Gå til innhold

Kan ikke operatørene betale oss i stedenfor?


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer, hvofor kan ikke operatørene (i hovedsak telenor og netcom) betale oss forbrukerne f. eks 1500 for å opprette et abb.? Jeg kunne godt tenkt meg en slik deal. bedre og gjøre det slik en å la butikkene få de pengene for og gi oss en billig telefon ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke butikkene som får pengene for og gi oss billigere telefon.

NetCom, Telenor, Tele 2 o.s.v. Kjøper inn store kvanti med telefoner fra Nokia, SE, Siemens, Panasonic o.s.v for og kunne selge de billigere. Men for og kunne selge de billig krever de en bindingstid på 12mnd, slik at de får noe igjen for at de betalte store deler av telefonen din.

 

Tenshi

Lenke til kommentar
ah, så det er slik det henger sammen... jaja, en fin ordning er det ihvertfall ;)

Helt ening. Ordningen er genial. Skjønner ikke hvorfor forbrukerrådet og andre klager over over denne ordningen. Har man ikke lyst til å legge ut kr 5000,- for en ny tlf, så er det iallefall for meg, og sikker mange andre helt greit å binde seg til en operatør i 1 år. Et abonnement må man stort sett allievel ha. For de av dere som er helt uenige, så kjør på. Bare la meg få ha denne valgfriheten, så kan dere gå å kjøpe dere en ny tlf uten binding.

Lenke til kommentar
Klart Dere skal få ha valgfriheten...selvfølgelig.

Når ikke logikken og den økonomiske sansen fungerer så.....

Mobilkjøp skjer ikke sjelden på impuls, eller man ser seg ut en mobil man bare MÅ ha. Om det skorter med penger, er sponsing greit. Men som Term2 er inne på, kan det lett bli en telefon som blir dyrere enn om man skulle kjøpe den "reint". Spesielt forkom dette med 18-måneders "slaveavtalene" som ikke lenger tilbys privatkunder, etter press fra forbrukerrådet. Men de eksisterer for de som ennå er bundet av dem. Heldigvis var det ikke dyrere å si opp en 18-måneders avtale enn en 12-måneders. Jeg hoppet av en slik avtale.

Lenke til kommentar
Det er ikke butikkene som får pengene for og gi oss billigere telefon.

NetCom, Telenor, Tele 2 o.s.v. Kjøper inn store kvanti med telefoner fra Nokia, SE, Siemens, Panasonic o.s.v for og kunne selge de billigere. Men for og kunne selge de billig krever de en bindingstid på 12mnd, slik at de får noe igjen for at de betalte store deler av telefonen din.

 

Tenshi

Nei nei nei. Dette er feil. Kun operatørlåste telefoner (som det blir mindre og mindre av, er omtrent bare kontanttelefoner igjen av de), kommer "direkte" fra Telenor eller Netcom eller noen andre (Fra fabrikken som de bruker), og så til grossist.

 

Alle andre, dvs over 90% av telefoner som blir solgt her i norge med abonnement kommer direkte fra produsent til grossist, og selges så ut til butikkene. Her skjer det INGEN subsidiering fra operatørene.

 

Så en telefon kommer inn til butikkene med vanlig kostpris.De abonnementstelefonene som er operatørlåst og kommer fra operatør, har litt lavere kost, gjerne ca en 100-200,- Det er når en kunde kommer og binder sitt abonnement opp, at subsidieringen kommer inn i systemet.

 

Denne subsidieringen går via faktura til butikken etter at salget har funnet sted, og fører til at butikkene kan gi gode priser på ellers dyre telefoner. Provisjonene ligger i dag rundt 1500,-, og fører til at kunder sparer mer penger enn på å få 1500,- utbetalt kontant fra feks telenor. Dette er fordi at momsen på en vare legges på til slutt, og den totale momsen betalt blir derfor mindre på en telefon til 1000,- enn en til 3000,-. Det fører til at butikken kan slå av mer enn 1500,- på en telefon.

 

De fleste butikker tjener så og si det samme på hver telefon med abo og uten, men de får solgt flere telefoner da kunder ikke behøver å bruke så mye penger.

 

Håper dette ga litt mer klarhet..selv om det er kronglete skrevet (jeg er trøtt..).

 

Men..ordningen er etter min mening strålende :)

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, hvofor kan ikke operatørene (i hovedsak telenor og netcom) betale oss forbrukerne f. eks 1500 for å opprette et abb.? Jeg kunne godt tenkt meg en slik deal. bedre og gjøre det slik en å la butikkene få de pengene for og gi oss en billig telefon ;)

Har ikke netcom en greie med at om du binder abonnementet ditt i 12 måneder får du 1200 kr å ringe for? Menere å ha lest den på http://minside.netcom.no en gang. En kammerat av meg fikk 1000 kroner av Tele2 om han bandt seg i 12 måneder til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er ikke butikkene som får pengene for og gi oss billigere telefon.

NetCom, Telenor, Tele 2 o.s.v. Kjøper inn store kvanti med telefoner fra Nokia, SE, Siemens, Panasonic o.s.v for og kunne selge de billigere. Men for og kunne selge de billig krever de en bindingstid på 12mnd, slik at de får noe igjen for at de betalte store deler av telefonen din.

 

Tenshi

Nei nei nei. Dette er feil. Kun operatørlåste telefoner (som det blir mindre og mindre av, er omtrent bare kontanttelefoner igjen av de), kommer "direkte" fra Telenor eller Netcom eller noen andre (Fra fabrikken som de bruker), og så til grossist.

 

Alle andre, dvs over 90% av telefoner som blir solgt her i norge med abonnement kommer direkte fra produsent til grossist, og selges så ut til butikkene. Her skjer det INGEN subsidiering fra operatørene.

 

Så en telefon kommer inn til butikkene med vanlig kostpris.De abonnementstelefonene som er operatørlåst og kommer fra operatør, har litt lavere kost, gjerne ca en 100-200,- Det er når en kunde kommer og binder sitt abonnement opp, at subsidieringen kommer inn i systemet.

 

Denne subsidieringen går via faktura til butikken etter at salget har funnet sted, og fører til at butikkene kan gi gode priser på ellers dyre telefoner. Provisjonene ligger i dag rundt 1500,-, og fører til at kunder sparer mer penger enn på å få 1500,- utbetalt kontant fra feks telenor. Dette er fordi at momsen på en vare legges på til slutt, og den totale momsen betalt blir derfor mindre på en telefon til 1000,- enn en til 3000,-. Det fører til at butikken kan slå av mer enn 1500,- på en telefon.

 

De fleste butikker tjener så og si det samme på hver telefon med abo og uten, men de får solgt flere telefoner da kunder ikke behøver å bruke så mye penger.

 

Håper dette ga litt mer klarhet..selv om det er kronglete skrevet (jeg er trøtt..).

 

Men..ordningen er etter min mening strålende :)

Provisjons prisene er på telenor er:

 

Privat + 2048 kr

Privat 868 kr

Djuce 1426 kr

Djuce nonstop 2048 kr

 

Og en annen ting i norge er det 2 store grosister på mobiltelefoner og den ene er eid av telenor. De fleste grosister selger alle telefoner med og uten operatør løs men med 2 forskjellige priser. Så det er opp til butikkene og ta inn det de ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...