oycob Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Må starte med å beklage for dårlig topic, fant ikke på no bedre måte å forklare dette på uten å bruke mange ord... Vel, jeg har en server stående som jeg pleier å slå på ved å ta et skrujern, kniv el.l. og kortslutte de 2 pinnene pwr_on + og -. Dette funker utmerket Men så hang xp seg en dag, og jeg gadd ikke reise meg for å dra ut strømkabelen (jada, ALT for lat ) og fant ut at jeg skulle holde skrujernet på disse to pinnene i 4 sekunder... idiotisk. Seff glei skrujernet litt og jeg så et lite "lyn" mellom en av de andre pinnene. Så vidt jeg husker var pcen enda på, men nå fant jeg ut at det var lurt å røske ut strømledninga... Men når jeg prøvde å starte opp igjen nektet bios å detecte disken. Jeg prøvde mye rart, og når jeg gikk inn i bios, trykte "autodetect" på disken, avbrøt detection og restarte med save settings så fant den disken. Dog tok det lang tid, og den klarte ikek boote os'et. Testa disken i hovedmaskinen min, og her klarte jeg ikke detecte den. Jeg fatter ikke at disken kan ta skade av de pinnene ved pwr_on, hdd_Led, pwr_led osv osv! Noen ide til måte å fikse disken, eller må jeg bare innse at jeg kan glemme de 70gigene med filmer av prima kvalitet som jeg nettopp hadde skaffa? Lenke til kommentar
slettet Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 du kan sette disken som slave, og ein annar som master, med os. Så prøver du å få starta med disken, og bruker eit recoveryprogram og prøve å recovre filenn som ligger på den "øydelagde" disken. Eg har sjølv prøvd dette, og fekk plukka ut alt (på ein 300GB-disk) ved hjelp av programmet GetDataBack NTFS. Bruk GDB for NTFS eller FAT, alt etter filsystemet på den øydelagde disken. Lenke til kommentar
oycob Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 var nettopp det som ikke fungerte. Som sagt prøvde jeg å putte den inn i hovedmaskina mi, og den klarte ikke detecte disken ordentlig den heller. Får ikek boota med disken kobla til. any more bright ideas? (vil ikke innse at alt på disken er tapt) Lenke til kommentar
slettet Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Hmm. Trur eg må lære meg å lese skikkelig igjennom før eg svarer. Å sende inn til Ibas er dyrt. Ei moglegheit kan være å bytte ut elektronikken som ligger på disken, men vil tru det er noko risikabelt (om det i det heiletatt hjelper). Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Det er jo ikke selve skivene, men noe annet av elektronikken i disken som er blitt ødelagt\skadet? Noen med god ferdighet i elekronikk kan kanskje fikse for en mye billigere penge enn Ibas - hvis du har noen 1337 pc sjapper rundt der du bor kanskje de kan ta en titt på den lykke til! Lenke til kommentar
oycob Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 må jo egentlig være elektronikken som ikke er i orden, men jeg lurer på hvordan du mener at man skal kunne fikse det?? Kom gjerne med noen ideer, skulle da også klart å gjøre små reperasjoner selv tror jeg... Men kan jo ikke se noe fysisk galt kretskortet da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå