Gå til innhold

Et lite spørsmål angående Knoppix 3.4


Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned knoppix 3.4 for å bruke på en maskin (501 mhz, 128 mb ram, 20gb hd OP.XP.Pro) som har fått msblast, uten at jeg har prestert å fått det vekk. Så jeg har nå brent ut og alt alt funker fett...men da jeg ikke akkurat har meget lyst til å bruke remmen som hardisker+å stappe cd inn hver eneste gang så begynte jeg i å spekulere i om det var i det hele tatt mulig å instalere den til hd.

 

Har surfet rundt ganske mye, men ikke funnet noen konkret veiledning som hjalp meg noe særlig. NOen gode råd? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bør vel heller kjøre en annen distro om du har tenkt å bruke Linux oftere

enn sånn innimellom når ting klikker i ditt andre OS.

Roger that. Noen gode råd om hvilken linux dist. som er å anbefale. En venn anbefalte debian, men den enste versjonen jeg kom ver hadde lixm 7 cd og det var uten upgrades....litt ekstremt maby? Kort og greit så trenger jeg en linux versjon som er easy og oversiktelig helst under et halvt dusin cdr... :roll:

 

Edit: Og ja....jeg er ganske så noob når det kommer til linux, men jeg har en t-skjorte med tux på og er generelt møkk lei win-dritt. Holder ikke det? :!:

Endret av Prnkstr
Lenke til kommentar

hehe....det er greit nok....det er mer komersialiseringen av windows jeg er lei av. Hva med Mandrake 10.0? Noen meninger om den? Hvordan er den sånn grafisk sett i forhold til knoppix?

 

En liten ting til....ifølge sticky guiden så burde jeg dra i386 siden jeg har windows på den allerede(det skal bort riktignok siden den er useless(les første post)). Hva vil da i586 si? Kna jeg bruke mandrake 10.0 i586 eller må jeg surfe etter 3` istedenfor??? :ermm:

Endret av Prnkstr
Lenke til kommentar

i586 er kompatibelt med de aller fleste nyere x86-prosessorer, selv om den ikke støtter noen av de gamle CPUene som ble laget mens i386 var highend. Mandrake bruker KDE som grensesnitt akkurat som knoppix, og vil se omtrent likedan ut, men jeg synes mandrake sitt defaultoppsett er en del penere enn knoppix.

Lenke til kommentar

debian er ganske bra når den først er installert ;)

 

Du trenger ikke alle 7 cd'ene, jeg har bare den første cd'en.

Resten hentes fra nettet.

 

Debian er delt opp i tre versjoner. Stable, testing og unstable.

Det du snakker om som gammelt og uoppdatert er stable versjonen (Den blir aldri oppdatert utenom sikkerhetsfix). testing er vel det greieste for vanlig desktop bruk. Forsåvidt unstable og, men den har en tendens til å gå litt looney 1-2 ganger i året.

 

Hele software-systemet på debian styres via apt, som hovedsakelig betyr at du kan bare skrive "apt-get install program" i konsoll, eller bruke frontends som aptitude eller synaptic (synaptic screenshot : http://terrasque.mine.nu/gallery/misclinux/aab ).

 

Og, forresten, installasjonen.. Den er ikke av de beste, men fungerer egentlig helt ok. Bare følg med hva som står på skjermen. (Du må kanskje sette opp X selv, det kan være litt vanskelig for en nybegynner - en snarvei er å kopiere knoppix sin X config) Videre trenger du bare å installere en gang, apt vil holde systemet oppdatert :)

Lenke til kommentar

Dette er også skrevet i Knoppix 3.4.. Jeg vurderer å legge den inn fast, for å ha en innfallsport til Debian. Mandrake 10 er en glimrende distro når de ferdiglagede oppleggene funker for deg, og det vil det nok for de fleste. Jeg sliter litt fordi jeg vil bruke den til "mer" - når en kommer litt utafor allfarvei, tror jeg Debian-baserte opplegg kanskje er de greieste - de virker litt mer gjennomsiktige på meg i systemoppsett mv, men de fleste betoner at de kan være vanskeligere å komme i gang med.

 

Det jeg ville gjort, var å prøve å installere Knoppix fast, og teste og lære litt, og så evt gå over til Mandrake hvis det blir for begrensa. Mandrake er kanskje det beste valget hvis det først og fremst er en arbeidsstasjon en er ute etter, og en "greier seg" med pakkeutvalget (Debians utvalg er suverent størst). En bør kanskje ikke legge altfor stor vekt på det med pakkeutvalg, de fleste vil vel være i stand til å kompilere sjøl hvis de først har kommet så langt at de vokser fra pakkeutvalget til de vanligste distroene.

Lenke til kommentar
Om du skal installere Debian, bruk sarge-installeren. Når du kommer til valget om APT-speil, legg til det norske, og deretter rediger sources.list manuelt. Bytt ut alle forekomster av "sarge" eller "testing" med unstable.

 

Voilá

Er i bunn og grunn enig, men det bør jo påpekes at unstable er unstable. Jeg bruker selv unstable til desktop bruk og det fungere som regel veldig bra og man får tilgang til siste versjoner av applikasjoner (nei det er ikke tøft å kjøre XFree 3.X, Gnome 1 og KDE 2 :) som vel er i stable/woody). Men alvorlige bugs kan oppstå. Er ikke alltid like fett om man ikke får startet X fordi det er feil i bibliotek etellerannet, og det kanskje går en måned før det blir fikset. Husker godt dengang det var noe buggy med Gnome2 og bonobo-greiene som gjorde at ikke det ville starte.

Lenke til kommentar

Dette er skrevet i Knoppix 3.4 fast installert. Bortsett fra litt tysk i dialoger og meldinger her og der, som jeg velger å finne sjarmerende, er dette riktig bra. Jeg hadde allerede lagt inn Grub med Mandrake 10, så jeg bare installerte LILO på partisjonen jeg la Knoppix inn på, og redigerte /boot/grub/menu.lst på Mandrake-partisjonen til å starte denne Knoppix'en default. Det gjør den så gjerne.

 

Resultatet er helt greit, og umiddelbart ser jeg ingen grunn til å trekke inn flere varianter for å komme i gang med å teste Debian. Mitt inntrykk er at Debian "unstable" er litt mer stabilt enn Mandrake "official" med et par omganger bugfix...

 

I forhold til Mandrake er dette endel mer jobb å tilpasse alle detaljene i, men hvis en kan leve med endel småting som rettes etter hvert, er det den sikreste og raskeste veien til et fungerende Linux-system som jeg veit om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...