Gå til innhold

Portrettobjektiv til DSLR


Anbefalte innlegg

Det sies fra gammelt av , at et 105mm objektiv er det beste for portrettfotografering for 35mm kameraer.

Dette fordi dennebrennvidden gjor at hvis et hode fyller formatet vil det bli gjengitt slik vi oppfatter det uten fortegning.

Disse objektivene skal være enkle å lage slik at de derfor er ekstremt skarpe og uten fortegning.

Men ved bruk på et digitalt speilreflekskamera så vil vel brennvidden økes fra 105mm til 168mm , og hva blir da riktig.

Det ville vel bli ca 65mm x1.6 =104mm.

Har noen synpunkter på hva det riktige protrettobjektivet til DSLR blir her ?

Hvis 105mm objektivene er så skarpe så er vel ikke f.eks et 85mm like skarp , men riktigere brennvidde for portrett. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det sies fra gammelt av , at et 105mm objektiv er det beste for portrettfotografering for 35mm kameraer.

Dette fordi dennebrennvidden gjor at hvis et hode fyller formatet vil det bli gjengitt slik vi oppfatter det uten fortegning.

Disse objektivene skal være enkle å lage slik at de derfor er ekstremt skarpe og uten fortegning.

Men ved bruk på et digitalt speilreflekskamera så vil vel brennvidden økes fra 105mm til 168mm , og hva blir da riktig.

Det ville vel bli ca 65mm x1.6 =104mm.

Har noen synpunkter på hva det riktige protrettobjektivet til DSLR blir her ?

Hvis 105mm objektivene er så skarpe så er vel ikke f.eks et 85mm like skarp , men riktigere brennvidde for portrett. :innocent:

Jeg kjøpte ett lite brukt (tatt ca 50bilder med) Nikon Nikkor AF 85mm F1.8 D til mitt D70 og må si at dette er ett perfekt portrett objektiv. 85mm x 1.5= 127mm. Ny pris er 4700kr og jeg ga 1500kr. :w00t::thumbup:

 

Linsen: Nikkor AF 85mm F1.8 D

Lenke til kommentar

Hva som er en bra portrett linse er jo egentlig litt individuellt. F.eks foretrekker noen 50mm mens andre synes telelinser er veldig bra til dette.

 

Tror dere har mistforstått hvordan "crop faktoren" virker, og dere er ikke alene. Har man en 100mm linse og en cropping faktor på 1,6 vil ikke det dermed si at linsa blir 160mm. Den forstørrer altså ikke noe, men gir et mindre bilde utsnitt (siden CCD/CMOS brikken er mindre enn det området linsen "belyser" forhold til 35mm film).

 

Les her for mere info:

http://www.luminous-landscape.com/tutorial.../dslr-mag.shtml

 

Folk bryr seg for mye om dette, og dikter opp myter. Kort og enkelt, Det man ser i søkern får man på bildet, er ikke værre enn dette :)

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Det sies fra gammelt av , at et 105mm objektiv er det beste for portrettfotografering for 35mm kameraer.

Dette fordi dennebrennvidden gjor at hvis et hode fyller formatet vil det bli gjengitt slik vi oppfatter det uten fortegning.

Disse objektivene skal være enkle å lage slik at de derfor er ekstremt skarpe og uten fortegning.

Men ved bruk på et digitalt speilreflekskamera så vil vel brennvidden økes fra 105mm til 168mm , og hva blir da riktig.

Det ville vel bli ca 65mm x1.6 =104mm.

Har noen synpunkter på hva det riktige protrettobjektivet til DSLR blir her ?

Hvis 105mm objektivene er så skarpe så er vel ikke f.eks et 85mm like skarp , men riktigere brennvidde for portrett. :innocent:

Jeg kjøpte ett lite brukt (tatt ca 50bilder med) Nikon Nikkor AF 85mm F1.8 D til mitt D70 og må si at dette er ett perfekt portrett objektiv. 85mm x 1.5= 127mm. Ny pris er 4700kr og jeg ga 1500kr. :w00t::thumbup:

 

Linsen: Nikkor AF 85mm F1.8 D

Ser at løsningen kan være å kjøpe brukte objektiver for å få råd til bedre optikk.

Faste brennvidder med god lysstyrke er vel uansett et godt valg.

Tror jeg kommer til å skaffe meg et 85mm til portretter.

 

:blush: Men jeg må først bestemme meg for hvilket kamera jeg skal velge...

blir helt tullete snart.

 

Har en eldre Canon EF50mm f1.8 og en Canon EF 100-300 f5.6 som jeg kan bruke hvis jeg velge 300D eller 10D.

 

Men foreløpig har jeg bare satt av 10000,- så jeg må tenke på om jeg skal vente å legge til litt.

 

Hvis ny versjon av 10D kommer i sept så faller vel prisen , men samtidig vil jeg ha nå med en gang :D

 

Takk for den gode linken Prolixin :thumbup:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Det er IMO to særlig viktige aspekter ved portrettopbjektiver:

 

Man må få en akseptabel arbeidsdistanse og man må kunne kontrollere dybdefokusen.

 

Arbeidsdistansen er viktig siden man vil hindre at perspektivet forvrenger ansiktet. Dette medfører at man må ha en relativt smal billedvinkel for å kunne fylle billedrammen med subjektet. (Husk perspektivet er kun avhengig av avstanden fra fotografiapparatet til subjektet. At man endrer perspektiv med brennvidder er bare en sideeffekt av at man endrer arbeidsdistansen)

 

Med portretter vil man ofte forsøke å dra bakgrunn ut av fokus (med mindre man er i studio med en passende nøytral studiobakgrunn), og på ansiktsportretter er man av og til intressert i at bare øynene skal være helt i fokus, mens resten av ansiktet kan være ørlite grann ute av fokus. Dette fjerner rynker hår og andre uhumskheter i hansiktet. Øynene må imidlertid være i fokus for at portrettet ikke skal se 'sløvt' ut.

 

Følgende er hentet fra http://www.wrotniak.net/photo/dof/

 

The near and far distance values of depth of field can be calculated as

 

d = s/[1 ± ac(s-f)/f²]

 

with plus in the denominator used for the near, and minus — for the far value. The notation is:

 

    * s — the subject distance (measured from the lens entrance pupil, see below)

    * f — lens focal length

    * a — aperture (or F-stop), like e.g., 2.8

    * c — the diameter of the acceptable circle of confusion.

 

Dette indikerer at for å redusere dybdefokus kan du bruke en lengre linse (øke f), men da må også s økes for å få samme utsnitt. Eller du kan bruke en større aperture (mindre a). Nå er det ikke helt ukjent at man bruker helt opp til 300mm for potretter. Så lange linser har imidlertid en til dels forflatende virkning på perspektivet så det kan bli unaturlig igjen (den veien er det imidlertid ikke et så stort problem), man får imidlertid også problemet at man kan miste kontakten med modellen fordi man står så langt unna.

 

Ett annet aspekt ved å kontrollere dybdefokus å kontrollere hvordan det som er ute av fokus ser ut. Ikke alle objektiver vil tegne slikt på en like behagelig måte.

 

Typiske portrettobjektiver er derfor gjerne korte til medium teleobjektiver med stor aperture, 70-150mm 35mm ekvivalent med aperture f1.4 til f2.0 (Husk det er her i hovedsak billedvinkelen vi er ute etter, men cropfaktoren jobber mot oss på dybdefokusen p.g.a. dette siden vi må bruke en kortere linse og dermed få større dybdefokus for å oppnå samme utsnitt)

 

I nikons sortiment bør vi vel særlig trekke frem 85mm f1.4, 105mm f2 DC og 135mm f2 DC. Andre leverandører har sannsynligvis tilsvarende.

 

DC objektivene bør få en særlig bemerkning. DC (Defocus Control) er en ekstra kontroll som justere objektivets sfæriske aberrasjon. Ved å justere denna kan man påvirke hvordan det som er ute av fokus blir rendret.

Lenke til kommentar
Det er IMO to særlig viktige aspekter ved portrettopbjektiver:

 

Man må få en akseptabel arbeidsdistanse og man må kunne kontrollere dybdefokusen.

 

Arbeidsdistansen er viktig siden man vil hindre at perspektivet forvrenger ansiktet. Dette medfører at man må ha en relativt smal billedvinkel for å kunne fylle billedrammen med subjektet. (Husk perspektivet er kun avhengig av avstanden fra fotografiapparatet til subjektet. At man endrer perspektiv med brennvidder er bare en sideeffekt av at man endrer arbeidsdistansen)

 

Med portretter vil man ofte forsøke å dra bakgrunn ut av fokus (med mindre man er i studio med en passende nøytral studiobakgrunn), og på ansiktsportretter er man av og til intressert i at bare øynene skal være helt i fokus, mens resten av ansiktet kan være ørlite grann ute av fokus. Dette fjerner rynker hår og andre uhumskheter i hansiktet. Øynene må imidlertid være i fokus for at portrettet ikke skal se 'sløvt' ut.

 

Følgende er hentet fra http://www.wrotniak.net/photo/dof/

 

The near and far distance values of depth of field can be calculated as

 

d = s/[1 ± ac(s-f)/f²]

 

with plus in the denominator used for the near, and minus — for the far value. The notation is:

 

    * s — the subject distance (measured from the lens entrance pupil, see below)

    * f — lens focal length

    * a — aperture (or F-stop), like e.g., 2.8

    * c — the diameter of the acceptable circle of confusion.

 

Dette indikerer at for å redusere dybdefokus kan du bruke en lengre linse (øke f), men da må også s økes for å få samme utsnitt. Eller du kan bruke en større aperture (mindre a). Nå er det ikke helt ukjent at man bruker helt opp til 300mm for potretter. Så lange linser har imidlertid en til dels forflatende virkning på perspektivet så det kan bli unaturlig igjen (den veien er det imidlertid ikke et så stort problem), man får imidlertid også problemet at man kan miste kontakten med modellen fordi man står så langt unna.

 

Ett annet aspekt ved å kontrollere dybdefokus å kontrollere hvordan det som er ute av fokus ser ut. Ikke alle objektiver vil tegne slikt på en like behagelig måte.

 

Typiske portrettobjektiver er derfor gjerne korte til medium teleobjektiver med stor aperture, 70-150mm 35mm ekvivalent med aperture f1.4 til f2.0 (Husk det er her i hovedsak billedvinkelen vi er ute etter, men cropfaktoren jobber mot oss på dybdefokusen p.g.a. dette siden vi må bruke en kortere linse og dermed få større dybdefokus for å oppnå samme utsnitt)

 

I nikons sortiment bør vi vel særlig trekke frem 85mm f1.4, 105mm f2 DC og 135mm f2 DC. Andre leverandører har sannsynligvis tilsvarende.

 

DC objektivene bør få en særlig bemerkning. DC (Defocus Control) er en ekstra kontroll som justere objektivets sfæriske aberrasjon. Ved å justere denna kan man påvirke hvordan det som er ute av fokus blir rendret.

:thumbup: Takk for utfyllende og godt svar.

Velger jeg Canon så tror jeg EF 85mm f1.8 vil være et godt objektiv. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Canon EOS 10D for to uker siden, og som de fleste andre måtte jeg velge en linse jeg hadde muligheten til å benytte til forskjellige oppgaver i første omgang da kronene ikke er ubegrenset ;)

 

Jeg tar ganske mye portrettbilder, samtidig som jeg liker å kunne hente motiver på litt avstand, derfor valgte jeg å kjøpe en telelinse EF 70-200mm F/4 L USM , noe jeg er veldig fornøyd med så langt.

 

Nå skal det sies at denne linsen ikke har noe særlig til vidvinkel så det kommer ikke til å gå så lang tid før jeg skaffer meg en linse med bedre vidvinkel og nærfoto muligheter, men til portrettfoto liker jeg å benytte denne typen linser ift til en 85mm fast, da jeg finner det enklere å få rigtig avstand til motivet uten å flytte kroppen frem og tilbake hele tiden, lat :whistle: og også få satt en riktig F/stop osv, men dette er som nevnt smak og behag.

 

Et par eks:

Wall.jpg

 

ck.jpg

 

Lemur.jpg

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Canon EOS 10D for to uker siden, og som de fleste andre måtte jeg velge en linse jeg hadde muligheten til å benytte til forskjellige oppgaver i første omgang da kronene ikke er ubegrenset  ;)

 

Jeg tar ganske mye portrettbilder, samtidig som jeg liker å kunne hente motiver på litt avstand, derfor valgte jeg å kjøpe en telelinse EF 70-200mm F/4 L USM , noe jeg er veldig fornøyd med så langt.

 

Nå skal det sies at denne linsen ikke har noe særlig til vidvinkel så det kommer ikke til å gå så lang tid før jeg skaffer meg en linse med bedre vidvinkel og nærfoto muligheter, men til portrettfoto liker jeg å benytte denne typen linser ift til en 85mm fast, da jeg finner det enklere å få rigtig avstand til motivet uten å flytte kroppen frem og tilbake hele tiden, lat :whistle:  og også få satt en riktig F/stop osv, men dette er som nevnt smak og behag.

 

Et par eks:

Wall.jpg

 

ck.jpg

 

Lemur.jpg

:ohmy: ojoj!!!!!!nydelige bilder...

Akkurat slike bilder liker jeg og drømmer om å ta. :thumbup:

Har du brukt 10d og 70-200 linsen på disse ?

Får jeg vite brennvidde og blender du brukte på disse?

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Takk for det :D

 

Ja 10D & 70-100 linsa er benyttet, og om jeg skal prøve å huske instillinger er de ( har dataene på kontoret):

Bilde 1: Brennvidde: 70mm F4

Bilde 2. Brennvidde 70mm F4,5

Bilde 3. Brennvidde 90 mm F5.6

Endret av Klasbu
Lenke til kommentar

Har en Canon 300D og bruker mye en Canon EF 85, f1,8 USM, dels på grunn av størrelse/tyngde og dels fordi den gir gode bilder, men har og mye nytte av min EF 70-200 f2,8 L USM, men denne er TUNG.

 

Bruker generelt f4 - f5 som blender ved portretter

 

2 stk med 85mm:

IMG_0818.jpg

 

IMG_0863.jpg

 

2 stk med 70-200mm:

IMG_0677.jpg

(70mm f4)

 

IMG_0526x.jpg

(200mm f4)

 

PS anbefaler virkelig ett batterigrep om du tar mye portretter, mye mer behagelig å jobbe med og dobbelt batterikapasitet

Endret av Elph
Lenke til kommentar

Har også 10D og benytter denne linsa for portretter.

Bedre linse finnes ikke til portretter+DSLR(Canon)!

Mener jeg da... Prisen ligger i underkant av 4000. Har også sett noen brukte på foto.no

 

Veldig ukomplisert oppbygning og gir fantastisk klarhet/skarphet.

For ikke å snakke om lysstyrken(F1,4) som i nesten alle lysforhold tillater

svært raske lukkertider.

 

Anbefales på det sterkeste!

 

Linsa er forøvrig på veg med en ny variant med f1. DEN blir et must!

Hvis den da ikke blir for dyr..

Har ikke sett den på markedet enda. Noen som har?

Sleng isåfall inn en link!

Lenke til kommentar

¤¤¤¤ Moderator har fjernet bildene pga det er unødvendig å quote bildene. Skal bilder quotes så fjern -tagene. ¤¤¤

 

 

....

PS anbefaler virkelig ett batterigrep om du tar mye portretter, mye mer behagelig å jobbe med og dobbelt batterikapasitet

:D Flotte bilder du også , jeg får nesten prestasjonsangst :!:

Og flotte jenter :p

Jeg vurderer også EF85mm f1.8 som portrettobjektiv , så det var artig å få sett bilder med den linsen :thumbup:

Men ser at dere bruker ofte blender f4-f5.6.

Jeg har forstått at dybdeskarpheten blir minst med f.eks blender f1.8 , og jeg trodde at store blenderåpninger ga de beste portrettbilder , men tydeligvis ikke.

Er det fordi objektivene ikke er like skarpe på de minste og de største blenderne dere bruker blender f4-f5.6 ?

Eller er det naturlige grunner ?

Jeg spør kanskje dumt men... :blush:

Endret av B|Real
Lenke til kommentar

jeg foretrekker rett og slett f4-f5 fordi jeg da får "nok" av modellen skarp (ansikt, hår og feks skuldre), og bakgrunnen tilstrekkelig uskarp. Ved f1,8 vil bare en liten del av motivet bli skarpt (avhengig av avstand til motiv og brennvidde) men dette kan gi tøffe effekter ved at feks bare øynene er skarpe... (fokus bør alltid litte på øynene)

 

Canon's L objektiver skal i prisnipp være skarpe helt ut i begge ender av f-skalaen, mens de rimligere objektivene nok bør hode seg ett par steg innenfor i begge ender. Har inntrykk av (men er ingen ekspert) at EF 85mm f1,8 USM er ett meget godt objektiv, til en grei pris, og det er lett og fint å jobbe med, særlig ute hvor en kan bevege seg ganske fritt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...