Gå til innhold

Komplett vs. Netshop


Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke satt meg inn i bundle, funksjonalitet, kvalitet, ytelsesevne og overklokkingspotensiale på akuratt disse hovedkortene og skjermkortene fra henholdsvis Gigabyte og MSI, men normalt er kort fra førstnevnte betydelig bedre på alle disse områdene - og dette betaler man for.

 

Anyway vil en fair sammenligning ta utgangspunkt i produktene som virkelig er like:

 

Prosessor: lik pris

DVD+-RW: lik pris

Minne: 200 kr. dyrere hos NetShop

Harddisk: 24 kr. dyrere hos NetShop når man sammenligner med ikke-demo utgaven hos Komplett

Hovedkort og skjermkort: kan ikke direkte sammenlignes

 

EDIT 1: ikke den første som reagerer på Gigabyte/MSI sammenligningen

EDIT 2: formulering

betydelig er et sterkt ord i sammenligningssammenheng. Link til folk som mener gigabyte er bedre hadde vært ønskelig. jeg har inntrykket av at MSI leveres gode varer, med mindre det er en betydelig konsens for det motsatte?

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, hadde jeg det valget så ville jeg helst kjøpt på netshop.no (har ikke hørt noe skummelt fra dem heller)

men det ville jeg gjort etter å ha undersøkt de to forskjellige hovedkortene, og sett hva som virkelig utgjør prisforskjellene her. :)

Endret av Fury
Lenke til kommentar

Ja men herre..!

 

Du kan ikke komme å si at komplett er billigere fordi de har et msi kort som er billigere for dem å kjøpe inn enn gigabyte kortet er for netshop. Hadde komplett hatt gigabyte kortet ville nok det ligget veldig likt i pris.

 

Dessuten en demo hardisk?? Sammenligner du Ærlige Eirik's auto med Toyota Norge når du skal ha bil?

 

Går du inn på toyota å krever den nye corolla'n billigere fordi brukthandleren over gata har en brukt en som koster litt mindre?

 

Du skjønner vel hvor dum den sammenligningen din er?

 

Velg like deler så skal vi se hvor stor prisdifferense du får. Dessuten tviler jeg sterkt på at du får no rabatt av komplett. De oppererer ikke akkurat med 40% fortjeneste på det du skal kjøpe.

Lenke til kommentar
har du belegg for disse påstandene?

Som jeg sa kjenner jeg ikke til noen av kortene - det jeg påstår er at tidligere kort (både skjermkort og hovedkort) fra disse produsentene har vesentlige forskjeller. Produktene fra MSI er helt OK de, men Gigabyte har det med å gjennomføre det på en usedvanlig innovativ måte.

 

La meg lete litt etter eksempler...

 

EDIT: eksempler på forskjeller kommer best fram ved å rett og slett gå inn på de respektive produsenters nettsted. Så vidt jeg husker leverte Gigabyte noen av de råeste hovedkortene basert på både i875P og nForce2 som var de to mest populære brikkesettene i forrige generasjon. Kan ikke huske MSI hadde tilsvarende.

 

Husk på at jeg forklarte min uvitenhet om de konkrete kortene du sikter til. Alt jeg vet er at produsentenes produkter fra forrige generasjon hadde en viss prisforskjell - og med god grunn.

 

Min konklusjon: Man skal aldri sammenligne priser mellom to nettsteder med referanse til forskjellige produkter. Enkelte produkter koster mer enn andre - uansett om prisen kan forsvares eller ei. Prisforskjellene på hovedkortene og skjermkortene i dette tilfellet har neppe noe med butikkens generelle prisnivå. Prisforskjellen på minnet du har valgt er der i mot en annen sak.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
revox:

 

tipper ikke han får rabatt hos netshop etter denne sammenligningen heller....

 

gir netshop pluss for i det hele tatt gi rabatt på den lille summen det her er snakk om ....

Øyvind, det er vel en dårlig skjult hemmelighet at du er kjøpt og betalt av netshop.

og jeg vet ikke med deg, men for oss andre på forumet er 20.000 alt annet enn en ubetydelig sum.

 

og Det er nå rettet opp med ny Hard-disk fra komplett. differanse 100 kroner.

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
Helt seriøst, og dette er ikke for å flame, hvis du er av den oppfatning at dette er like komponenter, hvorfor ikke bare velge det billigste?

vel jeg er ikke av den oppfatning at komponentene er IDENTISKE, men de er vel ganske identiske i den forstand at sluttbrukeren får den samme ytelsen?

Lenke til kommentar
har du belegg for disse påstandene?

Som jeg sa kjenner jeg ikke til noen av kortene - det jeg påstår er at tidligere kort (både skjermkort og hovedkort) fra disse produsentene har vesentlige forskjeller. Produktene fra MSI er helt OK de, men Gigabyte har det med å gjennomføre det på en usedvanlig innovativ måte.

