Elyas Machera Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Vet dere noe om skadevirkningene dette har? Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Utarmet uran som blir deponert i lungene vil kunne utgjøre en trussel og innebære en reell risiko for utvikling av kreft lang tid etter eksponering. Løselige uranforbindelser tas lett opp i kroppen og kan føre til skade blant annet på nyrene, men disse skadene er vanligvis ikke permanente. Det er derimot ingen kjente alvorlige helseeffekter fra uranstøv ved eksponering på hud. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Utarmet uran som blir deponert i lungene vil kunne utgjøre en trussel og innebære en reell risiko for utvikling av kreft lang tid etter eksponering. Løselige uranforbindelser tas lett opp i kroppen og kan føre til skade blant annet på nyrene, men disse skadene er vanligvis ikke permanente. Det er derimot ingen kjente alvorlige helseeffekter fra uranstøv ved eksponering på hud. Høres hyggelig ut. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 (endret) Morfaren til en jeg kjenner jobber med forskning på radioaktivitet, og i følge ham er blyet i kulene som er innesluttet med utarmet uran farligere for miljøet enn uranen itself... Så han mente at mediene blåste opp det at det ble oppdaget at men brukte utarmet uran i Kosovo, og det er den eneste profesjonelle meningen jeg har hørt, så om noen vet noe annet så kan jeg godt skifte mening..¨ Edit: To poster mens jeg skrev... Hvis man får utarmet uran i lungene er jeg mer bekymret over måten man fikk det inn på... Medmindre man liker å sniffe ammunisjon pga. for mye CS-spilling for man kom inn i forcen er jeg mer bekymret for kula som plasserte uranen der enn uranen i ettertid... Endret 25. juli 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Høres hyggelig ut. Ja, moralen må være å ikke rote seg bort i utarmet uran med mindre du må... Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 25. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2004 Det er vel et fakta at både lokal-befolkningen i Sør-Irak og soldater under Golf-krigen har mer kreft/sykdommer nå enn før/enn andre. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Vel som regel blir du vel drept før du får oppleve skaden av uranet. Utarmet uran ble (blir) brukt i amonusjon ikke pga sin radioaktivitet men pga høy vekt. Som de fleste ved gjør tyngre ting mer skade siden kraft er avhengig av masse. Altså en kule som er like stor som en "vanlig" men som veier kanskje 3 ganger mer, vil med samme hastighet som den vanlige kula kunne skape mye mer ødeleggelse når den treffer noe, og kanskje også trenge gjennom kraftig pansrede kjøretøy. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Jeg ville være mer bekymret for avrenning fra skytefeltene enn for forurensing av krigsområder. Avrenning av bly fra skytefelt har vært ansett som en potensiell miljøskade i mange år. Blindgjengere, d.v.s udetonert ammunisjon vil alltid være den største trusselen i tidligere krigsområder. Hvor brukes forresten utarmet uran? Det må vel være i panserbrytende ammunisjon. 12,7 mm...? Angående Sør-Irak vil jeg tro høyere sykelighet der kan knyttes til de enorme brannene som oppsto når Irak satte fyr på oljefeltene under tilbaketrekningen i 1991. De varte i ganske mange uker, og delvis forbrent olje er ikke sunt å få i seg. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 (endret) Det er vel et fakta at både lokal-befolkningen i Sør-Irak og soldater under Golf-krigen har mer kreft/sykdommer nå enn før/enn andre. Det er vel fakta at Irak tente på noen oljebrønner under gulfkrigen? edit: baldviking nevnte det før meg.... Hvor brukes forresten utarmet uran? Det må vel være i panserbrytende ammunisjon. 12,7 mm...? Det brukes til, som du selv sier, panserbrytende ammunisjon. Fordi massetettheten er mye høyere enn andre metall(legeringer), skjærer kulene igjennom som en kniv ivarmt smør. Endret 25. juli 2004 av Manuel Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Det er vel et fakta at både lokal-befolkningen i Sør-Irak og soldater under Golf-krigen har mer kreft/sykdommer nå enn før/enn andre. Nja. Mener jeg leste noe om dette engang, og det var riktig at det var registrert langt flere krefttilfeller i Irak etter gulfkrigen, samtidig var det ikke noe flere kreftilfeller enn det som var vanlig i vestlige land. Så det kunne skyldes mangelfull registrering tidligere. Uansett, jeg klarer ikke hoste opp noe dokumentasjon på dette i farta, er lenge siden jeg leste om det, men jeg vet en fyr på NTNU hadde et langt dokument liggende på nettet der han konkluderte med at det ikke var noe bevis for at utarmet uran utgjorde noe helseskade. Skal se om jeg kan finne frem til den etterhvert. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/uran/ Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 25. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2004 (endret) Vet ikke hva jeg skal tro, det finnes massevis av motstridende rapporter Vet dere noe om golfkrig-veteranerne da? Endret 25. juli 2004 av Elyas Machera Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Vet ikke hva jeg skal tro, det finnes massevis av motstridende rapporter Vet dere noe om golfkrig-veteranerne da? Uansett så er uran ikke stabilt. I dette tilfellet bruker man isotopen U-238. Denne vil henfalle (i en mye større grad enn grunnstoffer som ligger litt "lavere" i periodetabellen og en del av massen vil "forsvinne" i form av gammastråling. Denne strålingen påvirker levende celler. Derimot så er det ingenting som tyder på at de små mengdene som brukes i ammunisjon er skadelig med mindre man plukker opp splintene. Jeg tror også at man forsterker effekten hvis f.eks et barn leker med splintene fra kulene: Fører man uranbitene nærmere hverandre vil prosessen fremskyndes. Jeg skulle tro at uranet i prosjektilet er kapslet med bly og aluminium. Derfor blir "restene" kun farlige når de treffer noe hardt, f.eks metall, og kulen splintres (hvor uranspissen farer rett igjennom metallet). Når det er sagt er jeg usikker på egenskapene ved denne isotopen, annet enn at den er mer stabil enn den typen uran som brukes i f.eks atomkraftverk(U-235). Men den har likevel de egenskapene militæret favoriserer: Tyngde/massetetthet og det finnes masse av det (i forhold til u-235). Hvis du er interessert kan du vel prøve et søk på google. Nøkkelordet er "depleted uranium" Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Jeg ville være mer bekymret for avrenning fra skytefeltene enn for forurensing av krigsområder. Avrenning av bly fra skytefelt har vært ansett som en potensiell miljøskade i mange år. Det spørs hvem du spør. Bly er som kjent et naturlig grunnstoff, og hvorvidt utslipp av bly fra skyting er skadelig eller ikke er sterkt omdiskutert. Blindgjengere, d.v.s udetonert ammunisjon vil alltid være den største trusselen i tidligere krigsområder. Udetonerte landminer ser jeg på som et større problem Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Alle tungmetaller er naturlige. Det betyr ikke at de ikke gir miljøskade om vi omgjør dem til en tilstand hvor de kan ende opp i leveren vår eller fugleegg. Blyets dokumenterte skadevirkninger var tross alt hovedårsak til at vi avskaffet blytilsetning i bensin. Landminer er et problem i noen konfliktområder. Landminer har ikke vært noe stort problem i Irak. Minene langs grensen mot Kuwait lå der de Irakiske kartene sa de skulle ligge, og nordmennene som var der nede fjernet dem. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Alle tungmetaller er naturlige. Det betyr ikke at de ikke gir miljøskade om vi omgjør dem til en tilstand hvor de kan ende opp i leveren vår eller fugleegg. Blyets dokumenterte skadevirkninger var tross alt hovedårsak til at vi avskaffet blytilsetning i bensin. Blyhagl har stått for 0% av den landbaserte forurensningen av bly. Metallisk bly har kjemiske egenskaper som gjør at det ikke forårsaker "blyforurensing". Alle som har studert kjemi bør vite hvordan bly oppfører seg i naturen. Blyhagl har aldri vært en kilde til forurensing og vil aldri bli det. Blyhagl vil kapsles inn i et oksidlag og bli "hermetisk bevart" til evig tid. Blyhagl løses ikke opp. Derfor finner man ikke bly i jord- og vannprøver ved lerduebaner. Det eneste stedet et blyhagl kan gjøre skade er i kråsen på en fugl, da det beskyttende oksidlaget her slipes vekk. Blyhagl har aldri vært et problem andre steder enn i våtmarker. At blybensin inneholder giftige og forurensende organiske blyforbindelser som tetraetylbly er en helt annen sak. Det er meningsløst å sammenligne slike forbindelser med metallisk bly. De oppfører seg helt ulikt både i naturen og i organismer. Det er like tøvete å sammenligne blyhagl og blybensin som å sammenligne diamant og