The_Lobster Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Jeg skal bygge meg en ny pc, i et chieftec dragon workstation kabinett. Også lurte jeg på, om man trengte noen flere vifter enn den som kommer med en boxed cpu?(den "lufter" jo bare prosessoren) Jeg har kjøpt en P4 1.6Ghz Boxed prosessor. Forresten, hvor høyt kan man overklokke en 1.6 ghz prosessor? Og burde man ha noen slags vifter som starter en "luft strøm" gjennom kabinettet? Jeg har hørt at chieftec kabinettet skal være ganske luftig... Trengs det? Isåfall, hva skal jeg velge? Jeg har aldri vært noen kløpper på det feltet.. Joachim [ Denne Melding var redigert av: The_Lobster på 2002-04-25 08:08 ] Lenke til kommentar
JonV Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Enermax vifter er fine. de har regulering av hastighet. 1 foran som trekker inn. 1 bak som blåser ut. Men på P4 maskiner trengs det vel ikke. lav temp i utgangspunktet Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Selv om p4 har lav temp i uytgangspunktet er det alltid bra å få kjølt ned harddisker også. Og jo kaldere, jo bedre... Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Monterte to papst(8412NGL) vifter(12bd) i mitt chieftec. En fremme som suger inn og en bake som blåser ut. Temp. ble faktisk 6-7 grader lavere. Ikke er det noe lyd av viftene heller. Eneste som bråker, er vifta til grafikkortet. _________________ P4 [email protected] NORTHWOOD ASUS P4T-E 512 MB Samsung RD-ram Asus GF2 PRO WD 40GB [ Denne Melding var redigert av: engen på 2002-04-25 14:40 ] Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Sett inn en vifte i harddisk-skuffa som blåser luft inn, så blir harddisken(e) nedkjølt. Chieftec-kabinettet har muligheten til dette. Spe på med en i bakkant som blåser ut, så er du i boks. Garantert kjølig og fint kabinett. Enermaxviftene funker veldig bra. Dersom de står på laveste hastighet, er de knapt hørbare. I tillegg er de ikke så dyre. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Min erfaring er at Papstviftene har en mye mer behagelig støy enn enermax. Enermax har kulelager, papst har glidelager. Når du først har fått deg en kald intelmaskin må du ikke putte inn for mye støy... Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Er det noen som kan forklare godt hva forskjellen på glidelager og kulelager? Lenke til kommentar
vegge Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Her er noen tråder du kan lese gjennom... Enermaxviftene støyer! Valg av kabinett Chieftec Dragon... vifter Stille maskin [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-04-25 15:15 ] Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 25. april 2002 Forfatter Del Skrevet 25. april 2002 Jeg tror jeg går for paps vifter... Synes det høres bra ut med en vifte i fronten som suger inn luft og en bak som "pusher" ut luft... Men hvilken type skal jeg velge? På komplett.no har de følgende: [*]PAPST Kabinett Vifte 120x120x25mm m/5,25" kontakt [*]PAPST Kabinett Vifte 80x80x25mm m/5,25" kontakt [*]PAPST Kabinett Vifte 92x92x25mm m/5,25" kontakt Og hvor i chieftec kabinettet skal jeg montere dem? (har aldri montert noen vifte før....) Og følger det med en vifte på skjermkortet?(har valgt ati radeon 8500le) Om jeg har gjennomstrømming med luft gjennom kabinettet skulle jeg tro at harddisken kommer ned i passe temp. Harddisken pleier jo å tåle sånn passe høy varme.. eller? Takk for all hjelp! Joachim Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Alle plassene unntatt 1 er tilpasset 80x80mm vifter, mens plassen over strømforsyningen kan du bruke 92x92mm. Dersom du ikke har planer om å handle noe annet på komplett.no ville jeg sjekket: http://www.netconnection.no http://www.3dfxcool.no http://www.microplex.no http://www.databutikken.com Tror alle disse har papst vifter, og alle har bedre prisen enn komplett (tror jeg). Lite tips hvertfall. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 15:04, eldorado2097 skrev:Er det noen som kan forklare godt hva forskjellen på glidelager og kulelager? Som du ser, så ligger det jo i navnet at lageret består av rullende kuler. Kulelager Bildekilde: http://www.industria.co.uk/commerci.htm Et glidelager derimot har ingen kuler, her er akselen som oftest "lagret" opp i en bronsehylse. I lengden er et kulelager mer holbart. [ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-04-25 16:09 ] Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 25. april 2002 Forfatter Del Skrevet 25. april 2002 Hvis man skal suge luften inn og dytte den ut igjen på andre siden... Burde man ikke ha et støvfilter på inngangen der luften blir sugd inn? Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: On 2002-04-25 16:16, The_Lobster skrev:Hvis man skal suge luften inn og dytte den ut igjen på andre siden... Burde man ikke ha et støvfilter på inngangen der luften blir sugd inn? Jo, det er nok en fordel. Har du plass rett foran inn-viften(e), bruk et filter med holder som f.eks. de du får kjøpt hos Microplex. Har du ikke plass, kan du sikkert tilpasse en bit filtermatte (av den typen støvsugere har mellom pose og motor) et sted i luftveien foran viften. Dragon-kabinettet har ikke plass til filterholder på selve viftene i fronten, men det er god plass til "støvsugerfilter" bak kabinettets frontdeksel. (Regn med å måtte bruke tape.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå