Gå til innhold

Opprativsystemet på hvilken disk?

Anbefalte innlegg

Har en raptor 37.5gb og en seagate 7200.7 ultra 200gb s-ata disker, jeg har pr dags dato hatt os på raptoren partisjon på 7.4gb, og resterende til spill og programmer. 200gb til filmer, musikk, bilder o.l

Må legge inn Xp på ny, hva ville dere gjordt?

XP på raptoren, ELLER hatt den KUN til spill og programmer?

Eller XP på 200Gb disken?

Vil jeg merke om at XP ligger på en 10000rpm kontra en 7200rpm disk???

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet noe om dette. En kompis har den på raptoren, og starter windows på ca 8 sek...

:cool: Er det ikke bare oppstarten som er fordelen med en rask disk, mener at når os er startet så er det meste gjordt på ein måde, tog du an :p

Det er vel programmer, spill som en kjører etterpå som trenger en kjapp disk! Trenger ikke noen kjapp oppstart, da den står på nesten 24/7/52

Lenke til kommentar
Jeg ville kun hatt OS på raptor disken og spil, filmer++ på 200GB disken....

Enig! Alt som er innstallert bør ligge på samme partisjon på begynnelsen av den raskeste disken. Resten av den raskeste disken kan du fylle opp med ting du bruker skjelden eller som krever lite. F.eks backup av viktige egenproduserte ting som digitalbilder, dokumenter etc. fra den andre disken. Alt det innstallerte bør ha god plass å boltre seg på (ca 50% ledig plass er OK)

mp3, filmer, iso'er, nedpakkede spill og programmer kan gjerne ligge på 200GB'en.

PS. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt en ekstern 200GB til for å ha backup av 200GB'en. (200GB fordelt på ørten CD/DVD er noe herk)

Lenke til kommentar

Enig! Alt som er innstallert bør ligge på samme partisjon på begynnelsen av den raskeste disken. Resten av den raskeste disken kan du fylle opp med ting du bruker skjelden eller som krever lite. F.eks backup av viktige egenproduserte ting som digitalbilder, dokumenter etc. fra den andre disken.

Trenger virkelig os en kjapp disk når det først har startet??? det bruker nærmest konstant samme mengde ram/cpu når det har startet, ifølge task manager!, mens når en starter et spill/program så trenger det med engang mer cpu/ram +kjapp hd???

Er det ikke da bedre å kjøre spill o.l fra den raskeste disken da? :hmm:

Lenke til kommentar

Enig! Alt som er innstallert bør ligge på samme partisjon på begynnelsen av den raskeste disken. Resten av den raskeste disken kan du fylle opp med ting du bruker skjelden eller som krever lite. F.eks backup av viktige egenproduserte ting som digitalbilder, dokumenter etc. fra den andre disken.

Trenger virkelig os en kjapp disk når det først har startet??? det bruker nærmest konstant samme mengde ram/cpu når det har startet, ifølge task manager!, mens når en starter et spill/program så trenger det med engang mer cpu/ram +kjapp hd???

Godt spørsmål (det første altså)

Men det andre høres ut som om du har tenkt å kjøre spill fra en annen disk enn OS-disken. Dette synes jeg høres ut som en dårlig ide. Man bør ha alt innstallert samlet på ett sted. Og da mener jeg alt (OS, spill, programmer osv)

Lenke til kommentar

Godt spørsmål (det første altså)

Men det andre høres ut som om du har tenkt å kjøre spill fra en annen disk enn OS-disken. Dette synes jeg høres ut som en dårlig ide. Man bør ha alt innstallert samlet på ett sted. Og da mener jeg alt (OS, spill, programmer osv)

Har alltid trodd at det må være bedre og ha prog og spill på en annen disk, men jeg er jo ikke sikker.

Noen andre som har noen mening om dettte?

Lenke til kommentar
Har alltid trodd at det må være bedre og ha prog og spill på en annen disk, men jeg er jo ikke sikker.

Bare for å begrunne hvorfor jeg mener dette:

* Man må som regel innstallere både OS, programmer og spill på nytt hvis man først skal innstallere OS'et på nytt. Det gjør det enklere å formatere og reinnstallere når man har alt samlet. Da finner ikke det nye OS'et rester av ikke-fungerende spill og programmer på andre partisjoner som kan føkke til OS-partisjonen.

* Både OS, spill, programmer og swapfil har en gjennomsnittlig filstørrelse som er ganske liten (ofte langt under 1MB per fil). Dette gjør igjen at aksesstiden blir den dominerende flaskehalsen for ytelse.

* For å få best mulig ytelse er det derfor viktig å redusere den gjennomsnittlige aksesstiden så mye som mulig.

* Dette kan man gjøre på mange måter, men de mest vanlige og viktigste er:

- å holde dataene samlet (alt på samme partisjon)

- defragmentert (fragmenter i hytt og pine øker aksesstiden)

- på den disken med raskest aksesstid (soleklart raptoren i dette tilfellet)

- og på en begrenset del av disken (f.eks alt innenfor en 30GB partisjon)

- og plassere denne partisjonen på begynnelsen av disken (for å få høy lagringstetthet per fysisk "sylinder" og dermed fordelt partisjonen på færrest mulige "sylindere", noe som gir minst mulig aksesstid. En bieffekt er at man samtidig får man også den høyeste overføringshastigheten på store filer, selv om dette har lite å si på ytelsen på grunn av få store filer på denne partisjonen)

* Man kunne nok også ha lagt to partisjoner etter hverandre, f.eks. C: "OS" og D: "Spill", men spillene jobber ganske mye samtidig med OS'et og lesearmen må derfor ofte hoppe den lange veien mellom de to partisjonene. Hvis alt lå på samme plass ville lesearmen gjennomsnittlig beveget seg kortere avstand, noe som gir lavere aksesstid og dermed høyere ytelse.

Lenke til kommentar

Bare for å begrunne hvorfor jeg mener dette:

* Man må som regel innstallere både OS, programmer og spill på nytt hvis man først skal innstallere OS'et på nytt. Det gjør det enklere å formatere og reinnstallere når man har alt samlet. Da finner ikke det nye OS'et rester av ikke-fungerende spill og programmer på andre partisjoner som kan føkke til OS-partisjonen.

* Både OS, spill, programmer og swapfil har en gjennomsnittlig filstørrelse som er ganske liten (ofte langt under 1MB per fil). Dette gjør igjen at aksesstiden blir den dominerende flaskehalsen for ytelse.

* For å få best mulig ytelse er det derfor viktig å redusere den gjennomsnittlige aksesstiden så mye som mulig.

* Dette kan man gjøre på mange måter, men de mest vanlige og viktigste er:

* Man kunne nok også ha lagt to partisjoner etter hverandre, f.eks. C: "OS" og D: "Spill", men spillene jobber ganske mye samtidig med OS'et og lesearmen må derfor ofte hoppe den lange veien mellom de to partisjonene. Hvis alt lå på samme plass ville lesearmen gjennomsnittlig beveget seg kortere avstand, noe som gir lavere aksesstid og dermed høyere ytelse.

Så min teori som jeg har hele tiden sagt til andre at det er greit å ha en partisjon til os, en til spill og en til musikk o.l (evt egen hd) slik at en kun trenger å legge inn os på den samme partisjonen ved et evt krasj, blir feil :no: For det ender med at jeg sletter den store for å rydde opp på den etter en formatering av c:/

Jeg tror jeg nå skal bruke raptoren som hel disk til os, spill og programmer. det har jeg egentlig gjordt nå også, men den er partisjonert som c og d.

200Gb fyller jeg raskt opp med musikk, film, bilder og hele uinstalerte spill.

Lenke til kommentar

Det er en fordel med å ha OS på egen partisjon (C:) og programmer/spill på egen partisjon (D:). Det er at ved re-installasjon av OS så må du likevel installere programmene/spillene på nytt, men da vil du beholde mange egendefinerte instillinger i spillene/programmene siden de ofte er lagret i program mappene.

Lenke til kommentar
Det er en fordel med å ha OS på egen partisjon (C:) og programmer/spill på egen partisjon (D:). Det er at ved re-installasjon av OS så må du likevel installere programmene/spillene på nytt, men da vil du beholde mange egendefinerte instillinger i spillene/programmene siden de ofte er lagret i program mappene.
Man kunne nok også ha lagt to partisjoner etter hverandre, f.eks. C: "OS" og D: "Spill", men spillene jobber ganske mye samtidig med OS'et og lesearmen må derfor ofte hoppe den lange veien mellom de to partisjonene. Hvis alt lå på samme plass ville lesearmen gjennomsnittlig beveget seg kortere avstand, noe som gir lavere aksesstid og dermed høyere ytelse.

Som Simen1 sa ovenfor, det hørtes ganske fornuftig ut...

Lenke til kommentar

Eg gjer det på denne måten:

160GB = Lagring av filer, filmer, musikk osv...

36GB = OS, programmer, spel osv..

Eg har delt raptoren i 2, slik at eg har 1 partisjon med Windows, og ein til andre ting, eventuelt programmer dersom eg skulle bruke opp dei 17 på OS partisjonen.

Lenke til kommentar
Eg gjer det på denne måten:

160GB = Lagring av filer, filmer, musikk osv...

36GB = OS, programmer, spel osv..

Eg har delt raptoren i 2, slik at eg har 1 partisjon med Windows, og ein til andre ting, eventuelt programmer dersom eg skulle bruke opp dei 17 på OS partisjonen.

Ja det er akkurat slik jeg også pleier å gjøre det, men her kommer Simen1 med et godt argument :hmm:

Lenke til kommentar

Vel, ytelsemessig mener jeg det er best å gjøre det på den måten jeg nevnte, men jeg forstår jo også at det kan være praktisk å ha det på to forskjellige partisjoner dersom det er mulig å ta vare på innstilligner savinger osv uten å kludde det til for windows neste gang man innstallerer. Ofte tar man også en full reinnstall også for å få bort gamle programrester og innstillinger som føkker til enkelte programmer og spill.

En måte å få både i pose og sekk er å opprette en katalog "D-disk" på C: som er en virituell partisjon (D:) Disse vil ligge på fysisk samme partisjon, men vil se ut som to partisjoner. Man må bare huske å kopiere innholdet over til en annen fysisk partisjon før man skal formatere C: og reinnstallere windows. Etterpå kopierer man bare tilbake til ei tom mappe "D-disk" på C: og setter den til å være virituell partisjon igjen. Da får man både i pose og sekk!

Lenke til kommentar
En måte å få både i pose og sekk er å opprette en katalog "D-disk" på C: som er en virituell partisjon (D:) Disse vil ligge på fysisk samme partisjon, men vil se ut som to partisjoner. Man må bare huske å kopiere innholdet over til en annen fysisk partisjon før man skal formatere C: og reinnstallere windows. Etterpå kopierer man bare tilbake til ei tom mappe "D-disk" på C: og setter den til å være virituell partisjon igjen. Da får man både i pose og sekk!

Det hadde jeg glemt, hvordan er det man gjør det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...