botulinumtoksin. Kaliumcyanid inneholder karbon, diamant er ren karbon, siden cyanid er giftig bør vi vel få et forbud mot utslipp av karbon i naturen? Dette er nivået myndighetenes argumentasjon ligger på. Men det spiller ingen rolle. Myndighetene er ikke interessert i om blyhagl faktisk forurenser. Miljøvernpolitikk handler ikke om å løse reelle miljøproblemer. Forbudet mot blyhagl føyer seg inn i en lang rekke meningsløse miljøverntiltak, som forbud mot fosfat i vaskemidler, kloakkrensing, kildesortering av husholdningsavfall og kalking av naturlig sure vassdrag. Min gjetning er at det aldri har vært relevant om blyhagl faktisk forurenser, akkurat som det aldri var relevant om vaskemidler med fosfat faktisk forurenset. Vi kildesorterer papp og papir, men det er ikke relevant at det faktisk er mindre miljøskadelig å brenne papiret som restavfall. Vi kalker sure vassdrag, og oppnår ikke annet enn at laksesmolten ikke overlever og at livsfarlige parasitter blomstrer opp. Kloakk renses for næringssalter før den slippes i havet, selv om næringssaltene i kloakken er ubetydelig for Norskehavet som økosystem, og vi bruker milliarder på dette tøvet hvert eneste år. En sil som fjerner store partikler (dopapir og slike ting) er tilstrekkelig. Men næringssaltene skal ikke ut i havet. I stedet skal de deponeres på land, der de faktisk forurenser. Slik tenker de som innførte forbudet mot blyhagl. Det er ikke mulig å argumentere rasjonelt for blyhagl, og vise til at de ikke forurenser og at alternativet er dyreplageri. Rasjonelle argumenter har aldri vært relevant i Miljøverndepartementet. Børge Brende er stolt over at han fikk stanset utslippene av ørsmå mengder technesium fra Sellafield. Hvilken bragd! Jeg regner med strålingen langs Norskekysten vil bli mye mindre som følge av dette. Enn om MD hadde brukt tiden på noe fornuftig i stedet? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Det aller meste om DU (depleted uranium) er bullshit. Jeg leste en rapport hvor noen soldater hadde fatt slik uran inni seg, og har levd med det inni seg i 10 ar, uten at noen av de har fatt noe kreft. De hadde hoyere niva av noe i urinen sin (husker ikke hva) men dette var ikke noe helsefarlig. FNs egen miljoorganisasjon har konkludert med at DU ikke forarsaker kreft, eller at det iallfall ikke finnes noe bevis for at det gjor det, de brukte studier fra Kosovo for a grunnlegge dette. DU skulle vaere pa lik linje med bly nar det gjelder helsefare. Hvis man far stov fra hvilket som helst metall inni seg, er ikke dette noe bra..... Sa hvorfor man snakker om DU-stov er helsefarlig, skjonner ikke jeg. Det ville jo vaert skadelig a ta et drag med aluminiumstov og...! Og alt man har hort om kreft i Irak er jo fra selve Saddam alikevel, han er kjent for a klandre sine angripere for all slags mulig for a fa sympati fra verden... you know, propaganda. Kosovo gav oss et perfekt eksempel a studere fra, og de har ikke funnet noen sammenheng mellom DU og kreft osv. Nok et tilfelle av "Junk Science". Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Nok et tilfelle av "Junk Science". Jeg vil heller si nok et tilfelle av nødvendig aktsomhet. Vi vet at det moderne industrisamfunnet har potensiale til å produsere ødeleggende katastrofer. Det er bare å nevne DDT, kvikksølv i japansk fisk, sovetabletter som ga misdannelser hos fostre, Union Carbide og Bopahl, tungmetaller i egg hos arktisk fugl o.s.v. At det forskes på konsekvenser ved bruk av utarmet uran er bra og positivt. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg vet ikke hvor god kjenskap du har til DDT, men "nødvendig aktsomhet" rundt bruken av stoffet har ført til at uttallige mennesker har måttet bøte med livet. http://www.junkscience.com/ddtfaq.htm http://www.junkscience.com/malaria_clock.htm [..] blyhagl [..] Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 http://www.uio.no/miljoforum/natur/gift/ddt.shtml http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2001/2332.pdf blacktower skrev: Jeg vet ikke hvor god kjenskap du har til DDT, men "nødvendig aktsomhet" rundt bruken av stoffet har ført til at uttallige mennesker har måttet bøte med livet. Kollapser næringskjeden i et område dør også menneskene. Ingen argumenterer for at ikke DDT er virksomt mot malariamygg, men DDT ble brukt intensivt, mot mye mer enn malariamygg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå