Gå til innhold

Passer dette bra sammen?

Crossy

Anbefalte innlegg

Eg skal bestille pc forhåpentligvis før morgendagen :) Det eg trenger litt hjelp med nå i "slutten", er ramen.

Her er systemet :

Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz

Intel Pentium 4 - 3.0GHz / 800MHz / 512K, Socket PGA478 Boxed HT

Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

Western Digital Raptor 36GB S-ATA 10000 RPM

Maxtor 160GB S-ATA 7200RPM

Western Digital 120GB IDE 7200 RPM

Cooler Master Fulltower, "Stacker"

MIST, 480W, ATX12V, Sort

Harddisk kjøler

2X 120mm Delta vifter

2x 80mm Delta vifter

Minne : OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum, PC-3500 2x512MB (2,5-3-2-8) 433MHz.

Er litt usikker på minnefronten, men den pakken som vist ovenfor skal vel være ganske bra? Vil alt eg har skrevet ovenfor passe sammen?

Eg er ikke en pro overklokker, men har lyst å ha litt mulighet til overklokking idet pcen begynner å bli litt for dårlig, slik at eg kan tyne ut det siste av kraft :innocent:

Eg spiller en del, men er og en ivrig film lager ;)

Takker for alle svar! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette fant eg på OCZ sine hjemmesider ( Her )

4 DIMM Slots; DDR266,333,400

Betyr dette at den ikke kan kjøre på mer enn 400 Mhz?

For lenger ned på sida :

Recommended OCZ Memory Modules

EL Gold

OCZ PC4000 EL DDR

På Netshop fant eg denne informasjonen :

Denne serien fra OCZ (Gold-serien) er spesielt beregnet for bruk på hovedkort med i865 eller i875 chipset, og har en ekstrem ytelse på disse kortene.

Hovedkortet som eg har valgt ut har dette chipsettet, og viss eg da kjøper minnebrikker i "Gold serien" så vil jo brikkene yte mer, enn f.eks. Platinum ville ha gjort?

Eg er svært usikker på dette emnet nå, siden det også under spesifikasjoner på hovedkortet står at det støtter PC3200. Eg vil jo ikke kjøpe ram som ikke passer :cry:

Når det gjelder prosessoren så skifter eg den over til Pentium 4 3Ghz, prescot. Siden den overklokka til 3,6 Ghz raser fra Northwood i ytelse :)

Lenke til kommentar

For det første, ingen brikkesett med DDR1 RAM i dag støtter mer enn DDR400MHz minnehastighet, dvs at alt over det blir overklokking. Når et HK støtter PC3200 RAM å betyr det at maks offisiell minnehastighet er DDR400MHz, men det går (som oftest) en god del høyere enn det (det kalles overklokking). I tillegg er alle minnebrikke bakoverkompatible (kan kjøres på annen hastighet enn absolutt maks), så hvis du kjøper PC4000 RAM, kan du kjøre det på PC3200 hastighet hvis du vil.

(Til ditt system må du ha PC3200 RAM eller høyere).

Siden du skal opp på 3,6GHz bør du ha RAM som greier minst 240MHz FSB (DDR480MHz) det vil si at PC3500 er litt knapt, så kanskje OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum PC-3700 2x512MB (3-3-2-8) 466MHz eller OCZ 1024MB Dual Channel Gold E.L. PC-4000 512 x 2 kit (2,5-4-4-8) 500 MHz er noe for deg (selv om slik overklokking kanskje ikke er for nybegynnere :hmm: )

Ellers blir den CPU'en rimelig varm og du må derfor passe på å få tilstrekkelig kjøling :yes:

Lenke til kommentar
Takk! Det var veldig informativt. Men viss eg kjøper et OCZ Gold på 500Mhz, og eg ikke klokker det, vil kortet da yte mindre enn viss eg hadde hatt et kort på 400 Mhz?

Der kommer vi inn på det med minne timings (hvor lang tid det tar for minnet å aktivere/skrive/deaktivere og sånt), timingsene er som regel høye (dårlige) ved høye frekvenser (MHz), den beste brikken på DDR400MHz (Corsair XMS3200XL 512MB) kommer med timings 2-2-2-5 originalt, mens de brikkene du peker til kommer med 2,5-4-4-8 (som er rimelig høyt) som standard.

Dette er timings som brikkene klarer ved maks oppgitt hastighet (DDR500MHz i ditt tilfelle), men hvis du ikke kjører dem på maks, la oss si DDR400MHz, skal du ikke se bort i fra at du kan greie å kjøre dem 2,5-3-2-7, som ikke er så utrolig dårlig.

Så hvis du bare kjører den på DDR400MHz vil du nok tape en del ytelse kontra en skikkelig DDR400-brikke, men når du skrur opp frekvensen (MHz) får pipen en annen lyd :yes:

Lenke til kommentar

heeeeiii veeent!!! du har satt opp en ide disk! FY! ide og s-ata er bad sammen. lover deg: kjøper du den, vil du etter en uke ta ide'en med ut i skogen og knuse den med en slegge! for du vil finne ut at alt som ligger på ide'en hakker som bare eff

Lenke til kommentar
Eg har ikke vært så mye borti overklokking før, men er det vanskelig å klokke rammen til 500 Mhz? ( Nå er det rett før kjøp :p )

Visst eg kjøper DDR400, kan eg ikke overklokke cpuen til 3,6Ghz da?

Når man overklokker, overklokker man som ofteste hele systemet FSB og minnebussen (man går best ytelse ved å kjøre dem synkront, dvs 1:1).

Dvs at hvis du kjøper en (eller flere) PC4000 brikke® og skal klokke en Intel Pentium 4E 3GHz opp til 3,6GHz, så lar du FSB og minnebussen kjøre synkront og deretter skru FSB opp til 240MHz (CPU'en har en mulitplier på 15, 240MHz * 15 = 3600MHz = 3,6GHz). CPU'en kommer sannsynligvis til å bli rimelig varm på den hastigheten, og du må nok også regne med å øke spenningen litt (begynner å bli avansert klokking), så god kjøling er viktig her.

Lenke til kommentar
Eg trur eg kjøper desse eg : http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3677

Er dem bra? ( Begynner å bli sliten :p )

Helst begrunn :)

De brikkene er knall de :yes:

Kommer med flotte timings på DDR400-hastighet, og skulle du finne ut at du ville klokket kommer de isåfall litt oppover på beste timings, og slakker du i tillegg på timingsene kan du regne med å komme opp i ganske store hastigheter :thumbup:

Edit: Se testresultatene til hardware.no

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
heeeeiii veeent!!! du har satt opp en ide disk! FY! ide og s-ata er bad sammen. lover deg: kjøper du den, vil du etter en uke ta ide'en med ut i skogen og knuse den med en slegge! for du vil finne ut at alt som ligger på ide'en hakker som bare eff

Neida. Hvis han har en Pata-disk i reserve kan han fint sette den som en lagringsdisk, det er best og vente med å montere den til han har installert OS på Sata-disken.

Har 3 maskiner med både sata og pata montert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...