Gå til innhold

Hvordan skal jeg fikse dette best mulig?

Anbefalte innlegg

Om nettene laster jeg ned alt mulig, og om kvelden liker jeg ikke høre bråkinga fra pc'n når jeg ser på TV.

Innen for rommet mitt er det et kott, og tenkte det hadde vært greit å ha pc'n der i stedet. Det er kaldere og jeg får fred om nettene.

Men det blir jo ganske langt da, og hørte en gang at noen foreslo en sånn løsning. Men hvor finner jeg skjøtekabler for:Mus, tastatur, skjerm, webcam og mulig noe anna stæsj?

Jeg har jo ikke lyst til å borre et så veldig stort hull i veggen, men når jeg skal stappe en skjermkabel gjennom hullet kommer jo pluggen til å være ganske bred.

Tror dere det vil funke greit om jeg kapper av pluggen og setter den på igjen på andre siden(er ikke utdannet elektrikker).

Noen som har noen ideer for hvordan jeg kan løse dette best mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Clas Olshon har jo mange bra forgreinger / Forlengere.

Når det gjelder Skjermkort pluggen husket jeg engang i tiden jeg så en liten overgang, men hvor..... :hmm:

Og hullet må jo uansett bli stort siden du skal igjenom med flere kabler...... :hmm:

Prøv hos alle annerkjente El Forhandlere.

La oss få høre hvordan det gikk, hva du gjorde ?!

MvH

WB

Lenke til kommentar

Har du vurdert USB-utstyr? Med USB-mus, USB-tastatur, USB-webcam, USB-printer, USB-scanner, osv... så trenger du bare én USB-kabel fra maskinen til skrivebordet, samt en USB-hub på skrivebordet. Du må allikevel ha en egen kabel til skjermen.

Eller: Hvis du har nok av penger, så kan du vel også gå for en "Remote LAN"-løsning. Kjøp to slike, sett den ene i kottet, den andre på skrivebordet og koble dem sammen med en vanlig datanettverkskabel. Fordel: Hullet blir cirka 0.5cm i diameter hvis du lager kabelen selv. Ulempe: Kr 7000,- mindre i lommeboka.

Lenke til kommentar

7000kr blir kanskje litt drøyt. Men ellers hadde det vært en genial løsning. Tenkte litt på sånne greier man kobler bærbare pcer inn i. Der kommer jo tastatur mus og skjerm inn via en ledning hvis jeg ikke tar helt feil.

Men eller fins det jo sånne vanlige USB skjøtegreier ja, har tenkt tanken. Men lurte litt på hvordan jeg skal skjøte tastaturet siden det ikke er USB, men sånn standat anna greie..

Lenke til kommentar

"[...] siden det ikke er USB, men sånn standat anna greie.."

PS/2 har vært en sånn standard greie i de siste, tja, 7 årene eller no' sånt... :) For et tastatur trenger du bare en overgangsplugg fra PS/2 til USB, eller du kan bruke et adapter - som forøvrig også gir deg mulighet til å koble til en PS/2-mus.

Edit: Forøvrig bør du vel kanskje sjekke at BIOS i hovedkortet ditt støtter USB-tastatur. Jeg tror ikke alle (les: eldre) hovedkort gjør det. Hvilket kan bety litt boot-problemer og/eller problemer med å komme inn i BIOS-oppsettet. Tror jeg, ja.

Edit2: Fant link til overgangspluggen

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

Fikk jo fint 2 stk. for 2 000kr også da :)

Men å skjøte skjerm og greier 150m er strengt talt ikke nødvendig er ikke snakk om mer enn 3m eller noe sånt. Så tror nok jeg handler meg noen KVM kabel forlengre. Sjekker litt på komplett her http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10180 men skjønner meg ikke helt på de kablene er hann i begge ender, må jeg ha enda noen flere overganger da eller?

Endret av Ar3z
Lenke til kommentar

Det du ser på er kabler beregnet til KVM-bruk, og forutsetter bruk av KVM-boks. En slik boks har HUNN-innganger for tilkobling av tastatur og mus, samt HUNN-innganger for tilkobling av forlengelseskabelen du kobler til datamaskinen. Og siden datamaskinen også har HUNN-inganger, så har disse KVM-kablene altså HANN-plugg i begge ender.

Edit: Du kan sjekke ut disse kablene hvis du bare vil forlenge uten KVM-boks. (Forresten er KVM-bokser mest beregnet på å koble flere datamaskiner til samme skjerm, tastatur og mus.)

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

Ekstremt hvor dyre noen av de skjermkablene er. Koster jo 4000-5000kr jo! Noen som vet om jeg i det heletatt vil merke noen serlig forskjell på en middels kabel og "1. klasses kablene"?

Av de kombinasjons kablene var det ingen som var sånn jeg ville ha dem:( Handle litt av hvert i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...