Gå til innhold

Har kjøpt gammelt grafikkort. Teit eller bra?

Aetius

Anbefalte innlegg

En kompis av meg kjøpte i dag på min anbefaling et gammelt grafikkort som bare skal brukes til bildebehandling og enkelte småspill for sønnen på 6 år. Han kjøpte et nVidia MX440 8x for ca kr 350,-

Var det et OK kjøp, synes dere? selv er jeg litt i tvil.

Alternativene var som følger:

ATI Rage Pro til ca kr 150,-

nVidia MX440 8x til ca kr 350,-

ATI Radeon 9200SE til ca kr 450,-

nVidia MX4000 til ca kr 450,-

nVidia FX5200 til ca kr 550,-

Selv synes jeg at det eneste brukbare kjøpet, bortsett fra det som ble kjøpt, var MX4000-kortet, uten at jeg vet så mye om disse gamle kortene.

Any opinions? Skal som sagt brukes til minimalt med spilling, og hvis det skulle endre seg kan det hende han senere vil komme til å overta mitt R9800Pro->XT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville tatt ATI kortet pga. bedre bildekvalitet og muligens TV ut? Kan jo være aktuelt at sønnen vil se noe på TVen, evt. kanskje spille på TVen?

TV-out hadde de alle sammen.

Tanken bak å kjøpe et eldre kort, var å få noenlunde ytelse på Direct-X v7-spill og tidligere, og så kan heller guttongen kjøre DX8-9 spillene når pappan hans ikke trenger å gå på sosialen for å få råd til et ok grafikkort.

Forøvrig:

Ducky: Fx5200 har jeg hatt, og rent bortsett fra at det kostet nesten dobbelt så mye, så suger det golfballer gjennom hageslanger. OK, så støtter det DX9, men det går som geriatrisk snegl på tjærekost.

snesoey: Næmmen, gamle bardun! Lever du ennå? Mulig det drysser av sånne kort på bruktmarkedet, men da kommer transport fra Norge til London i tillegg, pluss betalingskluss etc. For mye styr for kompisen min, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Syns at du burde gå for FX 5200..

Det kjøre ihvertfall WC3 på max...

Og er det kraftigste av alle de..

9200 slår jo fx5200 i testen på hardware

Edit: Ja, det var et greit kjøp. Tror ikke alle skjønte at det allerede var kjøpt, og det ikke ble spurt om hva som burde vært kjøpt :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

det er jo ikke så mye å lage styr av, alle de kortene holder for en 6 åring. Han spiller jo sikkert bare en trasi donald demo som fulgte med i et donald blad en gang ;) 6 åringen vet no ikke bedre så la han no ha det skjermkorte så kjøper de jo sikkert nytt før om 4 år, og da er han 10 så da først begynner han å kanskje bry seg om va et skjermkort er.

Lenke til kommentar

Edit: Ja, det var et greit kjøp. Tror ikke alle skjønte at det allerede var kjøpt, og det ikke ble spurt om hva som burde vært kjøpt 

Det kortet det er snakk om her er 9200SE , dvs en nedklokket utgave av 9200

Lenke til kommentar

Edit: Ja, det var et greit kjøp. Tror ikke alle skjønte at det allerede var kjøpt, og det ikke ble spurt om hva som burde vært kjøpt 

Det kortet det er snakk om her er 9200SE , dvs en nedklokket utgave av 9200

Det stemmer :yes:

Men fx5200 er fortsatt ikke noe "heftig spillkort", det var bare det jeg ville frem til.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Som nevnt i min post Her så er g4mx 440 et ganske bra kort i sin sjanger.

Hvis resten av pcen er ok så trenger du ikke ver redd for at det ikke drar godt i spill.

Resten av burken er (kommer til å være) AMD64 3000+, 2x 512Mb PC3200, nForce3 250Gb-basert HK, S-ATA HD, etc etc og skal primært brukes til bildebehandling og videoredigering. Er bare at seksåringen til han kompisen min blir så sur om han ikke får spille spill på pappas PC av og til. Til å være seks år spiller han faktisk ganske avanserte greier, og ikke bare Donald og vennene hans o.l., som noen her foreslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...