 

La meg lete litt etter eksempler...

takker for konstruktiv respons for første gang!

Lenke til kommentar

hmm

 

 

AMD 64 3400

shuttle

1024mb Samsung pc 3200

geforce 9550ultra 256mb

120GB segate 8mb

frakt fra usa

Plextor 8x dvd brenner

 

 

Alt dette kosta like mye som den cpuen du har vlagt 7 tusen.. vær så snill.. OMFG! du trenger da ikke bruke penger bare for å bruke penger.

Lenke til kommentar
revox:

 

tipper ikke han får rabatt hos netshop etter denne sammenligningen heller....

 

gir netshop pluss for i det hele tatt gi rabatt på den lille summen det her er snakk om ....

Øyvind, det er vel en dårlig skjult hemmelighet at du er kjøpt og betalt av netshop.

og jeg vet ikke med deg, men for oss andre på forumet er 20.000 alt annet enn en ubetydelig sum.

 

og Det er nå rettet opp med ny Hard-disk fra komplett. differanse 100 kroner.

Etter å ha sett på profilen din så ser det jo ikke akkurat ut som om du går på trygd heller?

Lenke til kommentar
Helt seriøst, og dette er ikke for å flame, hvis du er av den oppfatning at dette er like komponenter, hvorfor ikke bare velge det billigste?

vel jeg er ikke av den oppfatning at komponentene er IDENTISKE, men de er vel ganske identiske i den forstand at sluttbrukeren får den samme ytelsen?

For no tull..

 

Man kan kjøpe en 754 a64 prosessor til en rimelig sum eller man kan kjøpe et svindyrt opteron 1-way system og ende opp med omtrent identisk ytelse.

 

Man tar ikke et standard hk og setter det opp mot et entusiast hovedkort fordi de baserer seg på det samme chipsettet.

 

Er en grunn til at enkelte hovedkort koster mer enn andre.

Lenke til kommentar
Ba om en pakkepris fra netshop, og da skulle jeg få 595 kroner i rabatt siden jeg kjøpte alt samlet. dette tilsvarer 2,5%, og synes jeg rett og slett var for dårlig.

Det er jo bra at de gir deg rabatt i det hele tatt. Hvorfor mener du at du skal få (mer) rabatt? Det er ikke gateboder i spania vi snakker om.

Lenke til kommentar
Ba om en pakkepris fra netshop, og da skulle jeg få 595 kroner i rabatt siden jeg kjøpte alt samlet. dette tilsvarer 2,5%, og synes jeg rett og slett var for dårlig.

Det er jo bra at de gir deg rabatt i det hele tatt. Hvorfor mener du at du skal få (mer) rabatt? Det er ikke gateboder i spania vi snakker om.

hm. fordi jeg kjøper alt på samme sted, og Websidene ikke tar hensyn til hvor mye jeg bestiller?

må jo være ønskelig for nett-butikkene at kundene bestiller så mye som mulig samlet. man burde jo belønnes litt for det.

Lenke til kommentar
Ba om en pakkepris fra netshop, og da skulle jeg få 595 kroner i rabatt siden jeg kjøpte alt samlet. dette tilsvarer 2,5%, og synes jeg rett og slett var for dårlig.

Det er jo bra at de gir deg rabatt i det hele tatt. Hvorfor mener du at du skal få (mer) rabatt? Det er ikke gateboder i spania vi snakker om.

hm. fordi jeg kjøper alt på samme sted, og Websidene ikke tar hensyn til hvor mye jeg bestiller?

må jo være ønskelig for nett-butikkene at kundene bestiller så mye som mulig samlet. man burde jo belønnes litt for det.

Nå er det gjerne sånn at marginene er så lave i nettbutikkbransjen, og særlig hos netshop da de er en liten butikk, at 600,- i rabatt kan utgjøre halve fortjenesten eller mer av de 20 000,- du handler for.

 

Da er det tungt å gi mer..

