Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Win 98 og XP i nettverk...

Anbefalte innlegg

OK, vet det er mange som har spurt om dette og jeg har søkt endel i forumet. Problemet er at jeg kan se 98 maskina fra XP maksina, men jeg kommer ikke inn på den. Men det som er det rare er når jeg pinger får jeg bare time out. Dette får jeg fra begge pc'ene. Selv om jeg da kan se 98 pc'en fra xp pc'en. Jeg har satt fast Ip i samme range, samme sub-mask og samme workgroup. Det lyser i switchen at 98 maskina har kontakt. Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har åpna for lokal trafikk på det nettverkskortet jeg bruker til LAN på XP maskina. På 98 maskina har jeg ikke lagt inn noen firewall.

Skru av alt som har med brannvegger og gjøre, håpeløst og feilsøke med noe slikt påskrudd. At win9x ikke svarer på ping er svært merkelig hvis du ikke har noe som helst av BV inne. Reinnstaller TCP/IP på den i og med denne kan være korrupt.

Kan du pinge 127.0.0.1 på begge maskinene?

Lenke til kommentar
Skru av alt som har med brannvegger og gjøre, håpeløst og feilsøke med noe slikt påskrudd. At win9x ikke svarer på ping er svært merkelig hvis du ikke har noe som helst av BV inne. Reinnstaller TCP/IP på den i og med denne kan være korrupt.

Kan du pinge 127.0.0.1 på begge maskinene?

Greit. Begge PC'ene kan pinge seg selv ja. Reinstallerte TCP/IP på 98 pc'en uten at det hjalp noe. Begyner nesten å mistenke at det kan være noe med nettverkskortet, men det er ikke lenge siden jeg hadde det i en annen maskin som det funka fint på.

Lenke til kommentar
Begyner nesten å mistenke at det kan være noe med nettverkskortet, men det er ikke lenge siden jeg hadde det i en annen maskin som det funka fint på.

Kablene har du sjekket?

Defekte kabler kan lage masse krøll og ofte blir de glemt sålenge link-lyset lyser på kortet.

Lenke til kommentar
Kablene har du sjekket?

Defekte kabler kan lage masse krøll og ofte blir de glemt sålenge link-lyset lyser på kortet.

Har ikke sjekket kabelen. Trodde link lyset bare lyste når kabelen var ok jeg. Har du forslag til hvordan jeg kan teste den da? Kunne jo brukt et multimeter, men kabelen går gjennom et par vegger og greier så det kan bli litt vannskelig.

Lenke til kommentar

Flyttet en annen PC til der 98 maskina stod for å teste kabelen og da funka nettverket helt fint. Så da er kabelen i orden iallefall.

Edit: Prøvde å få 98 maskina til å motta IP automatisk, da fikk den bare en lokal adresse. Da jeg prøvde å renewe denne fikk jeg til svar at DHCP server is unavailable.

Endret av oifind
Lenke til kommentar
Edit: Prøvde å få 98 maskina til å motta IP automatisk, da fikk den bare en lokal adresse. Da jeg prøvde å renewe denne fikk jeg til svar at DHCP server is unavailable.

Prøv og sett kortet til 10Mb/s og halv duplex, gir ikke dette noen endring så prøv et annet kort, du bør også sjekke den for spyware i og med jeg har opplevd at disse raserer nettverksoppsettet, kjør en socket-fiks som linken peker på og se.

http://www.cexx.org/lspfix.htm

Lenke til kommentar
Satte på 10mb/s half og da funka det gitt. Men merkelig er det, for jeg kjørte 100mb/s full da jeg kobla til den andre pc'en for å teste kabelen. Uansett, tusen takk for alle svar!

Antagelig dårlig eller feilkoblet kabel, kobl alltid etter skjema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...