Gå til innhold

Ang. Douglas Adams romansamling

Anbefalte innlegg

Ta en titt HER.

Det er altså en samling med bøkene "The hitchhiker's guide to the galaxy", "The restaurant at the end of the universe", "Life, the universe and everything", "So long, and thanks for all the fish", "Young Zaphod plays it safe" og "Mostly harmless".

Ta for eks. "The hitchhiker's guide to the galaxy". Jeg trodde det var en serie på mangfoldige bøker jeg. Tar jeg feil der?

Tenkte på å kjøpe den samlingen der igrunn, .noen motforestillinger?

Takk.

Endret av huf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt kjøp det der ja! Er en triologi i fire deler hitchhikers... kan også kjøpes i en stor bok, det er vel enda billigere. Ellers har han jo skrevet to bøker om en detektiv, og i den siste boken hans møtes vel personene fra begge serier tror jeg... har bare lest hithhikers-bøkene hittil.

Og rett opp i overskriften da, romansamling heter det vet du. Han har skrevet flere andre bøker også forresten, starship titanic blant annet, som vel startet som et dataspill. Har spillet, men har aldri kommet langt...

Lenke til kommentar

OK, flott. Bestille meg akkurat fire bøker.: (bokkilden.no)

- Hitchhiker's ultimate (den store)

- Gateway

- Dune

- The broken Sword

+ at jeg venter på at Perdido street station skal komme inn på biblioteket.

Det er noen gode tider/stunder jeg jobber meg opp imot nå. :)

Lenke til kommentar
Ellers har han jo skrevet to bøker om en detektiv, og i den siste boken hans møtes vel personene fra begge serier tror jeg.

Du snakker om Dirk Gently-bøkene, som jeg ikke har lest, men som broren min har lest, og han sier hvertfall at bøkene er geniale. Første bok i serien heter hvertfall "The Long Dark Tea Time of the Soul", og med den tittelen kan den vel ikke være annet en kul :) Har ikke hørt om at Dirk og Arthur møtes, skal spørre broren min.

Andre bøker av han er f.eks "The meaning of liff", og "The deeper meaning of liff" som er ordbøker for ord som ikke finnes, men som burde finnes :)

Han har vel også skrevet en bok om naturvern, sammen med en annen fyr. Og "En bedrøvet laks"/"The Salmon of Doubt", en blanding av halv-bio og små fortellinger skrevet av Douglas Adams er også anbefalelsesverdig.

Nå nylig har Neil Gaiman (Engelsk forfatter, mannen bak "Sandman", "Coraline", "American Gods", "Neverwhere", "Good Omens" (sammen med Terry Pratchett) utgitt en biografi om Douglas Adams, boka skal visstnok handle mest om hva som inspirerte Adams til å skrive Haikeren, denne har jeg heller ikke fått lest ennå, men boka MÅ jo være god, siden Douglas er en veldig morsom person, og Gaiman er en genial forfatter.

Nå blir jo Haikeren filmatisert, får håpe filmen blir like god som boka. Det finnes jo også en gammel Tv-serie, men der ser Marvin slik ut: marvin.jpg

Så vil nok satse på at den nye filmen blir bedre :)

Endret av Elyas Machera
Lenke til kommentar

- Gateway

- Dune

- The broken Sword

Rapporter om hvordan du liker de forskjellige *s*

Spent på hvordan du liker Pohl, Anderson og Mielville ;-)

Lenke til kommentar

- Gateway

- Dune

- The broken Sword

Rapporter om hvordan du liker de forskjellige *s*

Spent på hvordan du liker Pohl, Anderson og Mielville ;-)

Ja, det skal jeg gjøre!

MEN husk på at jeg ikke leser like fort som deg, og jeg har en del andre bøker jeg skal lese ferdig før jeg går løs på de som jeg akkurat har bestillt. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har fa*n meg betalt 600 kroner for hitch hiker serien, også så jeg at man kan kjøpe alle de bøkene i en samlebok for 200 kr... *oppgit*

EDIT: Har lest alle bøkene untatt "stort sett harmløs" (Som ligger i bokhylla mi),og er midt i " takk for all fisken"...

Men hva er "Young Zaphod plays it safe"? Har ikke fått med meg den jeg.... Er det den 6. boka eller no? Men douglas adams er jo død, ikke sant?

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Hei Huf!

The ultimate hitchhiker's guide er eit veldig godt kjøp.Eg lånte den for nokre år siden av ein eg jobber sammen med som hadde kjøpt den på gardemoen for 200-300 kroner trur eg.

Det var den boka som fekk med virkelig til å bli fasinert av Douglas Adams.Og sjølv om eg ikkje er så glad i Sience Fiction så er måten Douglas Adams skreiv på så underholdane at eg ikkje kunne unngå å smile og le for meg sjølv mens,eg las "triologien".

Skal kjøpe boka sjølv med tid og stunder slik at eg kan ha den i boksamlinga min over bøker som eg har lest (liker å ha ei samling av alle bøkene og filmene eg liker spesielt godt).Men,tenkte eg skulle vente med å bestille boka til eg er ferdig med dei bøkene eg har leser no.Slik at når eg bestiller nye bøker så besiller eg ein god del.

Hei Elyas Machera!

Eg har også hørt mykje bra om Dirk Gently-bøkene av den samme personen som har annbefalte med å lese "trioligien".Men,har ikkje fått kommet så langt at eg har fått lest den.Da eg bruker litt tid på å lese bøker og nettopp er blitt småbarnspappa.

Har også lyst å lese ordbøkene "The meaning of liff", og "The deeper meaning of liff".

Har lest The Salmon of Doubt" som blei utgitt etter at Douglas Adams så sørgelig gjekk bort.Den tar for seg mange av artikklane som Douglas Adams skreiv i sitt liv i tillegg til boka "The Salmon of Doubt" som Douglas ikkje fekk fullført før han døde.Ironisk nok døde han ved at han trente på eit helsestudio",)

Eg liker den gamle tv-serien sjølv om mange ikkje liker kvaliteten på filmen så synest eg den er litt *nostalgisk* ",)

Har også hørt hørespillet som eg også liker.

Lenke til kommentar

Ikke jeg heller. Synes bok skal være bok og film skal være film med mindre forfatteren har veldig lyst til å få sakene sine filmatisert. Det gjelder for så vidt Douglas Adams.

Men han har ikke noe kontroll over prosjektet nå etter hans bortgang selvfølgelig. Så dette kan gå alle veier.

Lenke til kommentar

Hei sanoj_20!

Ja,det kan gå alle veger.Det var snakk om at andre film selskap også skulle lage ein film basert på Adams romansamling men,dei fekk kalde føtter å trekte seg om eg ikkje husker feil.Ei stund vart det skrevet i dei norske mediene at Jim Carrey skulle spille ein av hovudrollene i den filmen som no skal komme.Men,i følge imdb.com så kunne eg ikkje sjå han på rollelisten.

Når det gjeler å få laget ein film basert på Adams romansamling så var det noko Douglas gjerne ville få til.Og noko han jobba med i fleire år for å få realisert.

Sjølv om Douglas ikkje er blant oss men,kanskje i "melkeveien",så kan kanskje personer som kjendte han godt å jobbet nært han i mange år kanskje greie å vidreføre litt av dei tankane han hadde til lærretet.

Når det gjelder bøker som blir filmatisert.Blir eg ofte litt skuffet om eg har lest boka først (prøver å få lest bøkene først,før eg ser filmane).Da eg føler at mykje at det eg likte med bøkene ofte er utelatt i filmene.

Men,det som kanskje kan forsvare produsentane og regisørane er at dei ofte må komprimere ned stoffet for i hele tatt å få laget ein film.Da kan ein ikkje få tatt med alt som ein kanskje ville.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...