Lenke til kommentar

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB 3 199,00

Seagate 80GB S-ATA 7200RPM 675,00

Chieftec BX serie m/dør Sort 850,00

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz BOXED 7 290,00

Sapphire Radeon X800PRO 256MB VIVO 3 750,00

Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD 120,00

Asus A8V Deluxe/WIFI-g K8T800PRO 1 175,00

NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern 795,00

Frakt 226,00

--------------------------------------------------------------------

Netshop total: 18 080,00

 

ASUS AV8 Deluxe 1178.99

AMD Athlon 64 FX-53 BOXED 7290,00

Corsair TWINX1024-3200XL 2995,00

Sapphire Radeon X800PRO VIVO 3895.21

NEC DVD recorder ND-2510A IDE 794.99

Seagate Barracuda 7200.7 80GB S-ATA 650.01

Chieftec BX Tower m/dør m/360W 864.50

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 135,00

Frakt 282.72

Oppkravsgebyr? 44.64

-------------------------------------------------------------------------

Komplett totalt: 18086.42

 

Ok, nå ser vi at komplett er 6kr dyrere. Dette var lite det stod mellom, og det var dette med frakt og oppkravsgebyr fra komplett som avgjorde dette, ikke spør meg hvorfor ikke netshop har oppkravsgebyr som egen post. Og hvorfor netshop har billigere frakt, det er jo tross alt posten som frakter for dem begge. Om jeg må betale oppkravsgebyr fra netshop også vet jeg ikke, og om dette blir lagt på fra posten sin side ved henting vet jeg ikke, og jeg finner det ikke ut. Har ikke lyst å punge ut 40000 for to like pcer :dribble: .

Delene er så like som jeg klarte å få dem, om det er noe ulikt med dem så må det være noe som farge eller noe.

Jeg har prøvd SÅ godt jeg kunne, Satt i 30-40 min for å gjøre dette.

Uansett så vil jeg bare si til GRendal at han må bare velge komplett sitt tilbud p.g.a prisen, men at du ikke har sammenlignet like deler så då kan du ikke si at netshop er dyrere.

Og så var det snakk om 2.5% i rabatt fra netshop, kunne spurt komplett også, men får nok ikke rabatt der.

Og vil legge til at komplett tar nå nesten en uke å levere. Og når først posten får pakken så kommer den i løp av 2 dager. Mens netshop tok meg samlet 3 dager. Og at komplett sin returordning suger, måtte vente over en måned på nytt hovedkort. Om netshop har bedre ordning vet jeg ikke, men over en måned er ikke akkseptabelt for meg.

 

EDIT: vet at dette systemet ikke har likt hovedkort og skjermkort som du skal kjøpe, men jeg måtte gi begge butikkene en lik sjanse, pluss jeg la på et kabinett som begge har. Og en floppy.

Endret av warillion
Lenke til kommentar
Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB 3 199,00

Seagate 80GB S-ATA 7200RPM 675,00

Chieftec BX serie m/dør Sort 850,00

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz BOXED 7 290,00

Sapphire Radeon X800PRO 256MB VIVO 3 750,00

Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD 120,00

Asus A8V Deluxe/WIFI-g K8T800PRO 1 175,00

NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern 795,00

Frakt 226,00

--------------------------------------------------------------------

Netshop total: 18 080,00

 

ASUS AV8 Deluxe 1178.99

AMD Athlon 64 FX-53 BOXED 7290,00

Corsair TWINX1024-3200XL 2995,00

Sapphire Radeon X800PRO VIVO 3895.21

NEC DVD recorder ND-2510A IDE 794.99

Seagate Barracuda 7200.7 80GB S-ATA 650.01

Chieftec BX Tower m/dør m/360W 864.50

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 135,00

Frakt 282.72

Oppkravsgebyr? 44.64

-------------------------------------------------------------------------

Komplett totalt: 18086.42

 

Ok, nå ser vi at komplett er 6kr dyrere. Dette var lite det stod mellom, og det var dette med frakt og oppkravsgebyr fra komplett som avgjorde dette, ikke spør meg hvorfor ikke netshop har oppkravsgebyr som egen post. Og hvorfor netshop har billigere frakt, det er jo tross alt posten som frakter for dem begge. Om jeg må betale oppkravsgebyr fra netshop også vet jeg ikke, og om dette blir lagt på fra posten sin side ved henting vet jeg ikke, og jeg finner det ikke ut. Har ikke lyst å punge ut 40000 for to like pcer :dribble: .

Delene er så like som jeg klarte å få dem, om det er noe ulikt med dem så må det være noe som farge eller noe.

Jeg har prøvd SÅ godt jeg kunne, Satt i 30-40 min for å gjøre dette.

Uansett så vil jeg bare si til GRendal at han må bare velge komplett sitt tilbud p.g.a prisen, men at du ikke har sammenlignet like deler så då kan du ikke si at netshop er dyrere.

Og så var det snakk om 2.5% i rabatt fra netshop, kunne spurt komplett også, men får nok ikke rabatt der.

Og vil legge til at komplett tar nå nesten en uke å levere. Og når først posten får pakken så kommer den i løp av 2 dager. Mens netshop tok meg samlet 3 dager. Og at komplett sin returordning suger, måtte vente over en måned på nytt hovedkort. Om netshop har bedre ordning vet jeg ikke, men over en måned er ikke akkseptabelt for meg.

warillion, takk for fine kommentarer. skal ta de til etterretning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...