sim85 Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 jeg skal ha lan mellom min pc med xp og 3 PC-er med 98. Hva må jeg gjøre på min og hva må jeg gjøre på min pc? [ Denne Melding var redigert av: pgressum på 2002-09-18 09:13 ] Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Du trenger en hub eller en switch. Jeg ville personlig gått for en switch. Et nettverkskort i hver maskin og noen tp-kabler mellom hver maskin og switchen/huben. Vet ikke hvor mye du vet, så det er litt vanskelig å vite hvor langt i dybden jeg skal gå. Gjerne svar på hvor mye jeg skal forklare. [ Denne Melding var redigert av: Jimmy Pop på 2002-04-25 10:32 ] Lenke til kommentar
sim85 Skrevet 25. april 2002 Forfatter Del Skrevet 25. april 2002 har nettverkskort og switch.... tenkte mer på åssen det er med protokoll og sånn. jeg (xp) finner ikke de andre, men de finner hverandre greit... Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Da må du sjekke om du har riktig IP-adresse og subnett-maske. Det lureste/vanligste er å sette subnett-masken til 255.255.255.0 og Ip-adressene til 10.0.0.1, 10.0.0.2, 10.0.0.3 osv. Men i XP er det mulig å skru av Server services, og da kommer ikke den på nettet. Sjekk IP-adressene. Og at du har samme protokoll på alle maskinene. TCP/IP. Og at du har på Microsoft Client ettellerannet... _________________ [ Denne Melding var redigert av: Jimmy Pop på 2002-04-25 11:17 ] Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Du trenger tcp/ip protokoll Du trenger ipx-protokollen (noen spill bruker den) Fast ip på begge maskinene. Sett enable netbios over tcp/ip på winxp maskinen (er under wins i advanced i properties for local area connection) Enable guest kontoen din i winxp: Velg manage(høyreklikk my computer) --> local users and groups --> users --> gusest (høyreklikk og velg properties, så velg enable [eller var det not disable?]) Prøv om du får ping'a maskinene, først med ip-adressa, så med maskinnavnet. Funker det med ip-adressa men ikke med maskinnavnet, så installer netbeui-protokollen. Det skal egentlig ikke være nødvendig, men det kan hjelpe. Tror ikke nt (nt, win2k og xp) har støtte direkte for netbeui, men se hva du kan finne. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 11:16, Instigator skrev:Du trenger tcp/ip protokollDu trenger ipx-protokollen (noen spill bruker den) Fast ip på begge maskinene.Sett enable netbios over tcp/ip på winxp maskinen (er under wins i advanced i properties for local area connection)Enable guest kontoen din i winxp:Velg manage(høyreklikk my computer) --> local users and groups --> users --> gusest (høyreklikk og velg properties, så velg enable [eller var det not disable?])Prøv om du får ping'a maskinene, først med ip-adressa, så med maskinnavnet.Funker det med ip-adressa men ikke med maskinnavnet, så installer netbeui-protokollen. Det skal egentlig ikke være nødvendig, men det kan hjelpe. Tror ikke nt (nt, win2k og xp) har støtte direkte for netbeui, men se hva du kan finne. Du trenger ikke IPX. Det eneste er TCP/IP-protokollen og deling av filer og skrivere. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Som jeg sa, noen spill bruker fortsatt ipx... Men nei, du trenger den ikke hvsi du bare skal dele filer mellom maskinene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå