Gå til innhold

Sort/hvit bilde av ansikt men med farge på øynene.

Anbefalte innlegg

Heisan ! Jeg er helt nye på dette Forumet og trenger litt hjelp.

Saken er at jeg har tatt noen bilder av ansiktet til datteren min i farger. Men ønsker å gjøre et av de bildene til sort/hvit men ønsker å beholde fargen i øynene hennes. Aner ikke hvordan men har Ps 7 og ps CS.

Noen som kan hjelpe meg med noen tips ? Er nesten helt grønn på Photoshop. :hmm:

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes (som du sikkert vet) utallige måter å gjøre dette på, men her en av mine "enkle".

Velg ut øynene med et av selection-tools. Disse er veldig logiske, du markerer det du skal ha, og det blir oppdrettet en selection rundt det du markerer. (Lasso eller circular er vel mest aktuelle i dette tilfellet) Siden du nå skal (sannsynligvis) ha to selections, et for hvert øye, holder du inne CTRL-tasten etter at du har markert det første øyet. Du vil da kunne markere opp enda en selection med den første fremdeles aktiv. Når du så har fått markert det du skal, kan du gå til Select - Feather, for å legge til litt mykhet på markeringen, så skillet mellom områdene ikke blir så brå. (Dette kommer an på hvor nøye markeringsarbeid du har gjort i utgangspunktet.)

Gå til Select - Inverse. Du vil nå få markert alt utenom områdene du markerte i utgangspunktet. Gå til f.eks Image > Desurate for å konvertere til gråtoner. Det er mange "meninger" om hva som er den "rette" måten i å konvertere til sorthvitt, men det skal jeg ikke rippe opp i nå. Selv mener jeg at det kommer an på hva du jobber med i utgangspunktet og hvilket resultat du ønsker å oppnå. Du kan godt justere litt på "Image > Adjustments > Levels" med det samme, om du synes dette blir bedre.

Du skal nå sitte med et bilde der øynene beholder sin opprinnelige farge, og alt annet er gråtoner. Om du ønsker å styrke/forandre farge eller lignende på øynene nå, kan du igjen ta Select > Inverse slik at øynene blir markert, og forandre på det du vil.

Håper dette ble forståelig, og som sagt, bare en av maaaange muligheter.

EDIT: Når jeg tenker meg om, er det kanskje bedre at du lærer deg "quickmasking" med en gang, om du har tenkt å jobbe med PS fremover, som vises på lenken som "gamle ørn" (:D) Camron kommer med under her. Like enkelt er det også.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

vet ikke om dette er den optimale løsningen, men du kan prøve...

Klipp ut kopier av øynene, i farger.

gjør om bildet til gråtone

paste inn øynene i et nytt layer og gjør overgangen litt "smooth" .... evt endre gjennomsiktigheten på laget med farger

edit: var ikke kjapp nok på avtrekkeren der :)

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

jeg ville valgt image/adjustment/DESATURATE

og saa ville jeg lagd et nytt lag

og saa ville jeg valgt COLOR fra blend mode paa layers paletten

og saa er det bare aa tegne over med den fargen du vil ha....

det er slik de fargelegger gamle svart/hvitt filmer!

Lenke til kommentar

En annen mulighet du har:

1) Åpne bildet du vil redigere

2) Trykk Shift + Ctrl + U for å gjøre bildet svart hvitt.

3) Trykk Y for history brush, så kan du tegne på de områdene du vil ha orginal fargen.

Kanskje ikke den mest presise måten og gjøre dette på, men nå har du iværtfall lært deg å bruke history brushen :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...