster å sende ut varer.

Lenke til kommentar
Skal du bestille for noen tusen betyr det ikke så mye ,men mange bestiller småting som de trenger for 2-300 kr og da virker slike gebyr urimelig .

Ja, og Microplex er en typisk plass man bestiller småting. Da er det greit med VISA/forhåndsbetaling og null unødvendige gebyrer.

Lenke til kommentar

Microplex er vel ikke den eneste webshopen som har ekspedisjonsgebyr...? Synes å huske at jeg har opplevd ekspedisjonsgebyr samme hvor jeg har handla når det har vært "postordrehandel" (altså ikke direkte i butikken).

Lenke til kommentar

Herregud. Sutre over 25,- .. er det det vi har kommet til? Våkne opp og støtt heller de webshopene som yter flott service (som Microplex) og slutt å bitche om 25 usle småkroner som de skal ha for å dekke inn administrasjonskostnadene sine.

Lenke til kommentar
Herregud. Sutre over 25,- .. er det det vi har kommet til? Våkne opp og støtt heller de webshopene som yter flott service (som Microplex) og slutt å bitche om 25 usle småkroner som de skal ha for å dekke inn administrasjonskostnadene sine.

Helt enig. Hadde vært verre om de hadde lagt på prisene sine med en prosentsats for å dekke det inn. Da hadde blit dyrere og handlet mye.

 

Man kan jo godt si at man betaler for det man får. Og jeg betaler gjerne 25.- for den ekstra servicen jeg får hos Microplex.

 

Det som er synd er jo at man ofte vil bestille småting, og da blir jo 25 .- mye, men vi får se hvordan de nye internett-sidene og betalingsmetodene blir...

 

 

Åja, jeg synes det er rart at man må betale for å kunne betale i en bank!

Lenke til kommentar

Jeg gir meg over.....

 

De samme folkene som syter over 25 usle kroner i ekspedisjonsgebyr.

Går dere på Rema 1000 og kjøper brus for 11 kroner, eller tar dere nærmeste Narvesen eller bensinstasjon og betaler det dobbelte fordi det er kortere å gå?

 

Jeg klarer å leve med et slikt gebyr, for jeg vet at de har ypperlig service, og et utvalg som få andre kan måle seg med.

Folkens, skjerp dere......

Lenke til kommentar

Noe av 'problemet' til Microplex er vel kanskje at de er et typisk sted der mange bestiller rimelige småting. Å selge en vare til 150,- uten å ta ekspedisjonsgebyr ville nok vært et rent tapsprosjekt for dem - det er jo ikke all verdens fortjeneste på datautstyr idag.

 

Bare emballasjen - tenker da primært på esken - men også på ting som plastlomme til adresselappen, teip, 'popcorn' for å beskytte innholdet o.l. koster fort noen kroner pr. pakke som sendes ut.

 

Et firma jeg jobbet i tidligere skulle ordne en masseutsending til en spesiell yrkesgruppe, og selv om vi kjøpte godt over 1000 'vanlige' gråbrune småesker til denne jobben så måtte vi faktisk betale opp mot 10 kroner stykket - og det var bare for selve eskene.

 

En løsning er jo selvfølgelig at Microplex kunne tatt et gebyr hvis man handlet for under en viss totalsum - f.eks. 500 kroner, men for mange vil jo det oppfattes som enda verre at de som handler smått 'diskrimineres' og for de som handler for mye så er jo 25 en bitteliten sum av totalen uansett.

 

Personlig synes jeg ikke ekspedisjonsgebyret er noe å klage på - det er jo noe som brukes av de aller fleste firmaer idag, og ofte er det langt mer enn 25 kroner det er snakk om.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...