Gå til innhold

Dualboot. WinXP og Mandrake 10


Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker. WinXP på den ene og Mandrake 10 på den andre.

Jeg er ikke alene på denne pc'en så vi må ha WinXP, men jeg vil lære mer om Linux så dualboot må bli løsningen.

Jeg tør ikke å koble begge hdd'ene på pc'en samtidig før jeg vet mer.

Kan noen forklare hva jeg må gjøre for å få dualbooting til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger inn en boot manger, feks. Lilo eller Grub. (Følger med linux'en).

Når du legger inn linux får du gjerne en forespørsel om du vil installere dette, da velger du ja og legger til windowspartisjon/disken din i den.

Når du starter pc'en kommer det opp en "meny" der du kan velge mellom de os'ene du har angitt i boot-manageren.

 

Kanskje litt håpløst forklart? Sent nå...

Lenke til kommentar

hva mener du med dualboot? når du har Windows XP på den ene disken og mandrake på den andre har du Dualboot. får du opp noen meny når du skal starte Mandrake? jeg lurer litt på hva som egentlig er problemet ditt jeg.

 

det enkleste hadde kanskje vært å kobla til begge diskene, og fått opp en bootmeny, der du velger enten Windows XP eller Mandrake. dette vil skape minst krøll og minst missforståelser.

 

for å få dualboot må du enten legge inn Lilo/Grub. eller et tredjeparts Windows bootmeny. BootMagic er en boot manager vet jeg.

 

hvis ikke dette er det du lurer på så vet jeg sannelig ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Skulle tro at Lilo/Grub fant WinXP hvis du bare hadde kobla til disken. Hvis noe går galt, kan du bare koble fra linux disken da. Men det er også mulig du bør formatere Linux disken og installere mens den er koblet til pc'en sammen med XP-disken.... Går sikkert an å gjør det på andre måter og, men husker ikke noe for øyeblikket.

Lenke til kommentar

hvis han har installert Linux uten å koble til XP disken så vil den ikke finne XP. skal vi se som det sikkert har blitt skrevet her før så anbefales det at du har begge diskene koblet til samtidig. hvorfor har du ikke kobla til begge diskene samtidig forresten? det blir jo ganske mye enklere hvis du har det sånn da. å de andre i familien din kan jo bare velge Windows XP når de skal i XP. skal ikke by på store problemer det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Det spørs. Jeg har flere ganger opplevd at Linux har "tatt over" for Windows...

 

Og nei, den vil ikke finne xp, men det går an å gjøre noe i grub.conf sånn at den finner det... men husker ikke noe av det nå.

Lenke til kommentar

Du trenger iallfall ikke legge inn noen tredjeparts bootmanager! Du kan boote både via Windows' bootloader og LILO/Grub. Les i den store FAQ-tråden om det første alternativet, jeg tror jeg ville gått for det andre. Du setter da WinXP-disken enten som slave på IDE0 (dev/hdb i klassisk Linuxspråk) eller som master på IDE1 (dev/hdc) - pass på at evt jumpere på disken er satt riktig.

 

Så modifiserer du LILO/Grub sin meny. Jeg ville brukt Grub i dette tilfellet, og redigert fila /boot/grub/menu.lst. Det skal i ditt tilfelle settes inn noe sånt som

 

title windows

root(hd1,0)

chainloader +1

 

Men dette må du sjekke opp med dokumentasjon/teste ut. Så kan du evt la dette alternativet være default, hvis de fleste brukerne skal boote Windows. "root(hd1,0)" betyr at den skal boote første partisjon på /dev/hdb (trur eg). Fordelen med denne gramgangsmåten, er at du ikke kan få klussa til annet enn evt menyvalg i bootloaderen, og du gjør ikke noe med XP-installasjonen.

Ved installasjon av bootloader blir Windows gjerne gjenkjent og lagt automatisk inn, men det har ikke Linux fått sjanse til i ditt tilfelle ;-)

 

Uansett, dette er et problem som noen millioner brukere har greid å løse før deg.. søk på Google, på Linux HOWTO og i dette forumet.

Lenke til kommentar

Jeg kommer på at du trolig må bruke Grub's maskeringsevner hvis Windows skal kunne boote fra en flytta disk uten å få vite om det. Ellers må du inn i boot.ini-fila til Windows og rette adressen Windows ligger på. Og hvis du først er inne og redigerer i denne, kan du kanskje like gjerne boote fra Windows. Da kopierer du Linux-bootsektoren til ei fil, og legger til ei linje som viser til denne i boot.ini - se i FAQ-tråden for detaljer. Denne framgangsmåten har alltid funka for meg. Også for Linux må du trolig redigere init-filer når du har flytta disken, i beste fall holder det med grub's menu.lst. (Du skal lett kunne skifte fra LILO til grub med å velge Boot i drakconf, og nyinstallere bootloaderen.)

Lenke til kommentar

hva mener folk med ta over XP? slette den mener dere? selv med en krasj i Linux installasjonen har jeg aldri opplevd at Windows har blitt sletta. eneste jeg har opplevd som Linux har skrevet over er Bootloaderen og dette er jo normalt. ellers har jeg ikke opplevd at den har tatt over Windows nei.

Lenke til kommentar
hva mener folk med ta over XP? slette den mener dere? selv med en krasj i Linux installasjonen har jeg aldri opplevd at Windows har blitt sletta. eneste jeg har opplevd som Linux har skrevet over er Bootloaderen og dette er jo normalt. ellers har jeg ikke opplevd at den har tatt over Windows nei.

Det de mener med "ta over" er at de ikke har lagt til windowspartisjonen i bootloaderen så windows ikke går an å boote.

Er jo ikke så altfor vanskelig å fikse da...

Lenke til kommentar

Jeg trenger også litt hjelp..

Jeg har to stk hd på min maskin, en med xp og en jeg la inn mandrake 10 på.

Begge hd sto i maskinen under installeringen av mandrake, så den boot menyen nevnt tidligere i tråden kommer opp når jeg booter maskinen.

Nå ble det noe feil med den disken som mandrake lå på, og jeg formaterte hele greia, men den blå boot-menyen hvor jeg kan velge linux eller windows kommer fremdeles opp når maskinen starter.

Så til det jeg lurer på. Hvordan får jeg vekk denne menyen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...