Giugiaro Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Jeg har sett på Ipod Mini, som virker cool og optimal, men jeg er ingen ekspert så jeg setter stor pris på hjelp! Jeg kommer til å bruke den frem og tilbake fra skolen, og ï friminutter. Også mens jeg er i aktivitet, så den må ikke hakke når jeg løper. Den må ikke være for stor og tung, siden jeg skal bruke den når jeg trener. Plass er ikke det viktigste, men det er viktig med et godt display og at den er LETT å bruke og organisere i. Pris er viktig derimot, ingenting over 3000 i hvertfall. Vil gjerne ha noe med godt software, så jeg kan laste inn musikken på et blunk. Jeg vil også ha noe som spiller av cd-ene som jeg har kopiert til maskinen. Husker ikke hva slags format de er i da, men det vet vel dere. Kan Ipod Mini spille av de? Det er også viktig med forholdsvis god levetid på batterier. Setter pris på all hjelp! Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Husker ikke hva slags format de er i da, men det vet vel dere. Kan Ipod Mini spille av de? Ja. Det er også viktig med forholdsvis god levetid på batterier. Det har ikke iPod mini, kun åtte timer spilletid. Men det holder kanskje, når du til gjengjeld får en så utrolig fin mp3spiller, med så godt menysystem og god lagrinsplass vs størrelse etc Her er en test av den foresten: http://www.itavisen.no/art/1304012.html en annen mp3spiller du også kan vurdere som har like mye lagringsplass, også er liten og lekker, og har endel bedre batteritid er denne: http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=16463 også test av den: http://hardware.no/art.php?artikkelid=5772 Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Åtte timer fungerer greit Tror du den vil falle en del i pris fremover? Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Btw: Hvordan laster man inn musikken med Ipod Mini? Følger slik programvare med? Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) programvare følger garantert med. Om den kommer til å falle i pris? Joda, såklart. sikkert alltid rundt og vente ca tre uker/+ etter en duppeditt er kommet ut. edit: Med i esken følger strømadapter, både USB2- og Firewire-kabler, og standard øreplugger. Ønsker du en dockestasjon, som gir poden en sted å stå oppreist og en ekstra linjeutgang, må denne kjøpes til som ekstra tilbehør (vanlig iPod-dock passer ikke). Endret 24. juli 2004 av Ingar Lenke til kommentar
mag86 Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Du må dessverre bruke apples eget program iTunes for å overføre musikk. Ikke noe plug and play her nei. Derimot er iTunes regnet for å være et veldig bra program, mye bedre enn f.eks. winamp. Med iTunes har du automatisk synkronisering mot iPoden din. Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Hvordan overfører man med iTunes? Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 25. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2004 Må man rippe en cd, for å overføre den? Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Kan iPod med 20 gb også spille av slike cd'er som er blitt kopiert inn på pc'en? Lenke til kommentar
BJA Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hvordan overføre med iTunes? - Du kobler på iPod'en og trykker på en knapp (eller starter overføring automatisk) Ja, du må konvertere musikken til et digitalt format som kan legges på harddisken og spilleren f.eks. mp3 (du kan jo ikke fysisk dytte CD'n inn i iPod'en - så det sier seg vel egentlig selv) Ja, selvfølgelig kan 20GB iPod gjøre det samme som iPod Mni. Les forøvrig gjennom forumet og du vil sannsynligvis få svar på alle dine spørsmål. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hvordan overfører man med iTunes? Du kan velge at iTunes automatisk skal synce musikken på iPoden med musikken på datamaskinen din, eller du kan velge å overføre sanger manuelt ved å dra og slippe musikken i iTunes. Det er veldig enkelt, les mere på http://www.apple.com/ipod/autosync.html om du ikke helt skjønner. Du kan jo laste ned iTunes og teste det også først. Forsøk å ripp en CD og lek med instillingene i /Edit/Preferences/. Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Har lastet ned iTunes nå, takk for tipset forøvrig. Jeg har nå kopiert en cd til bibilioteket, kan de da overføres direkte til iPoden? Jeg ser det også er en mulighet for å gjøre om til AAC-format, hvis jeg gjør dette før jeg har importert så går filene direkte til biblioteket. Er det slik jeg skal jeg gjøre det? Fordi hvis jeg gjør om til AAC på biblioteket etter importering så får jeg to eksemplarer og man må starte den om igjen og om igjen, man kan ikke gjøre flere filer på en gang. Rotete spørsmål, bare spør hvis jeg skal begrunne noe dypere. Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) Gjør den om til AAC automatisk når den importerer? Endret 26. juli 2004 av Giugiaro Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Har lastet ned iTunes nå, takk for tipset forøvrig. Jeg har nå kopiert en cd til bibilioteket, kan de da overføres direkte til iPoden? Ja, iPod'en popper opp til venstre der hvor du har playlist, library, musicstore osv. Da er det bare å dra hvilken som helst sang eller playlist dit og sangen kopieres til din iPod. Eller du kan velge at iPoden skal autosynce. Da kopierer iTunes alle sangene fra datamaskinen til iPod automatisk når du plugger iPod'en i maksinen. Du kan også spille av all musikken du har på din iPod på datamaskinen i iTunes. Jeg ser det også er en mulighet for å gjøre om til AAC-format, hvis jeg gjør dette før jeg har importert så går filene direkte til biblioteket. Er det slik jeg skal jeg gjøre det? Fordi hvis jeg gjør om til AAC på biblioteket etter importering så får jeg to eksemplarer og man må starte den om igjen og om igjen, man kan ikke gjøre flere filer på en gang. Rotete spørsmål, bare spør hvis jeg skal begrunne noe dypere. For å konvertere flere sanger på en gang holder du ikke "shift" eller "ctrl" og markerer de sangene du vil konvertere. Å gjøre en mp3 fil om til en aac, eller andre veien er ikke så smart. Da blir sangen komprimert enda en gang og kvaliteten blir dårligere. Om jeg var deg ville jeg satt "import settings" i Edit/Preferences/ til aac på 192kbps eller 128kbps. AAC gir bedre lyd enn mp3 i samme bitrate. Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Hmm, er ikke helt god i dette. Er cd-ene jeg kjøper i Mp3-format når jeg importerer de? Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 (endret) Gjør den om til AAC automatisk når den importerer? om du har valgt at iTunes skal importere sangene som aac så gjør den det. Du kan forandre hva iTunes skal importere som under menyen /edit/preferences/ . Når du kjøper en CD så er den i et ukomprimert audioformat som tar veldig mye plass på datamaksinen. Derfor konverterer man sangene til mp3, aac, ogg eller hvilken som helst annen codec man vil bruke. Endret 26. juli 2004 av MCDr Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Den sto visst i AAC ja, men jeg trodde det var sånn at jeg måtte forandre de manuelt, ved høyreklikk-konvertér til AAC. Nå står den på mp3 og 160 kbps Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Selger de den nye 20 gb rundt om i de fleste butikkene? Koster alle av den forrige gen. 1000 kr mer enn G4? Må man ha dock for å overføre fra maskinen, eller for å lade? Lenke til kommentar
BJA Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Ja de fleste butikkene selger den nye 20GB, men en del butikker har fremdeles lager av den gamle. Du finner faktisk best pris på www.apple.no, og der er den også tilgjengelig (får min nye om 2 dager). Mange nettbutikker selger faktisk den nye - de bare vet det ikke enda (eller forsøker å tjene mer på å beholde den gamle prisen). Eksempel: Snakket med Komplett.no - de hadde iPod i bestilling og prisen er den gamle - ringte Apple og de bekreftet at de ville sende ut den nye versjonen - Komplett.no har nå fått iPod på lager, men har fremdeles den gamle prisen (har ikke fått bekreftet om de faktisk har fått den nye selv om Apple sa det). Nei, det er et fritt marked - så alle behøver ikke å sette ned prisen -> men, da selger de vel heller ikke så mye. Nei, du må ikke ha Dock. Den nye versjonen kan lade via USB/Firewire. Ikke for å være vemmlig, men nesten alle spørsmålene dine vil du finne svar på i tidligere innlegg i forumet. Du vil også oppleve at du trenger å stille færre spørsmål hvis du bruker LITT tid til å sette deg inn i dette selv. Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 Jepp, jeg vet at det var lettere enn jeg trodde å finne informasjonen. Beklager hvis jeg var litt slitsom Men uansett har jeg fått masse flott informasjon fra dette forumet, og takker hjerteligst for det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå