Gå til innhold

Hvilket harddisk merke er best?

Anbefalte innlegg

Har en IBM 40GB 60GXP harddisk men har hatt problemer med den. Skal kjøpe en ny nå..Ca 80GB.

Men hvilket merke er best? Er det noen vits å kjøpe harddisk med silence funksjon? stor forskjell?

Eller special edition harddisker med 8MB cache?

Vil ha en harddisk som er rask og varer over lengre tid :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-25 10:19, dudsi skrev:

Sats på disk med ATA-133 support.....såfremt du har ett hovedkort med samme support......

...vel, uansett om hovedkortet ditt ikke støtter ATA-133....go for it uansett...så har du nu det hvis du nu får ett hovedkort med den støtten, eller ett kontrollerkort senere.........

Lenke til kommentar

Quote:

Rosa Tanga skrev (2002-04-25 09:51):

Har en IBM 40GB 60GXP harddisk men har hatt problemer med den. Skal kjøpe en ny nå..Ca 80GB.

Men hvilket merke er best? Er det noen vits å kjøpe harddisk med silence funksjon? stor forskjell?

Vel, ved en slik topic så ber du om trøbbel, men jeg vil nokk en gang henvise til Hw.no sine anbefalingsider, og testsider

Lenke til kommentar

B|Real skrev:

Vel, ved en slik topic så ber du om trøbbel, men jeg vil nokk en gang henvise til Hw.no sine anbefalingsider, og testsider

Har sjekket disse sidene å det er ingen tester av de diskene jeg vurderer å kjøpe. Det står også at:

Er du ute etter mest mulig lagringsplass, uten å bry deg om maksimal ytelse, nevner vi at dagens største IDE disk er Maxtor sin gigantiske 160 GB disk. Denne har 2 MB cache, 5400 rpm, ATA133 støtte og er priset til i underkant av 22 kr pr GB (ca 3500 kr).

merk "uten å bry deg om maksimal ytelse".

står også:

"For tiden har WD markedets raskeste IDE-disk i sin Caviar "Special Edition" utgave med 8 MB cache og 7200 rpm"

Jeg gikk for Western Digital harddisken, siden den har fått så mye skryt og omtale på diverse nettsider, og siden jeg ikke har et hovedkort som støtter ATA133..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 11:58, Danny skrev:

jeg syns ikke wd er best de er billige men har dårlige erfaringer med dem,har aldri prøvd maxtor men får følelsen at de er også brae.

Hvilke dårlige erfaringer?

Sitter på en Western Digital 20GB, fungerer og går som i sine "unge" dager.. Har aldri hatt problemer med den. Men IBM Deskstar 40GB 60GXP derimot!!!

Lenke til kommentar

Quote:

Er du ute etter mest mulig lagringsplass, uten å bry deg om maksimal ytelse, nevner vi at dagens største IDE disk er Maxtor sin gigantiske 160 GB disk. Denne har 2 MB cache, 5400 rpm, ATA133 støtte og er priset til i underkant av 22 kr pr GB (ca 3500 kr).

merk "uten å bry deg om maksimal ytelse".

Det er da ingen som kjøper en 5400 RPM disk for ytelseens skyld?

:roll:

Se da heller på Maxtor D740X modellen, en 7200 RPM disk som jeg er veldig fornøyd med. Disse er også billige og yter som en IBM Deathstar (bortsett fra å dø) GXP 60

Lenke til kommentar

Jeg har en IBM Deskstar 30GB GXP som begynner og klikke. Jeg "revitalisert" den med software fra IBM men har bestilt meg en Maxtor 80GB. Valget stod mellom det og Western Digital Spesial Edition, men fant ut at Maxtor sitt nye "soft fluid ball bearing" system hørtes gøy da det skulle redusere støy.

Fant ingen tester av den nye Maxtor disken på nettet, men forrige generasjon lå bare litt bak Western Digital m/ 8MB cache. Så jeg satser på at det er omtrent samme ytelse og at den er stillere. Ingen personlig erfaring med noen av disse diskene ennå.

Men slik har jeg tenkt og valget ble.

Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM

- DiamondMax Plus D740X

Tror dette blir bra!

Lenke til kommentar

Western Digital vil jeg si. Har aldri hatt problemer med de, og så er 8mb cache disken den raskeste IDE disken for øyeblikket.

Quantum var også bra i sin tid, men de har nok falt av lasset nå dessverre :sad:

De desidert dårligste diskene du kan kjøpe for penger i dag, må være IBM. Jeg har 2-3 kompiser som har hatt totalt krasj på de diskene allerede etter noen måneder.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 11:58, Danny skrev:

jeg syns ikke wd er best de er billige men har dårlige erfaringer med dem,har aldri prøvd maxtor men får følelsen at de er også brae.

Billige?! De er jo jamt over dyrere enn både IBM, Maxtor og Seagate..(komplett og databutikken)Selv om ikke prisen har noen betydning.. Men kom ikke her å si at de er noen billige drittharddisker?

En ting til, så lenge en ikke har et hovedkort som støtter ATA133 så er det ingen vits å betale for noe en ikke kan nyte noe godt av :smile:

Lenke til kommentar
Quote:

On 2002-04-25 09:51, Rosa Tanga skrev:

har hatt mange hardisker i årene som er passert siden 96,har ikke noe negativt med noen av hd merkene.Men d er ikke noen som jeg kan huske at jeg ikke har hatt retur på,jo maxtor har jeg ikke hatt feil med.jeg syns alle klager på ibm,men jeg har ikke hatt noen problemer med mine 4 ibm 46gb disker.skal du ha en rask hd kjøp den wd/ibm 120gb 7200 rpm,3 plater er i d diskene, 40gb per plate,80gb har også 3 plater,26gb per plate.maxtor 160 har 4 plater og 5400 rpm.en ting til du merker ingen forskjell på 66/100/133.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...