Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe et Nikon D70, men er veldig usikker på hva slags linse jeg bør kjøpe. Jeg driver med 3D animasjon, og kommer til å bruke en del av bildene der. Forøvrig er jeg student i et år til, så jeg bør vel kjøpe en billig linse først, som jeg kan bytte ut med en bedre til neste år. Er det noen som har forslag til hvilke linser jeg bør kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kjøper D70 inkl. kitlinsen (18-70mm), så kan jeg foreslå Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II som et bra supplement til kit-linsen.

Da dekker du brennvidden fra (18)27 - (300mm)450mm, og det bør rekke for de fleste. Lysstyrken er vel ikke den beste, men til prisen så vil jeg påstå at Sigma-linsen gir meget bra bilder ved gode forhold. Mekanisk er den ikke helt bra uten at jeg skal si noe negativt om holdbarheten. Men mange klager litt over at den er litt treg/hard å zoome fra 200-300mm. Og den har litt mer "plastikk-feeling" en kit-linsen.

Den er også helt brukbar til makrofotografering, selv om makroforholdet bare er 1:2. Men du kan allikevel få en fyrstikkeske til å fylle hele bildet om du fotograferer på nærgrensen.

Jeg er i alle fall storfornøyd med bildene tatt med Sigmalinsen :)

Lenke til kommentar

Jobber du BARE med animasjon, eller også teksturering og render?

For det som er åpenbart er jo at du med et kamera som støtter RAW har et perfekt verktøy for å lage HDRI bilder. Da må du enten investere i en mirror ball eller en spesial fisheye linse (ser ut som en glasskule). Men en slik er SVIN dyr.

Men andre ting er jo å ta teksturbilder. Her er nok en god makro linse verdt å investere i.

Jeg håper du som meg kjøper kit pakken og får med Nikkor 18-70 linsa. Så med den og en makro linse så burde du ha et godt utgangspunkt.

En god makro linse ligger mellom 4 - 6000 kr.

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...