Stig-Arne Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Har bestillt meg 4 stk av disse De går jo som kjent på 5 v. Men.. hvordan skal jeg koble dem opp? Om jeg tar 3 stk, så trekker dem 15 v til sammen. sant? og kobler dem i serie på 12 volten.. vill det funke? Lenke til kommentar
Skurk Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 koble de i paralell på 7v med motstand i serie på hver diode.. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 25. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2004 eller så driter jeg bare i det, og tar en 5 v, og kobler direkte på. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Hvis de er på 5V så har de allerede innebygd motstand. De skal ikke kobles i serie. De kobles i parallell (på 5V). Hvis dette er et ukjent begrep, så tenk bare på om du klarer å koble til en. Gikk det bra? Deretter kobler du til en til (uten å tenke på den første du koblet). OK? Da er de koblet i parallell. Det er egentlig veldig enkelt. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 25. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2004 (endret) okei.. Da de kjører på 5 volt gjør dette at du kan bruke dem uten å måtte gå til anskaffelse av løse motstander eller printkort - "plug'n'play" :-) okei.. en liten ilustrasjon: --------------------------- pluss | | nr 1 --------------------------- minus det er vel det som er paraell? eller er jeg helt ute på jorde? Endret 25. juli 2004 av Stig-Arne Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 koble de i paralell på 7v med motstand i serie på hver diode.. Hmm... blir vel mye enklere å koble de på 5V da kanskje, uten motstand? Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Har bestillt meg 4 stk av disse De går jo som kjent på 5 v. Men.. hvordan skal jeg koble dem opp? Om jeg tar 3 stk, så trekker dem 15 v til sammen. sant? og kobler dem i serie på 12 volten.. vill det funke? Tror du skulle fulgt bedre med i elektronikk timene... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Har bestillt meg 4 stk av disse De går jo som kjent på 5 v. Men.. hvordan skal jeg koble dem opp? Om jeg tar 3 stk, så trekker dem 15 v til sammen. sant? og kobler dem i serie på 12 volten.. vill det funke? Tror du skulle fulgt bedre med i elektronikk timene... Hvorfor skulle han fulgt bedre med? Fordi at de for for liten spenning til å lede... eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå