Lurifaksen Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) ARRGHH!!! Plutselig har alle 3 diskene i serveren min begynt å kun kjøre i "Multi-Word DMA Mode 2". Utenom CD-Rom'en da, den står så fint oppført med Ultra DMA Mode 4. - Det er ikke kabelen det er noe galt med (har prøvd andre) - Har prøvd 2 av dem i min PC - byttet dem ut med en annen disk som kjørte UDMA mode 5: Begge kjørte i min PC i PIO mode (som vi alle vet betyr det at den er ubrukelig pga CPU bruk). - Jeg vet ikke når dette skjedde - oppdaget det for noen dager siden, da kopiering av små filer tok vanvittig lang tid (2MB fordelt på 300 filer tok ca 15 minutter). Hva er årsaken til at i serveren (gammel P3 600mhz), kjører de i Multi-Word DMA Mode 2 (som faktisk er brukende, bare litt tregt), mens i min PC som faktisk støtter UDMA skikkelig, kjører de kun i PIO mode, som bruker 100% CPU ved kopiering? Hva pokker har skjedd? Jeg har to mulige årsaker: 1. Den siste tiden har det skjedd to ganger at strømmen har hurtig slått seg av og på (akkurat raskt nok til at PC'en slår seg av, før den starter igjen ). 2. Det er absolutt ingen lufting i skapet serveren ligger. Jeg anser ingen av de årsakene som sannsynlige allikevel: 1: Dette berørte jo min hoved PC også, og har ikke vært noe problem andre ganger det har skjedd 2: Skapet blir ikke spesielt varmere enn en vanlig PC uten skikkelig lufting. Harddisker tåler uansett MYE varme. Noen som har peiling? (ikke foreslå registry-fix, eller slå av og på DMA i windows, da dette tydeligvis ikke dreier seg om windows...) Endret 24. juli 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
jevel Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Prøv å last ned tools fra diskprodusentetn og "tving" diskene over i UDMA mode. Eneste jeg kan bidra med... -KJ Lenke til kommentar
hce Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 årsakene: 1) Spenningsspikes er veldig lite gunstig for elektronikk, det spørs hvor god PSU du har om denne filtrerer denne vekk, det kan faktisk ha skadet diskene :/ Kvalitet på PSU er essensielt her. 2) Diskene har gått varme, og kretskortet på dem sliter med å kommunisere på stor hastighet. Mye varme over tid sliter på ICer. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 hce: 1. Det er nok en gammel 230W PSU, tatt fra et helt vanlig billig kabinett... Det som er litt rart er at noen få ganger når strømmen har skrudd seg av og på skikkelig kjapt, har serveren surret og gått uberørt(?), mens min PC "mistet" strømmen lenge nok til at den stoppet opp. 2. Diskene har riktignok kjørt 24/7 det siste året... Men det er vel ikke særlig sannsynlig at dette skulle skje helt plutselig på alle sammen? Og dessuten er den ene disken er bare en måned gammel! (den har ikke jeg prøvd i min PC enda. Håper for all del den fungerer...) jevel: Skal prøve de forskellige "toolsene" selv om jeg er redd det ikke hjelper... Lenke til kommentar
hce Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Jeg synes det lukter litt ufin spenning som kanskje har gjort at motoren til diskene har gitt et uheldig utslag. Forhåpentligvis løser det seg for deg og du får ut dataene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå