Gå til innhold

For liten partisjon...

Anbefalte innlegg

Eg har en disk på 36.89GB(formatert) som er delt opp i to partisjoner, C: og D:.

Det som e problemet e at C:-partisjonen e alt for liten(3.89GB), og eg får alltid en sånn pop-up-melding om "Liten diskplass". Kan eg overføre plass fra D:-partisjonen til C:-partisjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da trenger du et program som f.eks Partition Magic. Det kan forminske størrelsen på D: og deretter overføre den ledige plassen til C:

Ellers kan du forsøke å flytte swap-filen over til D: (virtual memory innstillinger), det gir deg typisk 6-700 MB mer plass.

Lenke til kommentar

I prinsippet så er det vanskelig å gjøre dette med det partisjoneringsystemet som følger med windows (XP?)

Men bruker du f.eks. Partition Magic, kan du fint repartisjonere partisjoner med innhold. Men du kan selvfølgelig bare reallkoere ledig plass.

Jeg bruker en C partisjon på mellom 10 - 20 gb.

Bruker du win xp vil jeg anbefale minst 15 gb, du kan fint klare det på mindre, men det kommer jo an på hvor mye programmer du skal installere, disse kan du jo også installere på en annen partisjon, men for mitt tilfelle som reinstallerer ganske ofte er det lettets å ha alt på samme partisjon, da du alikevel må installere all software på ny.

Lenke til kommentar

Kordan virker dette programmet då? Er dette riktig?:

-Eg høyreklikker på D: og trykker på "Resize/Move"

-Og så høyner eg MB kor? På "Free space before" eller "Free space after"? :dontgetit:

-Og ka gjør eg så???? :hmm:

Har aldri brukt programmet før... :(

Lenke til kommentar

Først må du frigi ( altså rezie til mindre) så mye plass du vil overføre til C:, da velger du Before, ettersom C: ligger before D:

Etterpå har du unallocated plass, denne allokerer du da til C: , ved å bruke rezise..

Endret av Folo
Lenke til kommentar

Nå har eg ikkje Partition Magic installert her.

1 Velg f.eks 10 gb mindre på D: og da må du også har 10 gb ledig på denne disken. dette skal være i starten på partisjonen. Altså Before. Apply og change. da må du antagelig restarte og så har du 10 gb "unallocated"

2. resize C: disken med maksimun ledig plass, så skal den bli 10 gb større. apply og change. (eller hva det nå er). restartes og så skal det være gjort.

Lenke til kommentar
Syns du ikke det er litt dritt når du formaterer, så forsvinner all MP3/film/warez/pr0n?

Formaterer aldri. Men kunne trenge det. Kanskje jeg skal formatere om 2 uker når alle delene til den nye pcen er kommet og satt på plass?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...